Dworzec kolejowy w Skierniewicach już po modernizacji
Zakończyła się przebudowa dworca kolejowego w Skierniewicach. Dzięki modernizacji podróżni mogą korzystać z komfortowej i nowoczesnej przestrzeni, spełniającej aktualne standardy obsługi, w tym pasażerów o szczególnych potrzebach. Inwestycja została dofinansowana ze środków unijnych.
Dworzec carski w Skierniewicach
Obecny budynek nie jest pierwszym dworcem w mieście. Pierwszy gmach - tzw. "dworzec carski" wybudowano w 1846 r. wraz z uruchomieniem Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Powstał na skraju skierniewickiego parku na podstawie projektu Adama Idźkowskiego. Monumentalny, reprezentacyjny obiekt zawierał elementy architektury mauretańskiej. Budynek dworca był "prezentem" dla cara Rosji. Pałac w Skierniewicach od 1831 roku był letnią rezydencją rodziny carskiej.
We wrześniu 1884 r. odbyło się w Skierniewicach spotkanie trzech cesarzy – Aleksandra III, Wilhelma I i Franciszka Józefa I. W sali głównej dworca cesarskiego odbyło się dla przyjęcie i spektakl teatralny. Pierwszy dworzec carski przez wiele lat po I wojnie użytkowany był ochroną a następnie szkołą. W styczniu 1945 roku budynek spłonął a ruinę rozebrano.
Obecny dworzec kolejowy w Skierniewicach
Budowa obecnego dworca zakończyła się w 1875 r. Wzniesiono go kilkaset metrów na zachód od dworca cesarskiego, według projektu Jana Heuricha (ojca). Budynek spłonął 1914 r. został jednak odbudowany. W latach 1919-1921 obiekt przebudowano. Wówczas m.in. podwyższono boczne pawilony i zmieniono układ wnętrza oraz lokalizację wejść do budynku, a neoklasycystyczny lub neogotycki wystrój (nie jest on znany z żadnych ilustracji) zastąpiono stylistyką renesansowo-neobarokową, „narodową”. Budynek dworca przerwał II wojnę światową. Po wojnie bryłę otynkowano z zewnątrz. W 1954 r. w holu kasowym (wówczas była tam świetlica dworcowa) wykonano interesujące sgraffita autorstwa Mieszkowskich, socrealistyczne w treści, ale bardzo udane artystycznie, przedstawiające m.in. motywy pracy na kolei.
Przebudowa dworca w Skierniewicach
Przebudowa dworca w Skierniewicach rozpoczęła się w drugiej połowie 2023 r., a prace budowlane zostały wykonane zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków. Bryła budynku pozostała bez zmian, w ramach inwestycji wymieniono pokrycie dachowe, wymieniona została cała stolarka okienna i drzwiowa, a elewacja budynku została oczyszczona i scalona kolorystycznie. Parter dworca został otwarty dla podróżnych od strony wschodniej, gdzie znajduje się kładka dla pieszych, łącząca budynek dworca z osiedlem Widok. Przywrócone zostały dwa wejścia historyczne od strony północnej i południowej oraz powstało nowe wejście od strony południowej.
We wnętrzu budynku odnowione zostało także socrealistyczne sgraffito. Parter budynku przeznaczony jest do obsługi podróżnych. Znajduje się tu poczekalnia i korytarz prowadzący do holu kasowego z dwiema kasami. Tuż obok są toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W jasnej, przestronnej przestrzeni poczekalni znajdują się ławki dla podróżnych, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz zegar.
Na piętrze i poddaszu są przestrzenie na wynajem. Znajdą się tu m.in. cukiernia, zakład fotograficzny, szkoła tańca i kwiaciarnia. Do wynajęcia pozostały jeszcze dwa lokale na parterze o łącznej powierzchni 28,53 mkw., na piętrze lokal o powierzchni 58,19 mkw. oraz na poddaszu – 35,22 mkw. Spółka PKP zaprasza do współpracy zarówno duże podmioty sieciowe, jak i lokalnych przedsiębiorców. W zachodniej części budynku jest posterunek Straży Ochrony Kolei.
Bez barier
Dworzec został w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych oraz wprowadzenie szereg usprawnień. W przestrzeniach związanych z obsługą podróżnych pojawiły się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz plany dotykowe dworca. Przebudowa dworca w Skierniewicach to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo – dworzec został wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz inteligentne systemy zarządzania budynkiem.
Zmieniło się także otoczenie dworca. Przy dworcu powstała wiata śmietnikowa oraz zamontowano stojaki rowerowe i latarnie z oprawami do iluminacji dworca.
– Zakończona inwestycja to doskonały przykład połączenia przeszłości z nowoczesnością. Dzięki przebudowie przy zachowaniu dotychczasowej architektury udało się wydobyć dawny blask dworca w Skierniewicach, a jednocześnie obiekt stał się komfortową przestrzenią obsługi podróżnych, dostosowaną do współcześnie obowiązujących standardów. Z pełnym przekonaniem możemy powiedzieć, że skierniewicki dworzec to prawdziwa wizytówka miasta i przykład tego, jak dziś postrzegamy w Polsce kolej – podkreśla Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A.
Remont za 45 mln zł
Przebudowa dworca kolejowego w Skierniewicach kosztowała 45 mln zł brutto. W zakresie dokumentacji projektowej została dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, natomiast zadanie związane z pracami budowlanymi ujęte jest na liście projektów kierowanych do dofinansowania z programu operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Środowisko i Klimat 2021-2027 (FEnIKS 2021-2027). Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych było Przedsiębiorstwa Budownictwa Ogólnego Kartel, a projekt przebudowy dworca opracowała pracownia PAKA Architekci sp. z o.o. Sp.k.
Stacja kolejowa w Skierniewicach znajduje się przy linii kolejowej nr 1 Warszawa – Katowice. Zatrzymują się tu zarówno pociągi aglomeracyjne i regionalne, jak i dalekobieżne. Obsługuje pasażerów pociągów PKP Intercity podróżujących do Gdyni, Wrocławia, Olsztyna, Białegostoku, Szklarskiej Poręby i Zgorzelca, a także pociągów regionalnych POLREGIO, Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej do Warszawy, Kutna czy Łodzi. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku stacja obsługiwała średnio do 12,8 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej 182 pociągów dziennie.
Skomentuj:
Dworzec kolejowy w Skierniewicach już po modernizacji