Tate Modern - mniej szkła, więcej cegły

 

 

Badania opinii publicznej wykazały, że poprzedni projekt rozbudowy londyńskiej galerii okazał się zbyt śmiały.

 

W grudniu przedstawiliśmy pierwszy projekt rozbudowy słynnej londyńskiej galerii Tate Modern. Po konsultacjach z artystami oraz mieszkańcami miasta architekci z biura Herzog & de Meuron postanowili jednak gruntownie zmienić zaprezentowany wcześniej projekt. Wizualizacje szklanej piramidy zostały określone przez opinię publiczną mianem "zbyt brzydkich".

 

Tate Modern

"Stara" koncepcja rozbudowy Tate Modern - szklana góra

 

Sercem nowego projektu są zbiorniki oleju wykorzystywanego w pracy dawnej elektrowni. Zaadaptowane na przestrzenie wystawowe staną się łącznikiem między starą a nową częścią Tate Modern, prowadząc prosto do zabytkowej hali turbin. Projektanci z Herzog & de Meuron nie ukrywają, że bliższa była im poprzednia koncepcja rozbudowy, która dzięki szerokim przeszkleniom eksponowała skomplikowaną betonową konstrukcję budynku. Teraz dopasują się oni jednak do życzeń klienta.

 

Rozbudowa Tate Modern

Zbiornik oleju

 

Budynek zachowa swoje znaczne gabaryty (11 pięter), jednak szklaną, chaotyczną elewację zastąpi solidna, betonowa konstrukcja wyłożona cegłą. Celem takiego zabiegu jest mocniejsze nawiązanie do starej części galerii. Głównym argumentem przeciwników poprzedniego projektu rozbudowy muzeum była właśnie zbyt agresywna i nowatorska bryła budynku.

 

Rozbudowa Tate Modern

Widok z publicznego tarasu nowej częsci Tate Modern

 

Nowy budynek niemal dwukrotnie powiększy dostępną powierzchnię wystawową galerii.
Dodatkowo na dachu obiektu powstanie taras nawiązujący do komina starej części Tate Modern.

 

Rozbudowa Tate Modern

Nowa wersja rozbudowy muzeum

 

Sytuacja przypomina niemal zamieszanie wokół projektu warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej autorstwa Christiana Kereza , z tą tylko różnicą, że u nas społeczeństwo w dużej częsci sprzeciwiło się prostej bryle budynku, wyrażając tęsknotę za czymś szalonym i niespotykanym. Czyżby londyńczycy odrzucając odważny projekt wykazali się tchórzostwem, zachowawczym podejściem i absolutnym brakiem wrażliwości architektonicznej?

 

ucho

 

Zobacz również:

 

Herzog & de Meuron

 

Tate Modern się rozbudowuje

 

Caixa Forum w Madrycie - lewitujące centrum sztuki

 

 

Więcej o: