JEMS Architekci zdobywają Okęcie
Wypielęgnowany park i miejski plac na zwieńczeniu osi Żwirki i Wigury oraz nowe budynki, w tym hala konferencyjno-wystawowa - tak wygląda koncepcja pracowni JEMS Architekci, która wygrała konkurs na zaplanowanie kompleksu biurowo-usługowego obok lotniska Okęcie
![Tak ma wyglądać okolica Okęcia według architektów z pracowni JEMS Tak ma wyglądać okolica Okęcia według architektów z pracowni JEMS](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/0t/7742221-tak-ma-wygladac-okolica-okecia-wedlug-architektow.jpeg)
![Makieta zagospodarowania terenu obok Okęcia Makieta zagospodarowania terenu obok Okęcia](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/ak/7742217-makieta-zagospodarowania-terenu-obok-okecia.jpeg)
![Makieta zagospodarowania terenu obok Okęcia Makieta zagospodarowania terenu obok Okęcia](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/6d/7742219-makieta-zagospodarowania-terenu-obok-okecia.jpeg)
![Wizualizacja budynków, które powstaną obok lotniska Wizualizacja budynków, które powstaną obok lotniska](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/in/7742220-wizualizacja-budynkow-ktore-powstana-obok-lotniska.jpeg)
![Łukasz Kuciński z pracowni JEMS, która zdobyła pierwszą nagrodę opowiada o szczegółach koncepcji Łukasz Kuciński z pracowni JEMS, która zdobyła pierwszą nagrodę opowiada o szczegółach koncepcji](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/9b/7742216-lukasz-kucinski-z-pracowni-jems-ktora-zdobyla-pierwsza.jpeg)
![Drugą nagrodę dostała pracownia Broadway Malyan za bardzo czytelny układ, skalę i rozmiar oraz bardzo atrakcyjne rozwiązania krajobrazowe. Ich projekt przewidywał urządzenie przeciętego zygzakowatą aleją parku zaraz za hotelem Courtyard by Marriott. Za parkiem byłyby ustawione biurowce, a w poprzek ciągnąłby się zadaszony pasaż handlowy dochodzący do terminalu lotniska.Jednak - jak uznało jury - projekt był mało elastyczny i ciężko byłoby go realizować. - Robiłby wrażenie dopiero jako całość, a budowa kompleksu ma przecież zająć lata - tłumaczył dyrektor Marzec. Drugą nagrodę dostała pracownia Broadway Malyan za bardzo czytelny układ, skalę i rozmiar oraz bardzo atrakcyjne rozwiązania krajobrazowe. Ich projekt przewidywał urządzenie przeciętego zygzakowatą aleją parku zaraz za hotelem Courtyard by Marriott. Za parkiem byłyby ustawione biurowce, a w poprzek ciągnąłby się zadaszony pasaż handlowy dochodzący do terminalu lotniska.Jednak - jak uznało jury - projekt był mało elastyczny i ciężko byłoby go realizować. - Robiłby wrażenie dopiero jako całość, a budowa kompleksu ma przecież zająć lata - tłumaczył dyrektor Marzec.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/4z/7743104-druga-nagrode-dostala-pracownia-broadway-malyan-za.jpeg)
![Drugą nagrodę dostała pracownia Broadway Malyan za bardzo czytelny układ, skalę i rozmiar oraz bardzo atrakcyjne rozwiązania krajobrazowe Drugą nagrodę dostała pracownia Broadway Malyan za bardzo czytelny układ, skalę i rozmiar oraz bardzo atrakcyjne rozwiązania krajobrazowe](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/mc/7743105-druga-nagrode-dostala-pracownia-broadway-malyan-za.jpeg)
