Nowy dworzec w Grudziądzu ze schronem na całej kondygnacji podziemnej
PKP S.A. oraz Budimex S.A. podpisały aneks do umowy obejmującej prace projektowe i kompleksową przebudowę dworca kolejowego w Grudziądzu. Budynek dworca będzie odgrywać kluczową rolę w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej – zyska schron na całej kondygnacji podziemnej.

Zapewnienie bezpieczeństwa obywateli w kontekście zagrożeń militarnych i pozamilitarnych ma dziś szczególne znaczenie i nie jest to wyłącznie domena wojska oraz państwa. Budynki użyteczności publicznej coraz częściej projektuje i buduje się taki w sposób, by zapewniały możliwość doraźnego schronienia na wypadek zagrożenia. Umowa na przebudowę dworca w Grudziądzu w formule „projektuj i buduj”, zawarta pomiędzy PKP S.A. i Budimex S.A. w sierpniu 2023 r., zakładała dostosowanie budynku dworca do funkcji obronnej, ale wyłącznie w tunelu pod obiektem. Teraz zapadła decyzja o rozszerzeniu funkcji obronnej budynku do całej kondygnacji podziemnej dworca (poziom -1). Aneks objął również zakres innych prac m.in. dodatkowe zabezpieczenie przeciwwodne budynku, roboty na antresoli czy drenaż obwodowy obiektu.
– Głównym celem przebudowy dworca kolejowego w Grudziądzu jest nie tylko jego kompleksowe udoskonalenie i dostosowanie do wysokich standardów komfortu, ale również nadanie mu kluczowej roli w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej. Dzięki wprowadzeniu funkcji schronowej obiekt stanie się nie tylko nowoczesnym dworcem, ale i miejscem, w którym będzie można się schronić na wypadek zagrożenia. To inwestycja w bezpieczeństwo, która podniesie poziom przygotowania społeczności lokalnej na wypadek sytuacji kryzysowych – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.


Przebudowa dworca zakłada stworzenie nowoczesnego, funkcjonalnego i w pełni dostępnego obiektu, który stanie się częścią planowanego węzła intermodalnego, łączącego transport kolejowy, autobusowy i tramwajowy w centrum Grudziądza. Budynek dworca będzie obiektem trzykondygnacyjnym – z dwiema kondygnacjami nadziemnymi i jedną podziemną. W obiekcie przewidziano nowy hol główny z poczekalnią i kasami biletowymi, toalety, lokale usługowe i gastronomiczne oraz pomieszczenia dla Straży Ochrony Kolei. Piętro będzie zaprojektowane na potrzeby samorządu, gdzie znajdą się m.in. wielofunkcyjna sala, siedziba Fundacji Lotniczy Grudziądz, kawiarnia, księgarnia oraz przestrzeń ekspozycyjna. W planie jest również kompleksowe zagospodarowanie terenu wokół dworca, w tym modernizacja placu wejściowego, budowa dróg wewnętrznych, parkingów, ciągów pieszych oraz wykonanie nasadzeń zieleni. W piwnicy zaplanowano z kolei miejsca na garaż, parking na rowery oraz pomieszczenia techniczne.


Zmodernizowany obiekt zostanie wyposażony w liczne systemy, w tym informacji pasażerskiej (SDIP) oraz zapewniające bezpieczeństwo. Ważnym aspektem inwestycji jest pełne dostosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – będą windy, podjazdy oraz kontrastowe oznakowanie posadzek. Budynek jest zabytkiem, dlatego przebudowa obejmie również prace konserwatorskie, w tym odtworzenie oryginalnych elementów wystroju wnętrz, stolarki oraz detali architektonicznych. Wszystkie rozwiązania mają na celu zwiększenie komfortu, dostępności i bezpieczeństwa jego użytkujących. Finalnie pasażerowie zyskają nie tylko nowoczesne, otwarte i przyjazne przestrzenie spełniające wysokie standardy obsługi, ale i miejsce, w którym będą mogli znaleźć bezpieczne schronienie w kondygnacji podziemnej dworca na wypadek zagrożenia.

Przebudowa dworca kolejowego w Grudziądzu jest finansowana ze środków własnych, a całkowity koszt inwestycji to ponad 76,3 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., natomiast wykonawcą, który odpowiada za opracowanie pełnej dokumentacji projektowej, jak i za kompleksową realizację robót budowlanych – Budimex S.A. Przebudowa obiektu rozpocznie się po zakończeniu etapu projektowania – planowo w II kwartale 2026 r., i potrwa do połowy 2028 r. Na czas remontu powstanie dworzec tymczasowy, który zapewni nieprzerwaną obsługę pasażerów w czasie prowadzenia robót.
- Więcej o:
![Dworzec Rzeszów Główny przeszedł metamorfozę Dworzec Rzeszów Główny przeszedł metamorfozę]()
Dworzec Rzeszów Główny po modernizacji – komunikacyjne serce regionu
![Tak będzie wyglądał dworzec kolejowy w Suwałkach Tak będzie wyglądał dworzec kolejowy w Suwałkach]()
Dworzec kolejowy w Suwałkach przechodzi metamorfozę. Jak będzie wyglądać po remoncie?
![Wizualizacja wstępnej koncepcji nowego dworca w Łapach Wizualizacja wstępnej koncepcji nowego dworca w Łapach]()
W Łapach powstanie nowy dworzec kolejowy
![Stacja kolejowa Pilchowice-Zapora Stacja kolejowa Pilchowice-Zapora]()
Zabytkowy, urokliwie położny dworzec kolejowy Pilchowice-Zapora na sprzedaż. Można go kupić za 160 tys złotych
![Dworzec w Wejherowie po remoncie Dworzec w Wejherowie po remoncie]()
Dworzec w Wejherowie po kompleksowej przebudowie. Tak teraz wygląda
![Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremed Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremed]()
Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!
![Dworzec w Raciborzu Dworzec w Raciborzu]()
Dworzec w Raciborzu już otwarty. To jedyny dworzec w Polsce z tarasem widokowym
![Projekt jednego z budynków komercyjnych w otoczeniu dworca Warszawa Gdańska Projekt jednego z budynków komercyjnych w otoczeniu dworca Warszawa Gdańska]()
Powstanie nowy dworzec Warszawa Gdańska z nowoczesnym centrum biznesowym. PKP i Ghelamco wznawiają współpracę









