Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Przełom dla Poznań City Center? Plan naprawczy MAKABRYŁY ROKU 2013

red, poznan.gazeta.pl

Stała się rzecz niemożliwa. Kolejarze wreszcie przejrzeli na oczy i zapowiedzieli, że dworzec kolejowy w Poznaniu zostanie poprawiony. Co oznaczają te obietnice?

Kolejarze już od kilku lat otrzymywali sygnały od podróżnych i poznańskich stowarzyszeń, które wytykały największe błędy dworca PKP. Jednak dopiero teraz zdecydowali się zlecić sporządzenie audytu dr hab. Danielowi Załuskiemu, niezależnemu ekspertowi z Politechniki Gdańskiej. Ten nie zostawił na budynku suchej nitki. Ekspert dokładnie sprawdził funkcjonalność budynku:

Musiałem skorzystać z tego dworca. Miałem ze sobą syna i dwa duże bagaże. Wjechanie na dworzec nie było jeszcze takie trudne, ale zejście z tymi bagażami to nie lada wyczyn - mówił Załuski.

Dlatego listę zmian otwiera konieczność montażu nowych schodów ruchomych, które będą prowadziły w dół na perony. Gdy budynek powstawał w pośpiechu przed EURO 2012 betonowe schody na perony ze względów bezpieczeństwa były konieczne. Teraz gdy obiekt powiększył się o centrum handlowe jako ewakuacyjne mogą być traktowane ciągi komunikacyjne galerii. Dlatego pojawiło się zielone światło dla likwidacji zwykłych schodów i montowania ruchomych.

Zmianom musi ulec aranżacja otoczenia dworca. Wejście do budynku trzeba bardziej wyeksponować, przesunąć wiaty przystankowe, zlikwidować barierki i kwietnik, który w tym miejscu poważnie ogranicza szerokość chodnika.

Materiały prasowe PKP SA

Na nowo trzeba urządzić wnętrze dworca. Wszystkie wyspy i stoiska należy przesunąć bardziej na bok, aby umożliwić pasażerom swobodne przejście przez hol. W budynku mają się pojawić ławki z oparciami. Do tej pory czekający na pociąg pasażerowie musieli siedzieć na grzejnikach lub szukać dla siebie miejsca w centrum handlowym.

Ekspert proponuje też poważniejsze zmiany. Usunięty miałby zostać fragment elewacji od strony Placu Dworcowego. W tym miejscu miałaby powstać kładka, która byłaby namiastką głównego wejścia do budynku.

W rozmowie z poznańską Gazetą Załuski zdradził, że jest zwolennikiem wyznaczenia przejścia dla pieszych z przystanku tramwajowego do budynku dworca z pominięciem podziemnego przejścia. O tym pomyśle pisaliśmy już TUTAJ.

Będziemy te zalecenia realizowali, aby zadowolenie pasażerów było większe. Część zaleceń nie dotyczy bezpośrednio dworca. Cały plac przy dworcu i pewne rozwiązania komunikacyjne to coś, za co sami nie możemy brać odpowiedzialności. Tu decyzje należą do miasta. Oczywiście jesteśmy otwarci na współpracę - mówi Piotr Ciżkowicz z zarządu PKP S.A.

Kolejarze nie podali jednak konkretnych dat. Zapowiedzieli jedynie, że wprowadzanie zmian ma potrwać maksymalnie dwa lata.

Udostępnij

Przeczytaj także

Warszawski wieżowiec Intraco zostanie wyburzony. Co powstanie na jego miejscu?
Wohnpark Alterlaa w Wiedniu - eksperyment społeczny z lat 70. Osiedle komunalne z basenami na dachach
Erich Mendelsohn - z Olsztyna w świat wielkiej architektury [ZNANI ARCHITEKCI]

Polecane

Wieża ciśnień w Szczytnie - zabytek, makabryła i Torre Apartments
Taśmy - element architektury w dobie koronawirusa
Wola Korzeniowa: figura Matki Boskiej została przemalowana. Odzyskała dawny wygląd

Skomentuj:

Przełom dla Poznań City Center? Plan naprawczy MAKABRYŁY ROKU 2013

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej