Łódź Fabryczna - byliśmy na budowie nowego dworca
Budowa nowego dworca Łódź Fabryczna to obecnie jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Zaplanowany na kilku podziemnych poziomach dworzec zaskakuje rozmiarem i skalą. Jak wygląda postęp prac na nowym dworcu? Postanowiliśmy sprawdzić to osobiście.


























Na nowy dworzec w Łodzi mieszkańcy i turyści czekali od dawna. Nowy gmach będzie dużo większy w porównaniu do poprzedniego starego dworca będzie dużo bardziej przestronny i pozwoli na obsługę nawet 200 tysięcy pasażerów dziennie (to 20 razy więcej niż mógł obsłużyć poprzedni budynek. Nowy, podziemny dworzec, to także szansa na przeprowadzenie torów w tunelach pod miastem - czyli usprawnienie komunikacji, a także zmiana układu torów w mieście. Docelowo dworzec z czołowego, na którym pociągi jedynie kończą swój bieg, ma stać się przelotowym, łącząc się pod miastem tunelem średnicowym ze stacją Łódź Kaliska. Przewidziano tu także dodatkowy peron, który w przyszłości będzie obsługiwał koleje dużych prędkości na linii Y.
Dworzec zaplanowany został na trzech głównych poziomach. Na wysokości ulicy zaplanowano hale wejściowe z pieszym pasażem, których charakterystycznym elementem będą odtworzone ściany dawnego dworca Łódź Fabryczna. 8 metrów pod ziemią znajda się kasy, poczekalnie i drobne punkty handlowo usługowe. Na tym poziomie znajdzie się też podziemny dworzec autobusowy ułatwiający wygodne przesiadki. Jeszcze niżej - 16,5 metra pod ziemią zaplanowane zostały tory i perony kolejowe.
Zdaniem wykonawcy prace budowlane zostały już wykonane w 97%. rzeczywiście - na miejscu widać, że budowa zbliża się do szczęśliwego zakończenia. Większość ciężkich prac została już ukończona, a przed ekipami do wykonania pozostały głównie prace wykończeniowe.
Architektura wnętrza dworca jest industrialna i minimalistyczna. Dominują materiały takie jak stal, kamień i szkło. Charakterystycznym elementem ozdobnym w budynku i wokół niego są kształty geometryczne, w tym głównie trójkąty. Wykorzystano je m.in. w postaci konkretnych elementów budowlanych, a także detali: perforacji lub grafiki m.in. na sufitach podwieszanych, na panelach ściennych, na zadaszeniach nad schodami prowadzącymi do dworca autobusowego oraz jako wypełnienie ażurowych balustrad kładek dla pieszych znajdujących się po południowej stronie obiektu - opisuje projekt główny wykonawca obiektu -Konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
Inwestycja z Łodzi ma szansę całkowicie odmienić centrum tego miasta i tchnąć w nie nową jakość. Czy tak się stanie? Dworzec Łódź Fabryczna, to jedna z nielicznych ostatnio inwestycji kolejowych, w którym na pierwszym miejscu jest dworzec, nie zaś galeria handlowa, do której dworzec jest tylko doczepką. Czy efektem takiego rozwiązania będzie wreszcie komfort podróżnych? mamy nadzieję, że nowy budynek się sprawdzi, ale z ostateczną oceną trzeba się wstrzymać do otwarcia nowego dworca. zakończenie prac budowlanych przewidziane jest na grudzień bieżącego roku i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem na początku przyszłego roku będą mogli z niego skorzystać pierwsi podróżni.
Sprawdź się też w naszym QUIZIE: Czy rozpoznasz miasto po wyglądzie tramwaju? [QUIZ]
- Więcej o:
![Dworzec w Kielcach Dworzec w Kielcach]()
Nowa szansa dla kieleckiego dworca [KONKURS ARCHITEKTONICZNY]
![Stacja Muzeum - nowa siedziba Muzeum Kolejnictwa W Warszawie - I nagroda Forum Architekci Stacja Muzeum - nowa siedziba Muzeum Kolejnictwa W Warszawie - I nagroda Forum Architekci]()
Stacja Muzeum. Tak będzie wyglądać nowe Muzeum Kolejnictwa w Warszawie
![Antresola na Dworcu Centralnym w Warszawie Dlaczego antresola na Dworcu Centralnym została nominowana do Makabryły? Tłumaczą autorzy zestawienia na bryla.pl: - Powodów jest co najmniej kilka. Po pierwsze projekt autorstwa SUD Architectes zdaje się nie zauważać oryginalnej koncepcji budynku opracowanej przez Arseniusza Romanowicza. Postmodernistyczne, opływowe kształty bliższe są przypominającej blob architekturze Złotych Tarasów, niż modernistycznej bryle Dworca Centralnego. Ponadto wprowadzenie wielkich lamp i zasłaniającej słońce antresoli (o czym świadczy konieczność doświetlania hallu w ciągu dnia) zakłóciło pierwotny charakter wnętrza oraz symetryczny podział hallu głównego na strefę kas i zejście na perony. Zniknęła gdzieś wielka przestrzeń. Całe wnętrze bardziej kojarzy się z centrum handlowym niż dworcem, który przede wszystkim powinien zapewniać szybką i sprawną obsługę podróżnych. Antresola na Dworcu Centralnym w Warszawie]()
Nowe wnętrza Dworca Centralnego. Antresola i ogromne lampy
![Odnowiony budynek dworca w Piasecznie Odnowiony budynek dworca w Piasecznie]()
Dwa dworce - dwie historie. Różne koleje dworców w Piasecznie i Puławach
![Stacja Kultura Stacja Kultura]()
Dworzec kolejowy w Rumi. Niezwykła metamorfoza!
![Willa Wolfa w Gubinie w latach 30. XX wieku. Taras z widokiem na dolinę Nysy Willa Wolfa w Gubinie w latach 30. XX wieku. Taras z widokiem na dolinę Nysy]()
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
![Dom w Chmurach. Proj. Z3Z ARCHITEKCI Dom w Chmurach. Proj. Z3Z ARCHITEKCI]()
Dom w Chmurach na warszawskim Mokotowie. To projekt Z3Z ARCHITEKCI
![Dom Wertykalny. Proj. Exterio Architektura Dom Wertykalny. Proj. Exterio Architektura]()
Dom Wertykalny w Wilanowie. Wąska działka początkiem koncepcji









