Kościół Nevigeser Wallfahrtsdom - skała z betonu i szkła [IKONY ARCHITEKTURY]
Kościół pielgrzymkowy Nevigeser Wallfahrtsdom, zaprojektowany w latach 60. przez Gottfrieda Böhma, przypomina swym kształtem betonowy monolit. Ten zaskakujący budynek sakralny w pobliżu Kolonii stał się prawdziwą ikoną architektury.
Jednym z najbardziej znanych betonowych kościołów XX wieku jest dzieło mistrza modernizmu Le Corbusiera - kaplica w Ronchamp (przeczytasz o niej tu>>). W latach 60. w Niemczech powstał nie mniej interesujący obiekt - kościół pielgrzymkowy Nevigeser Wallfahrtsdom, nazywany "skałą z betonu i szkła".
Zaprojektował go Gottfried Böhm to niemiecki architekt i rzeźbiarz, który w 1986 roku został laureatem najważniejszej nagrody architektonicznej - Pritzker'a. Studiował w Monachium na Technicznym Uniwersytecie oraz na Akademii Sztuk Pięknych. Tworzył głównie w nurcie postmodernizmu, a jako swoje narzędzia pracy, traktował: beton i szkło. Böhm w swojej twórczości głównie zajmował się kościołami. Jednak tworzył też osiedla mieszkaniowe i budynki użyteczności publicznej.
Kościół pod wezwaniem "Marii królowej pokoju" znajduje się w Neviges - dzielnicy miasta Velbert w Nadrenii Północnej-Westfalii (ok. 60 km od Kolonii), miejscu w których w 1676 roku miały miejsce objawienia maryjne ks. Antoniego Schirleya. W latach 60. XX w. ówczesny arcybiskup Kolonii Frings ogłosił konkurs na projekt architektoniczny nowego kościoła. Ostatecznie zwyciężył pomysł Gottfrieda Böhma. Betonowy, brutalistyczny obiekt powstawał w latach 1966-1968. W 1968 roku kościół został konsekrowany.To drugi co do wielkości kościół w archidiecezji Kolonii (po katedrze w Kolonii). Może zmieścić nawet 6 tys. wiernych.
Budynek przypomina duży, uformowany ze skał namiot. Architekt tłumaczył, że chciał, by świątynia była schronieniem dla całego ludu pielgrzymującego w to miejsce. Wnętrze to jedna wielka hala, surowa przestrzeń, przeciwieństwo tego co widzi się przed wejściem. Możemy tu odnaleźć kubistyczną geometryzację empor i ogromne witraże. Główny ołtarz wydaje się stać na środku szerokiego rynku, który otaczają galerię, niczym domu pełne okien. Również, bardzo często, widoczny jest tu motyw róży, który jest symbolem Matki Boskiej. Widać go w witrażach i na posadzkach.
Warto dodać, że jednym z głównych założeń projektu, była budowa takiego kościoła, aby zgadzał się on z wizerunkiem budowli sakralnej, zgodnie z zapisem drugiego soboru watykańskiego. Miał on na celu między innymi: uczynienie kościoła miejscem dla całego ludu, a nie tylko traktowanie go jako zamkniętego zamku. Wszystkie te założenia spełnił Gottfried Böhm.
Kościół Nevigeser Wallfahrtsdom stał się miejscem pielgrzymek także miłośników dobrej architektury.
- Więcej o:
Centre Pompidou w Paryżu. Budynek, który wywrócił świat architektury do góry nogami [IKONY ARCHITEKTURY]
Aluminiowy Dom Alberta Freya z 1931 roku po latach wędrówki stanął w Palm Springs [IKONY ARCHITEKTURY]
Betonowy klaszor Sainte Marie de La Tourette. Milczące miejsce Le Corbusiera [IKONY ARCHITEKTURY]
Sanatorium w Paimio. Instrument medyczny Alvara Aalto [IKONY ARCHITEKTURY]
MIT Chapel - kaplica światła Eero Saarinena [IKONY ARCHITEKTURY]
Opera w Sydney. Jørn Utzon zaprojektował symbol miasta [IKONY ARCHITEKTURY]
Atomium w Brukseli. Miało zostać rozebrane a stało się symbolem miasta [IKONY ARCHITEKTURY]
Willa Savoye Le Corbusiera. Biała kostka rzucona na trawę [IKONY ARCHITEKTURY]