Chmura z patyków od Sou Fujimoto [Serpentine Pavilion 2013]

2ges

Chmura z patyków? Siatka ze stalowych prętów? Japończyk Sou Fujimoto zaprojektował niezwykły pawilon Serpentine Gallery w Londynie.

1 z 9Pawilon przy Serpentine Gallery w Londynie 2013, proj Sou Fujimoto
REUTERS/AG
2 z 9Pawilon przy Serpentine Gallery w Londynie 2013, proj Sou Fujimoto
REUTERS/AG
3 z 9Pawilon przy Serpentine Gallery w Londynie 2013, proj Sou Fujimoto
REUTERS/AG
4 z 9Pawilon przy Serpentine Gallery w Londynie 2013, proj Sou Fujimoto
REUTERS/AG
5 z 9Londyński pawilon Serpentine Gallery zaprojektowany w 2013 przez Sou Fujimoto.
fot: Sou Fujimoto Architects
6 z 9Londyński pawilon Serpentine Gallery zaprojektowany w 2013 przez Sou Fujimoto.
fot: Sou Fujimoto Architects
7 z 9Londyński pawilon Serpentine Gallery zaprojektowany w 2013 przez Sou Fujimoto.
fot: Sou Fujimoto Architects
8 z 9Londyński pawilon Serpentine Gallery zaprojektowany w 2013 przez Sou Fujimoto.
fot: Sou Fujimoto Architects
9 z 9Londyński pawilon Serpentine Gallery zaprojektowany w 2013 przez Sou Fujimoto.
fot: Sou Fujimoto Architects

W pierwszych dniach czerwca 2013 roku w londyńskim Hyde Parku otwarty został czasowy pawilon Serpentine Gallery. Zgodnie z zapoczątkowaną w 2000 roku tradycją struktura zaprojektowana została przez jednego z najwybitniejszych współczesnych architektów. Tym razem zaszczytu stworzenia obiektu, który rozebrany zostanie już w październiku, dostąpił japoński projektant, Sou Fujimoto. Tym samym 41-letni absolwent Uniwersytetu Tokijskiego, stał się najmłodszym twórcą w historii pawilonów Serpentine Gallery.

Fujimoto stworzył strukturę, którą zaczęto porównywać do „chmury zbudowanej z patyków” (Financial Times). Przy pomocy najprostszych środków - pomalowanych na biało stalowych prętów i szklanych tafli, wykreował obiekt, który zdaje się żyć własnym życiem.

Pawilon Serpentine Gallery to delikatna, trójwymiarowa struktura o nieregularnym kształcie. Do niewielkiego obiektu, o powierzchni zaledwie 142 m2,  prowadzą dwa niezależne wejścia, które następnie wiodą przez ciąg połączonych schodami tarasów, na których można na moment przystanąć czy usiąść. Zwiedzający meandrują pomiędzy stalowymi ażurowymi sześcianami i tworzą sobie indywidualny obraz budynku i otoczenia. Zależnie od punkty widzenia architektura wyraźnie odróżnia się od sielskiej scenerii parku, bądź też kompletnie w niej ginie. Zmienność i szczególna zdolność do zwodzenia ludzkiego wzroku prowadzi do skojarzeń ze dziełami sztuki reprezentującymi nurt op-art.

Sam architekt szczególny nacisk położył na interakcję pomiędzy architekturą i otoczeniem, a także pomiędzy obiektem a jego użytkownikami. Tak opisuje swą najnowszą realizację:

„Stworzyłem przezroczystą architekturę, teren który zachęca ludzi do eksplorowania przestrzeni w różne nowe sposoby"

Co było źródłem inspiracji dla tak oryginalnej formy? Sou Fujimoto twierdzi, że początkiem procesu twórczego było założenie by geometria łączyła się płynnie z przyrodą i człowiekiem, a zwiedzający pozostali „zawieszenie pomiędzy architekturą a naturą”.

"I tried to create something between nature and architecture" from Dezeen on Vimeo.

Skomentuj:

Chmura z patyków od Sou Fujimoto [Serpentine Pavilion 2013]