Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

"Dzień dobry, kupiłem kościół, pomoże mi pan?"

red

Jak na takie niecodziennie pytanie reaguje młody architekt? Oczywiście przyjmuje zlecenie i tworzy jeden z najodważniejszych projektów renowacji kościoła w Polsce.  Projekt zakłada adaptację na cele świeckie - właściciel chce w nim stworzyć Centrum Dialogu.

Poewangelicki kościół w Połajewie (woj. wielkopolskie) już od wielu lat nie pełni swej sakralnej funkcji. Był już min. magazynem, silosem zboża, punktem wymiany butli gazowych.  Inwestycję chce przeprowadzić prywatny inwestor, mieszkaniec gminy Połajewo, który na jego zakup wydał 175 tys. złotych.

To będzie prawdziwe Centrum Dialogu, gdzie przy okazji wydarzeń artystycznych będą się mogli spotkać ludzie różnych wyznań i kultur - zdradza.

Projekt zlecił Andrzejowi Majcherowi, młodemu architektowi, który dał się poznać jako autor najlepszego dyplomu architektonicznego w konkursie o Nagrodę Architektoniczną im. Małgorzaty Baczko i Piotra Zakrzewskiego. Jego praca poświęcona była adaptacji innego opuszczonego kościoła, w Pisarzowicach.

Andrzej Majcher wraz z architektem wnętrz Robertem Gruszewskim zaproponowali metamorfozę zabytku w nowoczesny kompleks kulturalno-artystyczny. W sfinansowaniu inwestycji mają pomóc niemieckie parafie ewangelickie oraz ludzie dobrej woli.

Fot. Łukasz Cynalewski / Agencja Gazeta - Andrzej Majcher w połajewskim kościele

Transformacja świątyni zakłada rozbudowę o nowe skrzydło, które miałoby stanowić zaplecze dla przyszłego biura oraz utworzyć nowe przestrzenie dla celów integracyjnych. W nowym skrzydle znalazłyby się też pokoje, w których mogliby zatrzymywać się goście.

Od samego początku poszukiwałem „sprzężenia”, które w czytelny i płynny sposób połączy dwa wnętrza. Zależało mi na uzyskaniu wrażenia zespołu, a nie dwóch odrębnych brył połączonych korytarzem - mówi Andrzej Majcher.

Architekt zaproponował przesunięcie fragmentu bocznej ściany kościoła. Zmianie uległo również główne wejście, które znalazło się między starą i nową częścią świątyni. Nowa forma jest osadzona na planie wydłużonego prostokąta. Jej ścięcie w postaci pulpitowego dachu nawiązuje do skosów połaci kościoła. Fasadę nowej części zdobi grafitowa cegła, która czytelnie oddziela nowe od starego, stanowiąc jednocześnie wspólny mianownik obu form.

Głównym założeniem jeśli chodzi o wnętrze było stworzenie uniwersalnej przestrzeni przeznaczonej zarówno na spotkania, prelekcje, warsztaty jak i koncerty. Całość została utrzymana w stonowanej kolorystyce. Obecną wcześniej biel zestawiono z naturalnym drewnem, które ociepliło surowe wnętrze. Elementem dominującym jest tu ściana wejściowa, która w całości została obłożona drewnem o głębokim, czarnym kolorze. Podobnie potraktowana została widownia, która kiedyś pełniła funkcję chóru. Ta sama dominanta pojawia się także w nowym skrzydle budynku - strefie biurowej i gastronomicznej.

Udostępnij

Przeczytaj także

Olszynki Park w Rzeszowie to najwyższy mieszkalny wieżowiec w Polsce. Osiągnął już docelową wysokość - 220 metrów
Rewitalizacja w centrum miasta. Sposób na zahamowanie „pustynnienia”?
W Sieradzu powstanie Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego. Budynek i wystawa stała to projekt Nizio Design International

Polecane

Projekt dla opuszczonego kościoła. Oto najlepsza praca dyplomowa
Desakralizacja po polsku. Kościół w Gubinie czeka rewolucja!
Drugie życie starej kotłowni. Olsztyn wie jak dbać o zabytki [ZDJĘCIA]

Skomentuj:

"Dzień dobry, kupiłem kościół, pomoże mi pan?"

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej