Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Dworzec kolejowy w Skierniewicach już po modernizacji

Mat. prasowe
Dworzec kolejowy w Skierniewicach - Fot. mat. PKP S.A.

Zakończyła się przebudowa dworca kolejowego w Skierniewicach. Dzięki modernizacji podróżni mogą korzystać z komfortowej i nowoczesnej przestrzeni, spełniającej aktualne standardy obsługi, w tym pasażerów o szczególnych potrzebach. Inwestycja została dofinansowana ze środków unijnych.

Dworzec carski w Skierniewicach

Obecny budynek nie jest pierwszym dworcem w mieście. Pierwszy gmach - tzw. "dworzec carski" wybudowano w 1846 r. wraz z uruchomieniem Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Powstał na skraju skierniewickiego parku na podstawie projektu Adama Idźkowskiego. Monumentalny, reprezentacyjny obiekt zawierał elementy architektury mauretańskiej. Budynek dworca był "prezentem" dla cara Rosji. Pałac w Skierniewicach od 1831 roku był letnią rezydencją rodziny carskiej. 

We wrześniu 1884 r. odbyło się w Skierniewicach spotkanie trzech cesarzy – Aleksandra III, Wilhelma I i Franciszka Józefa I. W sali głównej dworca cesarskiego odbyło się dla przyjęcie i spektakl teatralny.  Pierwszy dworzec carski przez wiele lat po I wojnie użytkowany był ochroną a następnie szkołą. W styczniu 1945 roku budynek spłonął a ruinę rozebrano.

Dworzec Carski w Skierniewicach w XIX wieku - Fot. fotopolska.eu. Zdjęcie dodane przez użytkownika "rs"

Obecny dworzec kolejowy w Skierniewicach

Budowa obecnego dworca zakończyła się w 1875 r. Wzniesiono go kilkaset metrów na zachód od dworca cesarskiego, według projektu Jana Heuricha (ojca). Budynek spłonął 1914 r. został jednak odbudowany. W latach 1919-1921 obiekt przebudowano. Wówczas m.in. podwyższono boczne pawilony i zmieniono układ wnętrza oraz lokalizację wejść do budynku, a neoklasycystyczny lub neogotycki wystrój (nie jest on znany z żadnych ilustracji) zastąpiono stylistyką renesansowo-neobarokową, „narodową”. Budynek dworca przerwał II wojnę światową. Po wojnie bryłę otynkowano z zewnątrz.  W 1954 r. w holu kasowym (wówczas była tam świetlica dworcowa) wykonano interesujące sgraffita autorstwa Mieszkowskich, socrealistyczne w treści, ale bardzo udane artystycznie, przedstawiające m.in. motywy pracy na kolei.

Lata 1900-1910 , Skierniewice. Dworzec kolei warszawsko-wiedeńskiej. - Fot. fotopolska.eu. Zdjęcie dodane przez użytkownika "mir242"
Dworzec kolejowy w Skierniewicach w latach1975-1979 - Fot. fotopolska.eu. Zdjęcie dodane przez użytkownika "stoik".
Dworzec kolejowy w Skierniewicach obecnie - Fot. mat. PKP S.A.
Dworzec kolejowy w Skierniewicach - obecnie - Fot. mat. PKP S.A.

Przebudowa dworca w Skierniewicach

Przebudowa dworca w Skierniewicach rozpoczęła się w drugiej połowie 2023 r., a prace budowlane zostały wykonane zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków. Bryła budynku pozostała bez zmian, w ramach inwestycji wymieniono pokrycie dachowe, wymieniona została cała stolarka okienna i drzwiowa, a elewacja budynku została oczyszczona i scalona kolorystycznie. Parter dworca został otwarty dla podróżnych od strony wschodniej, gdzie znajduje się kładka dla pieszych, łącząca budynek dworca z osiedlem Widok. Przywrócone zostały dwa wejścia historyczne od strony północnej i południowej oraz powstało nowe wejście od strony południowej.

