Dworzec Łódź Fabryczna [NOWE WIZUALIZACJE]

red

Kolejarze zapowiadają, że Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie i prezentują nowe wizualizacje. Inwestycja pochłonie blisko 2 miliardy złotych.

Dworzec Łódź Fabryczna
Dworzec Łódź Fabryczna
fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA

Hala peronowa znajdzie się 16,5 metra pod ziemią, obejmie cztery platformy i osiem torów. Kasy dworca będą mieściły się tuż przy wejściach. Nowy budynek będzie miał 350 metrów długości i 85 metrów szerokości.  Na terenie dworca znajdą się też kawiarnie, restauracje, sklepy, kioski i przechowalnie bagażu (zajmą około 10 procent powierzchni dworca). Jak zapowiadalodz.gazeta.pl, w planie nie ma supermarketu. Takie wątpliwości pojawiły się, kiedy okazało się, że plan zagospodarowania przestrzennego dla Nowego Centrum Łodzi dopuszcza wielkopowierzchniowy handel na terenie dworca.

Dzięki przeszklonemu stropowi na perony dotrze dzienne światło. Na wewnętrznej elewacji od strony dworca odwzorowane zostaną ściany starego Fabrycznego - przy rozbiórce budynku każdy element architektury dokumentowano i tworzono gipsowe odlewy.

Nowy dworzec będzie główną częścią powstającego w centrum Łodzi węzła multimodalnego, czyli systemu mającego na celu połączenie najważniejszych środków komunikacji - autobusów miejskich, dalekobieżnych oraz pociągów. Powstanie on w najbliższym otoczeniu dworca i będzie się składał z ulokowanych 8 metrów poniżej poziomu ulic przystanków autobusów dalekobieżnych, nowoczesnego przystanku komunikacji miejskiej na powierzchni oraz parkingów podziemnych mogących pomieścić blisko 1000 pojazdów. Projekt zakłada również budowę tuneli kolejowych wybiegających w stronę wschodnią, do stacji Łódź Widzew.

17.04.2014 Lodz , Kilinskiego . Budowa podziemnego dworca PKP Lodz Fabryczna Fot. Malgorzata Kujawka / Agencja Gazeta  SLOWA KLUCZOWE: budownictwo architektura komunikacja dworzec Lodz Fabryczna kolejFot. Małgorzata Kujawka / Agencja Gazeta

Na terenie budowy bezustannie pracuje 9 ogromnych dźwigów, 25 koparek i spychaczy, kilkadziesiąt pojazdów ciężarowych i ponad 450 robotników. Zakończenie projektu jest przewidywane w 2015 roku. Wartość kontraktu związanego z budową nowego dworca Łódź Fabryczna to ponad 1,75 mld złotych brutto.

Więcej na lodz.gazeta.pl

Skomentuj:

Dworzec Łódź Fabryczna [NOWE WIZUALIZACJE]