Niewielki dworzec Swarzewo znów otwarty dla podróżnych. Przywrócono historyczną elewację
Zakończyła się przebudowa historycznego dworca kolejowego Swarzewo w woj. pomorskim. Dzięki modernizacji podróżni mogą korzystać z komfortowej i nowoczesnej przestrzeni, spełniającej aktualne standardy obsługi, w tym pasażerów o szczególnych potrzebach.

Przystanek kolejowy Swarzewo znajduje się przy linii kolejowej 213 Reda – Hel i korzystają z niego pasażerowie pociągów regionalnych POLREGIO z Helu do Gdyni Głównej. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku stacja obsługiwała średnio do 300 pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej ok. 26 pociągów dziennie.
Dworzec w Swarzewie: historia
Przystanek w Swarzewie uruchomiono w 1903 r. w związku z budową prywatno-samorządowej kolei lokalnej Puck – Krokowa. Kolej ta, zbudowana przez specjalizującą się w tego typu inwestycjach firmę, posiadała wówczas w Swarzewie tylko niewielki, parterowy budynek dworca. Budowa linii w kierunku Helu w latach 1920-1922 spowodowała konieczność wzniesienia nowego dworca. Data jego budowy nie jest jednak jednoznacznie ustalona – linię budowały początkowo władze wojskowe jako zaopatrzeniową, dopiero we wrześniu 1922 r. przekazano ją w gestię Ministerstwa Kolei Żelaznych jako kolej użytku publicznego. Prawdopodobnie budynek powstał na początku lat 20. ubiegłego wieku.
Celem przebudowy dworca Swarzewo było przywrócenie obsługi podróżnych, a także poprawa estetyki budynku. Renowację przeszła elewacja budynku. W pierwszych założeniach planowano, iż elewacja zostanie wykończona cegłą, natomiast w trakcie prac okazało się, że cegła ta jest bardzo zniszczona, a dodatkowo ubytki w cegle zastąpione są wstawkami z betonu. Decyzją wojewódzkiego konserwatora zabytków przywrócono historyczną elewację – biały tynk z czarnymi napisami. Odtworzona na wzór historycznej została stolarka okienna i drzwiowa, a na elewacji od strony torów pojawił się zegar.
– Udostępniamy pasażerom kolejny zrewitalizowany dworzec, tym razem pochodzący lat 20. ubiegłego wieku, który odzyskał swój historyczny charakter, a jednocześnie został dostosowany do współczesnych oczekiwań pasażerów kolei. Podróżni korzystający z tego przystanku, na co dzień dojeżdżający do Trójmiasta, mają od dziś do dyspozycji komfortowy obiekt – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Wnętrza na nowo
We wnętrzu znajdują się niewielka poczekalnia oraz toalety. Posadzka składa się z dużych szarych płyt gresowych przypominające lastriko, natomiast na ścianach, do wysokości lamperii, wzór przypominający sztukaterię. W poczekalni znajdują się ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz zegar. W jej pobliżu jest również niewielkie pomieszczenie na wynajem, spółka PKP zaprasza do współpracy zarówno duże podmioty sieciowe, jak i lokalnych przedsiębiorców. W przestrzeni obsługi pasażerów wytyczono również miejsca na postawienie biletomatu oraz automatu z przekąskami.
Zmieniło się także otoczenie dworca. Ułożone zostały nowe nawierzchnie chodników i drogi dojazdowej, a przy budynku znajduje się 12 miejsc parkingowych, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami. Znajdujący się w pobliżu dworca budynek gospodarczy został przebudowany na wiatę rowerową. Zamontowane zostały także elementy małej architektury, takie jak ławki czy lampy oraz uporządkowano tereny zielone.


Ekologiczny i bez barier
Budynek stał się również bardziej ekologiczny dzięki zastosowaniu energooszczędnego oświetlenia oraz pompy ciepła. Dodatkowo na wiacie rowerowej przy dworcu zostały umieszczone panele fotowoltaiczne, które będą produkowały „zieloną energię”. Dworzec został wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz inteligentne systemy zarządzania budynkiem. Poza tym obiekt, zgodnie ze standardami PKP S.A., jest bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy pasażerów z większym bagażem. Wszystko to dzięki likwidacji barier architektonicznych.
Koszty?
Koszt przebudowy dworca Swarzewo 5,88 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Przebudowa dworca sfinansowana została ze środków własnych spółki, natomiast opracowanie dokumentacji projektowych zostało dofinansowane ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą prac budowlanych było Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane „AGAD” Sp. z o.o., a za projekt odpowiada pracownia BUDEN Sp. z o.o. w Gdańsku.
- Więcej o:
![50. urodziny Warszawy Centralnej 50. urodziny Warszawy Centralnej]()
Dworzec Warszawa Centalna kończy 50 lat! PKP S.A zapraszają do wspólnego świętowania
![Dworzec Łódź Kaliska Dworzec Łódź Kaliska]()
Nowy dworzec Łódź Kaliska już otwarty
![Tak będzie wyglądał dworzec w Grudziądzu Tak będzie wyglądał dworzec w Grudziądzu]()
Nowy dworzec w Grudziądzu ze schronem na całej kondygnacji podziemnej
![Dworzec Rzeszów Główny przeszedł metamorfozę Dworzec Rzeszów Główny przeszedł metamorfozę]()
Dworzec Rzeszów Główny po modernizacji – komunikacyjne serce regionu
![Tak będzie wyglądał dworzec kolejowy w Suwałkach Tak będzie wyglądał dworzec kolejowy w Suwałkach]()
Dworzec kolejowy w Suwałkach przechodzi metamorfozę. Jak będzie wyglądać po remoncie?
![Wizualizacja wstępnej koncepcji nowego dworca w Łapach Wizualizacja wstępnej koncepcji nowego dworca w Łapach]()
W Łapach powstanie nowy dworzec kolejowy
![Stacja kolejowa Pilchowice-Zapora Stacja kolejowa Pilchowice-Zapora]()
Zabytkowy, urokliwie położny dworzec kolejowy Pilchowice-Zapora na sprzedaż. Można go kupić za 160 tys złotych
![Dworzec w Wejherowie po remoncie Dworzec w Wejherowie po remoncie]()
Dworzec w Wejherowie po kompleksowej przebudowie. Tak teraz wygląda