We wnętrzu budynku odnowione zostało także socrealistyczne sgraffito. Parter budynku przeznaczony jest do obsługi podróżnych. Znajduje się tu poczekalnia i korytarz prowadzący do holu kasowego z dwiema kasami. Tuż obok są toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W jasnej, przestronnej przestrzeni poczekalni znajdują się ławki dla podróżnych, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz zegar.

Na piętrze i poddaszu są przestrzenie na wynajem. Znajdą się tu m.in. cukiernia, zakład fotograficzny, szkoła tańca i kwiaciarnia. Do wynajęcia pozostały jeszcze dwa lokale na parterze o łącznej powierzchni 28,53 mkw., na piętrze lokal o powierzchni 58,19 mkw. oraz na poddaszu – 35,22 mkw. Spółka PKP zaprasza do współpracy zarówno duże podmioty sieciowe, jak i lokalnych przedsiębiorców. W zachodniej części budynku jest posterunek Straży Ochrony Kolei.

Bez barier

Dworzec został w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych oraz wprowadzenie szereg usprawnień. W przestrzeniach związanych z obsługą podróżnych pojawiły się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz plany dotykowe dworca. Przebudowa dworca w Skierniewicach to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo – dworzec został wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz inteligentne systemy zarządzania budynkiem.

Zmieniło się także otoczenie dworca. Przy dworcu powstała wiata śmietnikowa oraz zamontowano stojaki rowerowe i latarnie z oprawami do iluminacji dworca.

Zakończona inwestycja to doskonały przykład połączenia przeszłości z nowoczesnością. Dzięki przebudowie przy zachowaniu dotychczasowej architektury udało się wydobyć dawny blask dworca w Skierniewicach, a jednocześnie obiekt stał się komfortową przestrzenią obsługi podróżnych, dostosowaną do współcześnie obowiązujących standardów. Z pełnym przekonaniem możemy powiedzieć, że skierniewicki dworzec to prawdziwa wizytówka miasta i przykład tego, jak dziś postrzegamy w Polsce kolej – podkreśla Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A.

Remont za 45 mln zł

Przebudowa dworca kolejowego w Skierniewicach kosztowała 45 mln zł brutto. W zakresie dokumentacji projektowej została dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, natomiast zadanie związane z pracami budowlanymi ujęte jest na liście projektów kierowanych do dofinansowania z programu operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Środowisko i Klimat 2021-2027 (FEnIKS 2021-2027). Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych było Przedsiębiorstwa Budownictwa Ogólnego Kartel, a projekt przebudowy dworca opracowała pracownia PAKA Architekci sp. z o.o. Sp.k.

Stacja kolejowa w Skierniewicach znajduje się przy linii kolejowej nr 1 Warszawa – Katowice. Zatrzymują się tu zarówno pociągi aglomeracyjne i regionalne, jak i dalekobieżne. Obsługuje pasażerów pociągów PKP Intercity podróżujących do Gdyni, Wrocławia, Olsztyna, Białegostoku, Szklarskiej Poręby i Zgorzelca, a także pociągów regionalnych POLREGIO, Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej do Warszawy, Kutna czy Łodzi. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku stacja obsługiwała średnio do 12,8 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej 182 pociągów dziennie.

Udostępnij

Przeczytaj także

Katowice: Osiedle Gwiazdy z nową wieżą. Maciej Franta kontynuuje architektoniczne dzieło dziadka
Polska architektura doceniona. Gambit w Gliwicach i Pomenada we Władysławowie z nagrodami w konkursie Archello…
Gdzie kręcono serial Heweliusz? Osiedle Zachód w Zgorzelcu (czyli "Manhattan") zagrało Ursynów

Polecane

Dworzec kolejowy Pleszew już po remoncie. Część powierzchni zajmie Dom Kultury
Niewielki dworzec Swarzewo znów otwarty dla podróżnych. Przywrócono historyczną elewację
Nowy dworzec Łódź Kaliska już otwarty

Skomentuj:

Dworzec kolejowy w Skierniewicach już po modernizacji

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej