Centrum Komunikacyjne w Kielcach gotowe. Jak dziś wygląda dawny dworzec PKS, nazywany kieleckim UFO?

Redakcja Pressland/WG

Przypominający statek kosmiczny budynek dworca PKS w Kielcach, był chlubą i symbolem miasta. Zakończyła się właśnie trwająca dwa lata przebudowa obiektu. Jak dziś wygląda Centrum Komunikacyjne w Kielcach? Ile zostało ze "starego" dworca autobusowego i jakie rozwiązania tu zastosowano? Sprawdzamy.

Centrum Komunikacyjne w Kielcach. Dworzec autobusowy już otwarty.
Centrum Komunikacyjne w Kielcach. Dworzec autobusowy już otwarty.
Fot. UM Kielce

Centrum Komunikacyjne w Kielcach jest już gotowe - zakończył się trwający prawie dwa lata remont. Dawny dworzec PKS, charakterystyczna, przypominająca UFO budowla, był symbolem Kielc. Od 1 września z nowego, zbudowanego praktycznie od nowa dworca autobusowego, będą mogli korzystać pasażerowie.

Dworzec PKS w Kielcach - historia

Oryginalna kopuła ze świetlikami, bezkolizyjny ruch kołowy, ćmielowska porcelana na ścianach - to elementy charakterystyczne kieleckiego dworca PKS. Budynek oddany do użytku 22 lipca 1984 roku i zaprojektowany przez zespół: architekta Edward Modrzejewskiego, inżyniera Jerzego Radkiewicza i inżyniera Mieczysława Kubala stał się chlubą i symbolem Kielc. Szybko zaczął jednak podupadać. Planów było wiele - chciano nawet obudować charakterystyczny obiekt ogromną galerią handlową. W 2016 roku miasto kupiło nieruchomość. Ogłoszono konkurs architektoniczny na koncepcję modernizacji dworca - stworzenie nowoczesnego Centrum Komunikacyjnego wraz z systemem informacji dla pasażerów. Przypominająca UFO bryła miała pozostać niezmieniona. Konkurs wygrali architekci z kieleckiej pracowni Bojarowicz Kamiński S.C..

 

Dworzec autobusowy w Kielcach - co nowego?

We wrześniu 2018 roku rozpoczęła się przebudowa dworca. Teren przy ul. Czarnowskiej został przekazany firmie Budimex. Wykonana została inwentaryzacja konstrukcji budynku dworca za pomocą technologii skanowania 3D - pozwoliło to na bardzo dokładane odwzorowanie elementów budowli. Warto zaznaczyć, że wszystkie elementy zostały rozebrane z wyjątkiem stalowej konstrukcji budynku. Prace od początku budziły sporo obaw - czy uda się "odtworzyć" bryłę dworca, jednocześnie ją unowocześniając? Dziś można powiedzieć - udało się.  Warta 69 mln zł inwestycja jest już gotowa.

Pierwsze wrażenia? Na dworcu wreszcie jest widno! Wyburzono  ściany działowe, którymi przez lata obrastał dworzec. Przeszklona elewacja jest wyeksponowana, we wnętrzach jest sporo naturalnego światła a pasażerowie widzą perony.

W elewacje wokół "spodka" wbudowano szyby elektrochromowe o powierzchni około 9 m2 każda. Każda szyba (a jest ich 640) ma możliwość automatycznego sterowania, jak i możliwość dowolnej regulacji intensywności przyciemniania, rozjaśniania w zależności od strony świata, nasłonecznienia czy pory roku.

Dworzec autobusowy w Kielcach objęty jest ochroną konserwatorską, stację transformatorową wraz z agregatem prądotwórczym trzeba było "ukryć" pod ziemią.  Jest to rzadkością w rozwiązaniach technicznych zasilania obiektów. Służby techniczne jak nadzór budowy musiały uporać się z zagadnieniem wód gruntowych. Bryła stacja-agregat posiada wbudowany system czujników reakcji jak i układy wentylacyjne.

Centrum Komunikacyjne ma trzy poziomy. Na poziomie 0 znajdują się wejścia do tuneli z poziomu ulicy Czarnowskiej, na 1 są perony odjazdowe a na poziomie 2 antresola z multimedialną biblioteką, czyli Poczytalnią na dVoRcu. Będzie to miejsce z Strefą VR, czyli 9 stanowiskami na których będzie można zagrać na konsolach do gier, śledzić rozgrywki e-sportu, przenieść się do świata w wymiarze 3D (np. zwiedzić muzeum lub stację kosmiczną), obejrzeć filmy, spędzić czas przy grach planszowych. W nowoczesnej mediatece będzie można również skorzystać z audiobooków, książek w tradycyjnej formie i czasopism oraz wziąć udział wydarzeniach kulturalnych

Obiekt został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Są tu windy i schody ruchome (na te ostatnie pasażerowie czekali od 1984 roku, czyli od chwili otwarcia dworca).  Powstał także nowoczesny System Informacji Pasażera.

W okolicy dworca zorganizowano parking na 58 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, strefę Kiss & Ride i 80 miejsc postojowych dla autobusów i busów.

Przed dworcem uruchomiono fontanny - w obiegu zamkniętym jest tu ponad 60 tysięcy litrów wody. Podświetlane nocą strugi wody, układają się w różne sekwencję. Ustawiono tu też rzeźbę, autorstwa kieleckiego artysty Sławomira Micka. Przedstawia ona wjeżdżający na dworzec autobus jelcz zwany "ogórkiem" wokół którego gromadzą się 22 postacie. Regularnie o każdej pełnej godzinie wokół rzeźby pojawia się wodna mgiełka.

Przypomnijmy, od samego początku istnienia dworca PKS w Kielcach, obiekt zachwycał swoją funkcjonalnością. Idea inżyniera Mieczysława Kubali była niezwykle nowatorska. W tym czasie dworce autobusowe budowało się zazwyczaj według schematu liniowego, kolejne perony umieszczając jeden za drugim. Dworzec w Kielcach był wyspą, którą autobusy okrążały, by płynnie podjechać na właściwe stanowisko. Wchodząc do głównej hali wystarczyło spojrzeć na tablicę odjazdów, po czym wybrać wyjście prowadzące na jedno z piętnastu stanowisk. Bez względu na numer stanowiska podróżny miał do pokonania taką samą, niewielką odległość. Kształt rotundy, wokół której rozmieszczone są perony, umożliwiał szybkie dotarcie nawet do ostatniego stanowiska - bez przeciskania się między autobusami, a tłumem pasażerów.

Dworzec autobusowy w Kielcach - otwarcie

Oficjalne otwarcie Centrum Komunikacyjnego w Kielcach odbyło się 27 sierpnia 2020 roku. Na odwiedzających czekały m.in. spacery po dworcu, koncert i pokaz światło i dźwięk. Zobaczcie zwiastun:

---

Centrum Komunikacyjne w Kielcach

  • Lokalizacja: Kielce, ul. Czarnowska 12
  • Inwestor: Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach
  • Projekt architektoniczny: Kamiński Bojarowicz Architekci
  • Wykonawca: Budimex
  • Powierzchnia placu budowy: 31 730 m2
  • Powierzchnia zabudowy: 1 404 m2
  • Powierzchnia użytkowa budynku dworca: 3 577 m2
  • Kubatura: 18 225 m3
  • Wysokość budynku: 22,5 m
  • Projekt przebudowy: 2016 (konkurs architektoniczny)
  • Realizacja: 2018-2020
  • Wartość inwestycji: około 70 mln zł brutto

Skomentuj:

Centrum Komunikacyjne w Kielcach gotowe. Jak dziś wygląda dawny dworzec PKS, nazywany kieleckim UFO?