Stacja Muzeum. Tak będzie wyglądać nowe Muzeum Kolejnictwa w Warszawie

red

Rozstrzygnięty został konkurs na Stację Muzeum - nową siedzibę Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Nowa placówka znajdzie się na Odolanach, a zwycięska koncepcja budynku powstała w pracowni Forum Architekci.

1 z 20
mat. pracowni
2 z 20
mat. pracowni
3 z 20
mat. pracowni
4 z 20
mat. pracowni
5 z 20
mat. pracowni
6 z 20
mat. pracowni
7 z 20
mat. pracowni
8 z 20
mat. pracowni
9 z 20
mat. pracowni
10 z 20
mat. PKP
11 z 20
mat. PKP
12 z 20
mat. PKP
13 z 20
mat. PKP
14 z 20
mat. PKP
15 z 20
mat. pracowni
16 z 20
mat. pracowni
17 z 20
mat. pracowni
18 z 20
mat. pracowni
19 z 20
mat. pracowni
20 z 20
mat. pracowni

Stacja Muzeum - tak będzie nazywać się nowa siedziba Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Dotychczasowa siedziba muzeum - dawna, nieużywana dziś stacja Warszawa Główna, która według planów PKP ma zmienić się w nowoczesną stację obsługującą podróżnych, a w jej pobliżu  powstać ma duży, nowoczesny kompleks biurowy oraz budynki mieszkalne. Więcej o planowanej przebudowie stacji Warszawa Główna przeczytasz TUTAJ.

Niestety planowane zmiany nie przewidują zachowania w tej lokalizacji zachowania Muzeum Kolejnictwa. Miałoby zostać przeniesione na Odolany, na zamknięte dziś tereny kolejowe. Choć instytucja znajdzie się dalej od centrum - zyska nowoczesną siedzibę specjalnie zaprojektowaną na potrzeby muzeum.

Nowa lokalizacja Stacji Muzeum pozwoli nie tylko na stworzenie nowoczesnej placówki kulturalnej, ale także przyczyni się do ożywienia niezagospodarowanej dotychczas części Warszawy. Udostępniamy grunty, które mają bardzo duży potencjał. Zostanie on wreszcie należycie wykorzystany. Jest to jeden z najszerzej zakrojonych projektów, które PKP S.A. realizuje we współpracy z władzami samorządowymi – mówi Mirosław Pawłowski, Prezes Zarządu PKP S.A.

Zwycięską koncepcję nowego Muzeum Kolejnictwa opracowała pracownia Forum Architekci z Wrocławia. Koncepcja zakłada podzielenie terenu kompleksu na dwie strefy - wystawienniczo-ekspozycyjną i rekreacyjną. W pierwszej z nich zaplanowany został budynek muzeum - biała, mocno przeszklona bryła, która już z oddali przez przezroczyste elewacje będzie prezentowała najcenniejsze zbiory muzeum - uwagę przyciągają tu zwłaszcza ustawione wewnątrz lokomotywy. Aby nie obciążać konstrukcji, te znajdujące się na poziomie pierwszego piętra mogą być pozbawione wewnętrznej maszynerii, co wpłynie na ich ciężar. Przed budynkiem ma powstać duży plac przeznaczony na ekspozycję zewnętrzną i organizację różnego rodzaju wydarzeń. Przy placu powstanie także wieża widokowa pozwalająca zobaczyć cały kompleks muzeum oraz najbliższą okolicę.

Druga strefa została zaplanowana jako zielony park, który dzięki położeniu na odrębnej części działki będzie mógłby stale otwarty dla mieszkańców i stać się nową przestrzenią publiczną funkcjonującą niezależnie od wydarzeń muzealnych. W koncepcji architektów znalazł się tu między innymi tor kolejki górskiej.

Poza pierwszą nagrodą jury przyznało także II i III miejsce (odpowiednio Studio Archico z Warszawy i JAZ+Architekci Żmijewski Jaworski MassĂŠ również z Warszawy) oraz dwa wyróżnienia.

Władze PKP na razie nie przekazały konkretnych terminów, kiedy mieszkańcy doczekają się nowego parku, a wszyscy miłośnicy kolei nowej siedziby muzeum, ale mamy nadzieję, że stanie się to jak najszybciej.

ZOBACZ ZWYCIĘSKIE KONCEPCJE MUZEUM KOLEJNICTWA >>>

ZOBACZ TEŻ: Architektura z pary i stali: Frankfurter Hauptbahnhof

Skomentuj:

Stacja Muzeum. Tak będzie wyglądać nowe Muzeum Kolejnictwa w Warszawie