Nowa szansa dla kieleckiego dworca [KONKURS ARCHITEKTONICZNY]
Dworzec autobusowy w Kielcach to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich budowli. Wyjątkowa architektura po latach zaniedbania i planach obudowania go galerią handlową dostał drugą szansę i znów ma szansę stać się wizytówką miasta.


Stowarzyszenie Architektów Polskich oddział Kielce ogłosiło konkurs architektoniczny dotyczący dworca autobusowego w Kielcach.
Celem Konkursu jest wypracowanie optymalnych rozwiązań dla podniesienia walorów funkcjonalnych, przestrzennych, ekonomicznych i ekologicznych dworca wraz z otoczeniem przy zachowaniu niepowtarzalnej formy i schematu funkcjonalnego istniejącego zespołu dworca autobusowego przy ul. Czarnowskiej 12 w Kielcach
Konkurs jest okazją do znalezienia optymalnych rozwiązań i ponownego podniesienia rangi niezwykłego budynku, który w świadomości wielu polaków funkcjonuje jako Kieleckie Ufo. Po latach złej passy budynku wygląda na to, że nie tylko uda się go ocalić, ale że znów będzie chlubą miasta.
Grażyna Schneider-Skalska w swoim opracowaniu o dworcu pisze:
Za sprawą kopuły z wypukłymi świetlikami oraz odchodzących od niej kolejnych pierścieni tworzonych przez dach i okalające go zadaszenia nad peronami, założenie otrzymało przydomek „UFO” i w połączeniu z widocznymi wieżami kościoła św. Krzyża tworzy zapamiętywalny symbol miasta. Jest zatem oczywiste, że wartość architektoniczna i kulturowa obiektu jako znaku przestrzennego wymaga zachowania integralności wszystkich elementów składających się na oryginalność formy wynikającej z pionierskich rozwiązań funkcjonalnych.
Budynek dworca został wybudowany w latach 1975-1984. Projekt autorstwa: inż. arch. Edward Modrzejewski – główny projektant, mgr inż. Jerzy Radkiewicz, prof. dr hab. inż. Jeremi M. Sieczkowski – konstrukcja , mgr inż. Mieczysław Kubala - układ komunikacyjny, wnętrze: mgr. Andrzej Grabiwoda . Charakterystyczna forma odwróconego spodka jest wynikiem przyjętego układu komunikacyjnego w którym ruch autobusów odbywa się po okręgu umożliwiając bezkolizyjne dojście do stanowisk postojowych z centralnie położonej hali dworcowej. Rozwiązanie to zostało opatentowane przez autorów w roku 1975. Dworzec znajduje się w gminnej ewidencji zabytków. W chwili obecnej jest to jeden z nielicznych przykładów powojennego modernizmu zachowanych w niezmienionej formie.
Wszystkich architektów zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie, a sami niecierpliwie czekamy na wyniki. Na pewno będziemy o nich informować na naszych stronach.
Więcej informacji o konkursie na stronie organizatora, a o niezwykłej architekturze dworca w naszym artykule TUTAJ.
- Więcej o:
W Białymstoku powstanie nowy dworzec autobusowy [WIZUALIZACJE]
Łódź Fabryczna - byliśmy na budowie nowego dworca
Nowe wnętrza Dworca Centralnego. Antresola i ogromne lampy
Dwa dworce - dwie historie. Różne koleje dworców w Piasecznie i Puławach
Modee – mineralna rewolucja na ścianie. Nowość, która zmienia zasady gry
IKEA odświeża swoje najlepsze projekty. Kolekcja Nytillverkad to vintage na nowo
Zielony dach na ZUSOK został ukończony. Jak wyglądała przemiana obiektu podczas prac?
Arup wskazuje kierunek rozwoju projektowania generatywnego. Z tego narzędzia korzystają tysiące inżynierów na całym świecie