OperaLab: Mobilny pawilon Opery Narodowej [PROJEKTY]
OperaLab to interdyscyplinarny projekt Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz BMW Group Polska. Konkurs miał wyłonić najlepszy projekt mobilnego pawilonu, który mógłby docierać z ofertą kulturalną placówki nawet do najmniejszych miejscowości w Polsce
Konkurs na mobilny pawilon to część projektu OperaLab, którego celem jest stworzenie innowacyjnego miejsca, które będzie jednocześnie galerią i kulturalno-badawczą platformą. Interdyscyplinarny projekt łączy różne elementy sztuki, od baletu po design i architekturę. W ramach całego projektu zaplanowano warsztaty, konkursy i wystawy. Pierwszą fazą OperaLab był właśnie konkurs pod hasłem "Projektowanie tożsamości / Tożsamość projektowania". Jego celem było zaprezentowanie najnowszych przykładów wzornictwa i architektury w kontekście przestrzeni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie.
Wyniki konkursu poznaliśmy 11 stycznia 2013 r. Na konkurs wpłynęło 115 prac z 10 krajów. Najlepsze prace wyłoniło jury w składzie: Jacek Frohlich, Konrad Kucza-Kuczyński, Boris Kudlicka, Marcin Mostafa, Natalia Paszkowska, Jerzy Porębski i Tomasz Rygalik.
Jury nie zdecydowało się jednak przyznać pierwszej nagrody, tylko dwa drugie miejsca oraz jedno wyróżnienie. Organizatorzy zaproszą laureatów drugiego miejsca do kolejnego etapu konkursu, w którym projektantom zostaną przedstawione zalecenia jury. Dopiero po tym etapie ostatecznie zostanie wyłoniony zwycięzca.
II nagrodę i 3 tysiące euro otrzymał Karol Żurawski:
Projekt Karola Żurawskiego przewiduje budowę pawilonu, którego głównym elementem ma być antracytowa kurtyna wyznaczająca przestrzeń dla sztuki. Kurtyna ma dobrze tłumić dźwięki dobiegające z otoczenia i także zmniejszać bądź zwiększać dopływ światła.
Małe otwarcie w zasłoniętej kurtynie wzbudza ciekawość, zaprasza do zgłębienia tajemnicy, która chowa się w środku. Kurtyna nie jest po to by oddzielać czy ukrywać, ale by ją przekroczyć. Jednocześnie jest bardzo plastyczna, daje się kształtować - pawilon z zamkniętej przestrzeni w łatwy sposób staje się przestrzenią otwartą - opisuje autor
Jury pochwaliło pawilon za relacje, jakie buduje między nową formą a tożsamością Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Jury spodobało się zastosowanie kurtyny, która nawiązuje do scenicznego wyglądu teatru.
Prostota i klarowność zastosowanych elementów doskonale odnosi się do założeń i oczekiwań organizatorów. Przy uwzględnieniu założeń technicznych, funkcjonalnych i konstrukcyjnych pawilon ma szansę stać się kompletną i doskonale spełniającą przeznaczoną rolę przestrzenią, tworząc przy tym niecodzienny i intrygujący obiekt architektoniczny.
Równorzędnie II nagrodę i 3 tysiące euro otrzymał zespół w składzie: Rafał Oleksik, Agnieszka Wyrwas, Krzysztof Stępień. Ich projekt przewiduje budowę białego pawilonu nawiązującego do teatralnej kurtyny:
Jej ruch wywołuje w widzu emocje. To podczas otwierania się kurtyny wyłaniają się pierwsze obrazy i dźwięki związane z wystawianą sztuką. W projektowanej koncepcji pawilonu istotne było wywołanie w widzu takich emocji które zachęciły by go do wejścia do wnętrza obiektu - mówią o projekcie jego autorzy
Jury podkreśliło uniwersalny charakter projektu, który pozwoli na łatwą akomodację w różnych przestrzeniach miejskich. Kapituła doceniła także projekt za "budowania relacji z instytucją poprzez czerpanie z jej słownika". Co jeszcze urzekło jury?
Interesująca wydaje się formalna elegancja projektu, falujące ściany wykonane z aluminiowych profili, które nadają zwartej bryle dynamiki, przywołując skojarzenia z kurtyną. Dużym atutem projektu jest łamanie konwencji poprzez kontrastowe zestawienie sztywnych materiałów do uzyskania efektu delikatności i zwiewności - pisano w werdykcie
Natomiast wyróżnienie oraz 1 tysiąc euro otrzymali Hiszpanie: Gonzalo del Val i Diego da las Heras:
Hiszpanie zaproponowali kompleks poszczególnych obiektów, które dopiero zestawione razem mają tworzyć całość. Elementy te w zależności od ich rozstawienia mogą obsługiwać mniejsze lub większe wydarzenia.
Otwarta skrzynia wygląda jak pojemnik pełen scenicznych elementów: drewniana ściana, widoczne kolorowe tomy w środku, nakłaniające przechodnia by przejść na drugą stronę: do wnętrza - mówią autorzy
W projekcie Hiszpanów jury doceniło niekonwencjonalne podejście. Była to jedyna praca, która przygotowana została w formie kolorowego szkicu, co dla członków jury było ciekawą alternatywą wobec "cyfrowych hiperrealistycznych renderingów".
- Więcej o:
Teatr Miejski w Bydgoszczy. Będzie odbudowa?
"Julia" powraca w nowej odsłonie [WIZUALIZACJE]
Anna Essler-Lango pokieruje trójmiejskim oddziałem APA Wojciechowski Architekci. Wspomoże ją Karol Wyrzykowski. Dołączą do zarządu pracowni
Architektura i zieleń to mariaż doskonały. Wywiad z Joanną Filipczak prezes Agencji Promocji Zieleni
Amaron Chevron – francuska jodełka po raz pierwszy w winylach z zamkami 5G
Każdego roku płonie coraz więcej budynków. Czy dach może być odporny na pożary?
Nowości od BMI ICOPAL - produkty do izolacji dachów
Powerhouse Telemark - biurowiec z dodatnim bilansem środowiskowym