W Sieradzu powstanie Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego. Budynek i wystawa stała to projekt Nizio Design International
Stworzony przez Mirosława Nizio projekt Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu łączy nowoczesną architekturę z ludowymi inspiracjami. To współczesna interpretacja wiejskiej architektury regionu, a narracja wystawy stałej ukaże niezwykłość i wielobarwność folkloru tych ziem.
Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego: bryła
Bryła Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego składa się z czterech połączonych modułów oraz centralnego dziedzińca. Taki układ może kojarzyć się z okólnikiem – rodzajem zabudowy wiejskiej typowej dla budownictwa w Łódzkiem od XIX wieku. Sama forma geometryczna powstała w wyniku poprowadzenia symetrycznie rozłożonych linii, które łączą budynek z ważnymi punktami urbanistycznymi Sieradza. Tak powstał rzut na planie kwadratu przeciętego dwoma osiami. Działanie to nawiązuje do sztuki tworzenia ludowych wycinanek opartej na geometrii, symetrii i powtarzalnym rytmie układów pionowych i poziomych.
Dominującym akcentem bryły jest dwuspadowy dach przykrywający wszystkie moduły z charakterystycznych "żyletek". Dach jest uniesiony i oparty na wysokich, drewnianych słupach, co nadaje budynkowi lekkości. Słupy z widocznymi wiązaniami nawiązują do regionalnej sztuki ciesielskiej. Dodatkowo, dach tworzy podcienia na zewnętrznym obrysie bryły obiektu, dzięki czemu powstaje dodatkowa, zadaszona przestrzeń. Przeszklona elewacja otwiera wnętrza Centrum na jego naturalne otoczenie.
Zobacz także: Nizio Design International - najważniejsze realizacje i projekty>>
Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego: cztery poziomy
Na parterze zaplanowano: strefę obsługową (kasy, informację i punkt ochrony, sklepik z pamiątkami, kawiarnię z bufetem), salę baletową, strefę warsztatową zaprojektowaną z myślą o zajęciach tanecznych, kulinarnych, a także z użyciem gliny i wycinanek. Poziom wyżej będzie umiejscowiona strefa biurowa. Poziom -1 zajmie ekspozycja stała. Poziom -2 to przestrzeń na salę konferencyjną, salę widowiskową wraz z zapleczem technicznym, garderobami dla artystów i foyer wraz z bufetem, szatnią i toaletami.
Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego: wystawa stała
Bazą do stworzenia stałej wystawy były analizy naukowe. Pozwoliły one wyodrębnić cztery główne ośrodki regionalne województwa łódzkiego: łowicki, sieradzki, łęczycki i rawsko-opoczyński. Każdemu z tych regionów zostanie poświęcona jedna sala ekspozycyjna. Narracja opiera się na istotnych archetypach kultury każdego z nich. Odwołuje się także do cykliczności rytmu natury i roku obrzędowego. Każdą galerię będzie charakteryzować kolorystyka nawiązująca do strojów ludowych.
W galerii „Łęczyckie” wykorzystano mapping i projekcje multimedialne z postaciami z legend. „Rawsko-Opoczyńskia” odda atmosferę wiejskiej zabawy tanecznej. Motywem przewodnim galerii „Łowickie” będzie wycinanka ludowa - centralnie ulokowana instalacja nawiąże do typowych dla niej: symetrii i powtarzalności elementów. Z kolei trzy drewniane warsztaty tkackie w galerii „Sieradzkie” symbolicznie podkreślą wspólnotowy charakter pracy twórców ludowych.
Na pograniczu tych obszarów zostaną uwzględnione zjawiska kulturowe pojawiające się wokół mniejszych ośrodków, w tym takich miast, jak Piotrków, Skierniewice, Wieluń czy Radomsko.
Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego: kiedy otwarcie?
- W kreatywny sposób odnieśliśmy się do bogatej tradycji ziem województwa łódzkiego, przetwarzając ją zgodnie z potrzebami dzisiejszych odbiorców - mówi Mirosław Nizio. - Poprzez połączenie współczesnych technik wystawienniczych ze sztuką rzemiosła, między innymi ciesielstwem, tkactwem, wycinankarstwem, dążyliśmy do tego, aby narracja Centrum oddziaływała na wszystkie zmysły zwiedzających i w ten sposób wprowadziła ich w fascynujące uniwersum kultury ludowej.
Centrum ma być gotowe za dwa lata. Budowa będzie kosztować blisko 67 milionów złotych. 27 mln zł samorząd województwa przeznaczy z własnego budżetu. Resztę ma stanowić unijna dotacja.
- Więcej o:
Budowa Narodowego Muzeum Hołodomoru-Ludobójstwa w Kijowie wkracza w kolejny etap. Projekt współtworzy Nizio Design International
Mirosław Nizio: Kilka ważnych muzealnych projektów w życiu zrobiłem [WYWIAD]
Pomnik Bitwy Warszawskiej 1920. Mirosław Nizio przygotował zwycięski projekt [WYNIKI KONKURSU]
Mirosław Nizio projektuje Muzeum Historyczne Mcchety w Gruzji. Powstanie w modernistycznym budynku kina
Zapora wodna w Solinie. "Betonowa dama" to największa zapora w Polsce
Leśna Sopot - dwa willowe budynki w zacisznej części kurortu
Kwartał Dworcowa - inwestycja w centrum Katowic ruszy już w październiku
Biuro Viterra na najwyższym piętrze Olivia Prime w Gdańsku. To projekt Design Anatomy