Szczecińska rewolucja. Ulice pełne zieleni i chodniki wreszcie dla pieszych

W Szczecinie szykuje się prawdziwa rewolucja. Osiedlowi radni przedstawili plan zmian dla kilku ulic osiedla Śródmieście Zachód. Mają pojawić się nowe, szerokie chodniki, mała architektura i zieleń. Lokalne ulice staną się jednokierunkowe a rejony skrzyżowań zostaną wyniesione do góry. Tak powinno wyglądać miasto przyjazne mieszkańcom?

Radni Osiedla Śródmieście Zachód postanowili nie czekać na odgórne zmiany i stworzyli projekt odnowy kilku lokalnych ulic. Rewolucyjne zmiany mają objąć ulice Królowej Jadwigi, Małkowskiego, Bogusława,  Bohaterów Getta Warszawskiego i Ściegiennego. Projekt został opracowany we współpracy ze studentami architektury ZUT: Igorem Klyusem, Piotrem Ostrowskim i Niną Pęcherczyk, wizualizację stworzyli Sebastian Łabędź i Artur Górski.

Podstawowym założeniem projektu jest poprawa bezpieczeństwa oraz stworzenie przestrzeni przyjaznej dla pieszych. Powstanie strefa tempo 30, a same ulice staną się jednokierunkowe. Pojawią się nowe, szersze chodniki o eleganckiej nawierzchni, mała architektura i zieleń.

Inspiracją dla nas był chociażby Berlin, w którym tak właśnie jest - tłumaczy Maciej Sikorski, wiceprzewodniczący Rady Osiedla Śródmieście Zachód. - Najważniejsze jest dla nas uwolnienie chodników od parkujących samochodów oraz to, żeby było więcej zieleni. Są na to pieniądze, więc postanowiliśmy zaproponować swoją koncepcję.

Na wyremontowanych ulicach pojawią się głównie graby i klony, które dobrze radzą sobie w środowisku miejskim. Powstaną też uliczne zdroje oraz ujęcia wodociągowe.

Uporządkowane ma zostać także parkowanie. Zaplanowano stworzenie 453 miejsc postojowe. To o około mniej o sto niż dotychczas. Pomysłodawcy przekonują  jednak, że taka ilość miejsc wystarczy - dziś, nie wszystkie są wykorzystywane. Przyjeżdżający po prostu wolą parkować na chodnikach.

Na oddolną inicjatywę przychylnie patrzą miejscy radni, którzy już spotkali się z grupą pomysłodawców. Problemem pozostają jedynie pieniądze. W miejskim budżecie na rewitalizację przewidziano 9,5 mln zł. Rodzi się pytanie czy taka kwota wystarczy na tak szeroko zakrojone zmiany.

Marcin Charęza - szef zespołu ds. organizacji ruchu szczecińskiego magistratu szacuje, że zaproponowane zmiany mogą kosztować nawet kilkanaście milionów. Tańsze byłaby zmiana organizacji ruchu i wymalowanie nowego oznakowania poziomego i ustawienie znaków.

Niebawem ma dojść do kolejnego spotkania z udziałem wiceprezydenta miasta Michałem Przepierą oraz architektem miasta Jarosławem Bondarem.

Pytanie jednak, czy samo malowanie nowych strzałek na jezdni warte jest wydawania pieniędzy. Mamy nadzieję, że uda się zrealizować całą koncepcję w kształcie zaprojektowanym przez pomysłodawców. A jakie jest Wasze zdanie w tym temacie? Weź udział w naszej sondzie poniżej.

Tak ulice wyglądają dzisiaj, czy niebawem zupełnie się zmienią?

Planowane zmiany w obrębie szczecińskiego śródmieścia
Więcej o:
Komentarze (17)
Szczecińska rewolucja. Ulice pełne zieleni i chodniki wreszcie dla pieszych
Zaloguj się
  • Gość: thought

    Oceniono 41 razy 33

    Świetny projekt! Niech śródmieście wreszcie odżyje.

  • Gość: Dariusz

    Oceniono 28 razy 22

    Świetny pomysł.
    PS. Nigdy nie byłem w Szczecinie i prawdę mówiąc do niedawna nie miałem żadnej wiedzy o tym mieście, poza tym, że urodziła się tam Katarzyna Wielka :) I nagle pojawiłą się słynna już filharmonia, niedaleko Centrum Dialogu i bach, co najmniej pół czytającej Polski ma jakiś nowy, może nawet jedyny, obraz Szczecina jako otwartego, intersującego miasta z niebanalną inicjatywą. Czego życzę innym :)

  • Gość: klaps

    Oceniono 23 razy 15

    ta krateczka ładna - wygląda jak z jakiegoś wnętrza - bardzo ociepla przestrzeń

  • samsabat

    Oceniono 10 razy 2

    12mln z planowego dofinansowania teatru letniego , w którym nic się nie dzieje.
    32 mln na rewitalizacje i organizację kolejnego Muzeum w stołówce.( przecież można to podpiąć pod Przełomy jak w koncu oddadzą)
    I można robić przebudowę.

  • George White

    Oceniono 6 razy 0

    Absurdalny projekt i naiwna utopia urbanistyczna. To jest tak, jak nie buduje się parkingowców, nie pyta mieszkańców o zdanie a z palca wyssysa "wizualizacje".

    Oczywiście autorzy mają w pogardzie odpowiedź, gdzie mają parkować ich sąsiedzi oraz którymi ulicami będzie wokół tego kwartału przemieszczał się ruch. Prawda?

  • terenia33

    Oceniono 2 razy 0

    Zamiast wołać miało być sikać, nawet słownik w telefonie nie rozumie, że można na ulicy sikać, ale można, proszę zajrzeć na Bogusława za kwiaciarnie, codziennie taki smród, że przejść nie można

  • Gość: piko

    Oceniono 1 raz -1

    świetny dla wyludniałego miasta, niestety miejsc parkingowych brak ,a projekt pokazuje ze moze byc ich jesszcze mniej. Skoro dla mieszkancow ma byc mniej miejsca , to co z turystyka
    ? Jesli w miescie gdzie nie ma takiego ruchu 1 sladow jak w azji tworzymy sztuczne drogi dla nich zabijajac gospodarke ( np:ul. jagielonska(od wojska do placu lotnikow)) to obnizmy podatki od nieruchomosci by przy pomniejszonym ruchu i zwezonym gardle komunikacyjnym nie bylo pustostanow.

  • Gość: Michal

    Oceniono 2 razy -2

    Generalnie takie inicjatywy bardzo ładnie wyglądają na wizualizacjach, jednak w naszej szarej rzeczywistości zmniejszona ilość miejsc parkingowych będzie dodatkowo irytować, a te drzewa też jakiś niekorzystny wpływ na nasłonecznienie mieszkań mieć będą.

  • Gość: grace

    Oceniono 4 razy -4

    Szczecin byl moim miastem mlodosci.Ma dostateczna ilosc zieleni.Zamiast poszerzac ulice budujcie i poprawiajcie parki azeby ludzie mogli wypoczac w ladnym otoczenie.Bylam po latach w Szczecinie w 2003 roku ,kamienice obszarpane,ronda obledne,na pieknej ulicy Jednosci Narodowej handlowe budy.Nie jestem az tak pewna ze teraz zobacze cos pozytywnego.Sprawdze.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX