OperaLab: Mobilny pawilon Opery Narodowej [PROJEKTY]
OperaLab to interdyscyplinarny projekt Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz BMW Group Polska. Konkurs miał wyłonić najlepszy projekt mobilnego pawilonu, który mógłby docierać z ofertą kulturalną placówki nawet do najmniejszych miejscowości w Polsce














Konkurs na mobilny pawilon to część projektu OperaLab, którego celem jest stworzenie innowacyjnego miejsca, które będzie jednocześnie galerią i kulturalno-badawczą platformą. Interdyscyplinarny projekt łączy różne elementy sztuki, od baletu po design i architekturę. W ramach całego projektu zaplanowano warsztaty, konkursy i wystawy. Pierwszą fazą OperaLab był właśnie konkurs pod hasłem "Projektowanie tożsamości / Tożsamość projektowania". Jego celem było zaprezentowanie najnowszych przykładów wzornictwa i architektury w kontekście przestrzeni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie.
Wyniki konkursu poznaliśmy 11 stycznia 2013 r. Na konkurs wpłynęło 115 prac z 10 krajów. Najlepsze prace wyłoniło jury w składzie: Jacek Frohlich, Konrad Kucza-Kuczyński, Boris Kudlicka, Marcin Mostafa, Natalia Paszkowska, Jerzy Porębski i Tomasz Rygalik.
Jury nie zdecydowało się jednak przyznać pierwszej nagrody, tylko dwa drugie miejsca oraz jedno wyróżnienie. Organizatorzy zaproszą laureatów drugiego miejsca do kolejnego etapu konkursu, w którym projektantom zostaną przedstawione zalecenia jury. Dopiero po tym etapie ostatecznie zostanie wyłoniony zwycięzca.
II nagrodę i 3 tysiące euro otrzymał Karol Żurawski:
Projekt Karola Żurawskiego przewiduje budowę pawilonu, którego głównym elementem ma być antracytowa kurtyna wyznaczająca przestrzeń dla sztuki. Kurtyna ma dobrze tłumić dźwięki dobiegające z otoczenia i także zmniejszać bądź zwiększać dopływ światła.
Małe otwarcie w zasłoniętej kurtynie wzbudza ciekawość, zaprasza do zgłębienia tajemnicy, która chowa się w środku. Kurtyna nie jest po to by oddzielać czy ukrywać, ale by ją przekroczyć. Jednocześnie jest bardzo plastyczna, daje się kształtować - pawilon z zamkniętej przestrzeni w łatwy sposób staje się przestrzenią otwartą - opisuje autor
Jury pochwaliło pawilon za relacje, jakie buduje między nową formą a tożsamością Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Jury spodobało się zastosowanie kurtyny, która nawiązuje do scenicznego wyglądu teatru.
Prostota i klarowność zastosowanych elementów doskonale odnosi się do założeń i oczekiwań organizatorów. Przy uwzględnieniu założeń technicznych, funkcjonalnych i konstrukcyjnych pawilon ma szansę stać się kompletną i doskonale spełniającą przeznaczoną rolę przestrzenią, tworząc przy tym niecodzienny i intrygujący obiekt architektoniczny.
Równorzędnie II nagrodę i 3 tysiące euro otrzymał zespół w składzie: Rafał Oleksik, Agnieszka Wyrwas, Krzysztof Stępień. Ich projekt przewiduje budowę białego pawilonu nawiązującego do teatralnej kurtyny:
Jej ruch wywołuje w widzu emocje. To podczas otwierania się kurtyny wyłaniają się pierwsze obrazy i dźwięki związane z wystawianą sztuką. W projektowanej koncepcji pawilonu istotne było wywołanie w widzu takich emocji które zachęciły by go do wejścia do wnętrza obiektu - mówią o projekcie jego autorzy
Jury podkreśliło uniwersalny charakter projektu, który pozwoli na łatwą akomodację w różnych przestrzeniach miejskich. Kapituła doceniła także projekt za "budowania relacji z instytucją poprzez czerpanie z jej słownika". Co jeszcze urzekło jury?
Interesująca wydaje się formalna elegancja projektu, falujące ściany wykonane z aluminiowych profili, które nadają zwartej bryle dynamiki, przywołując skojarzenia z kurtyną. Dużym atutem projektu jest łamanie konwencji poprzez kontrastowe zestawienie sztywnych materiałów do uzyskania efektu delikatności i zwiewności - pisano w werdykcie
Natomiast wyróżnienie oraz 1 tysiąc euro otrzymali Hiszpanie: Gonzalo del Val i Diego da las Heras:
Hiszpanie zaproponowali kompleks poszczególnych obiektów, które dopiero zestawione razem mają tworzyć całość. Elementy te w zależności od ich rozstawienia mogą obsługiwać mniejsze lub większe wydarzenia.
Otwarta skrzynia wygląda jak pojemnik pełen scenicznych elementów: drewniana ściana, widoczne kolorowe tomy w środku, nakłaniające przechodnia by przejść na drugą stronę: do wnętrza - mówią autorzy
W projekcie Hiszpanów jury doceniło niekonwencjonalne podejście. Była to jedyna praca, która przygotowana została w formie kolorowego szkicu, co dla członków jury było ciekawą alternatywą wobec "cyfrowych hiperrealistycznych renderingów".
- Więcej o:
Teatr Miejski w Bydgoszczy. Będzie odbudowa?
"Julia" powraca w nowej odsłonie [WIZUALIZACJE]
Modee – mineralna rewolucja na ścianie. Nowość, która zmienia zasady gry
IKEA odświeża swoje najlepsze projekty. Kolekcja Nytillverkad to vintage na nowo
Zielony dach na ZUSOK został ukończony. Jak wyglądała przemiana obiektu podczas prac?
Arup wskazuje kierunek rozwoju projektowania generatywnego. Z tego narzędzia korzystają tysiące inżynierów na całym świecie
Najdroższe ulice handlowe na świecie. Warszawski Nowy Świat jest na 35 miejscu
W miejsowości Barczewko znajduje się pierwszy na świecie zbiornik na wodę pitną wydrukowany w technologii 3D