Nowy dworzec Łódź Kaliska już otwarty
Zakończono trwająca nieco ponad dwa lata kompleksową przebudowę dworca kolejowego Łódź Kaliska. Zgodnie z założeniami projektu przebudowy pozostawiono trójnawowy charakter dworca z bezpośrednim powiązaniem z nowym tunelem łączącym aleję Włókniarzy z ulicą Unii Lubelskiej.

Miedź i światło – architektoniczny dialog z przeszłością
Dworzec, zaprojektowany przez gliwicką pracownię An Archi Group, ma prostą bryłę, przeszkloną od placu przydworcowego i parkingu, z elewacją wykonaną z miedzi oksydowanej. Przy doborze materiału dla przebudowy dworca kierowano się szlachetnym pochodzeniem miedzi kojarzonym z budynkami o długiej trwałości i historii, a także wpisującym całość inwestycji w kontekst pobliskich obiektów. W środkowej nawie budynku na całej długości dachu zamontowano nowoczesny świetlik. Wnętrze zostało również wykończone elementami z miedzi, nawiązującymi kształtem do świetlika.
Co ciekawe, w czasie prowadzenia prac odkryto fragmenty ceramicznych posadzek, które są reliktami pierwotnego, nieistniejącego dziś budynku Dworca Kaliskiego, który oddano do użytku podróżnych 15 listopada 1902 r. Obecnie fragmenty posadzek, wraz z informacją o ich ciekawej historii, wyeksponowano w tunelu dworca.
Funkcjonalność i komfort użytkowników
Na parterze budynku znajdują się: część służąca podróżnym, w tym kasy biletowe, przestronna poczekalnia wraz z częścią dla dzieci oraz lokale komercyjne, w których znajdą się m.in. salonik prasowy oraz usługi gastronomiczne. Docelowo na dworcu znajdą się także skrytki bagażowe oraz automaty z przekąskami i napojami, bankomat oraz biletomat. Natomiast piętra obu skrzydeł budynku przeznaczono na biura dla spółek kolejowych.
– To niezwykle ważna inwestycja. Warto zauważyć, że projekt przebudowy dworca uwzględnia nowe założenia związane ze zwiększeniem przepustowości stacji kolejowej Łódź Kaliska, w tym budową łódzkiego tunelu średnicowego. Budynek dworca został zintegrowany z układem stacyjnym, nowymi tunelami i peronami. Dzięki temu dworzec jest w pełni przygotowany do obsługi większej liczby pasażerów, w tym także podróżnych ze szczególnymi potrzebami, czyli osób o ograniczonej mobilności– przekonuje Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
Architektura bez barier
Cały obiekt wraz z otoczeniem został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono usprawnienia, w tym m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Budynek został wyposażony w nowoczesne instalacje zarówno podnoszące komfort użytkowania, jak i służące stricte podróżnym – wyświetlacze przyjazdów i odjazdów pociągów, biletomaty czy windy.
Ekologiczne technologie i inteligentne systemy
Modernizacja dworca Łódź Kaliska to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo – dworzec został wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz inteligentne systemy zarządzania budynkiem. W budynku zamontowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie podłogowe oraz system wentylacji z klimatyzacją.
Nowoczesna przestrzeń miejska wokół dworca
Zmieniło się również najbliższe otoczenie dworca. Powstał nowoczesny plac przydworcowy służący jako węzeł komunikacyjny, dostosowany do ruchu samochodów (z miejscem do ładowania samochodów elektrycznych), autobusów oraz rowerów wraz z dużą wiatą rowerową. Natomiast za budynkiem znalazł się parking dla pasażerów. Przy dworcu jest także postój taksówek.

Łódź Kaliska – strategiczny węzeł komunikacyjny
Stacja kolejowa Łódź Kaliska to ważny węzeł komunikacyjny miasta i regionu. Zatrzymują się tu zarówno pociągi aglomeracyjne i regionalne, jak i dalekobieżne. Obsługuje pasażerów pociągów PKP Intercity podróżujących do Szczecina, Krakowa czy Bielsko-Białej, a także pociągów regionalnych POLREGIO, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Wielkopolskich m.in. do Sieradza, Zgierza, Kutna, Poznania czy Częstochowy. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku stacja Łódź Kaliska obsługiwała średnio 8,3 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywały się na niej średnio 153 pociągi dziennie.
Dworzec Łódź Kaliska - kluczowe dane inwestycji
- Koszt inwestycji: 64 mln zł brutto
- Dofinansowanie: budżet państwa
- Inwestor: Polskie Koleje Państwowe S.A.
- Projekt: An Archi Group Sp. z o.o. (Gliwice)
- Wykonawca: SKB LDR (Warszawa)
Nowy budynek został częściowo udostępniony podróżnym już w czerwcu 2025 roku, umożliwiając stopniowe przeniesienie ruchu z obiektu tymczasowego do docelowego.
- Więcej o:
![Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Proj. rewitalizacji: WXCA Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Proj. rewitalizacji: WXCA]()
Jedna z najstarszych polskich scen teatralnych odzyskała dawny blask. Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach z nominacją do Mies van der Rohe Award 2026.
![Dworzec Łódź Kaliska Dworzec Łódź Kaliska]()
Nowy dworzec Łódź Kaliska już otwarty
![Wave Świnoujście Thermal & SPA. Proj. Medusa Group i IDS Architekci Wave Świnoujście Thermal & SPA. Proj. Medusa Group i IDS Architekci]()
Wave Świnoujście Thermal & SPA projektu Medusa Group i IDS Architekci. To pierwszy nadmorski kompleks termalno-wypoczynkowy w Europie Środkowej
![Hotel Airport Modlin - brama kadetów Hotel Airport Modlin - brama kadetów]()
W Twierdzy Modlin powstanie hotel. Brama Kadetów zostanie... hotelowym lobby
![Tak będzie wyglądał dworzec w Grudziądzu Tak będzie wyglądał dworzec w Grudziądzu]()
Nowy dworzec w Grudziądzu ze schronem na całej kondygnacji podziemnej
![Koncepcja „Nowego centrum Płocka” opracowana przez pracownię 77Studio architektury Koncepcja „Nowego centrum Płocka” opracowana przez pracownię 77Studio architektury]()
Płock: Nowe centrum ze starym młynem. Koncepcja pracowni 77Studio architektury
![Dom w Kaszczorku. Proj. Gaspard Łobocki Studio Dom w Kaszczorku. Proj. Gaspard Łobocki Studio]()
Dom w Kaszczorku. Architektura zakorzeniona w tradycji nadwiślańskich osad
![Willa Wolfa w Gubinie w latach 30. XX wieku. Taras z widokiem na dolinę Nysy Willa Wolfa w Gubinie w latach 30. XX wieku. Taras z widokiem na dolinę Nysy]()
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe



