![Trzecią nagrodę przyznano pracowniom Kessler Design i Inter-Arch Architekci za projekt, w którym ruch pieszy został wyprowadzony na kładki na wysokości drugiej kondygnacji. W ten sposób ruch pieszy i samochodowy zostały zupełnie rozdzielone, a piesi zyskaliby atrakcyjne widoki. Jednak jury stwierdziło, że platformy dla pieszych byłyby kosztowne i prawdopodobnie nie zostałyby zrealizowane, a projekt utraciłby wtedy swój największy walor. Trzecią nagrodę przyznano pracowniom Kessler Design i Inter-Arch Architekci za projekt, w którym ruch pieszy został wyprowadzony na kładki na wysokości drugiej kondygnacji. W ten sposób ruch pieszy i samochodowy zostały zupełnie rozdzielone, a piesi zyskaliby atrakcyjne widoki. Jednak jury stwierdziło, że platformy dla pieszych byłyby kosztowne i prawdopodobnie nie zostałyby zrealizowane, a projekt utraciłby wtedy swój największy walor.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/xq/7743107-trzecia-nagrode-przyznano-pracowniom-kessler-design.jpeg)
![Trzecią nagrodę przyznano pracowniom Kessler Design i Inter-Arch Architekci Trzecią nagrodę przyznano pracowniom Kessler Design i Inter-Arch Architekci](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/a2/7743106-trzecia-nagrode-przyznano-pracowniom-kessler-design.jpeg)
Konkurs dotyczył blisko dziesięciu hektarów między jezdniami południowego końca al. Żwirki i Wigury. Architektów poproszono, by pomiędzy nowymi budynkami wytyczyli układ placów i ulic w oprawie zieleni. - Zaproponowaliśmy, by zakończyć lipową aleję ulicy Żwirki i Wigury parkiem Fryderyka Chopina - mówi Łukasz Kuciński z pracowni JEMS Architekci. - Dopiero wokół tego parku chcemy kształtować zabudowę. Przedłużony szpaler drzew zwieńczony byłby publicznym placem, który musi być wyjątkowo starannie zaprojektowany. Na tyłach hotelu Courtyard by Marriott zaplanowaliśmy budynek wystawowo-konferencyjny. Pomiędzy nowymi budynkami wytyczyliśmy przejścia, tak żeby piesi mogli przejść z terminali lotniska po zielonych skarpach do parku.
Do parku dochodziłby poprzeczny pasaż prowadzący od terminali lotniska. Pod tym pasażem znajduje się podziemna stacja kolejowa. Architekci nie umieścili w tym miejscu żadnych budynków, by uniknąć problemów technicznych z realizacją. W pasażu umieścili tylko pawilon wyjścia ze stacji, uwypuklając jej znaczenie.
Jury konkursowe nagrodziło tych architektów za spójną, atrakcyjną kompozycję przestrzeni z parkiem, a także ocalenie dużej ilości zieleni w północnej części parku. Chwalono także oparcie nowej zabudowy na osi kompozycyjnej będącej przedłużeniem szpalerów lip Żwirki i Wigury.
Drugą nagrodę dostała pracownia Broadway Malyan, trzecią nagrodę przyznano pracowniom Kessler Design i Inter-Arch Architekci.
Kiedy koncepcja ma szansę zamienić się w rzeczywistość? Nieprędko. Wiadomo na pewno, że cały kompleks będzie budowany kilkanaście lat. Koszt realizacji całego kompleksu PPL Okęcie szacuje na około 10 mld zł.
Michał Wojtczuk
źródło: Gazeta Stołeczna
- Więcej o:
Nowoczesny pawilon restauracyjny w Bondyrzu przy zabytkowym młynie z 1936 roku
Restauracja Albatros w Augustowie. Była jednym z najnowocześniejszych obiektów gastronomicznych w regionie
W Gdańsku powstaje nowy akademik. Na najwyższych kondygnacjach mieścić się będzie hotel
Otwierano je z wielką pompą. Inwestycje i budynki "urodzone" 22 lipca
Tak będzie wyglądał dworzec kolejowy w Chełmie. Po starym budynku zostanie tylko część piwnic
Marina Hel Apartamenty. Nowa inwestycja w bezpośrednim sąsiedztwie portu
Nova Marina Gdynia - nowy dom polskiego żeglarstwa przy Molo Południowym. Architektura nawiązuje do modernistycznych tradycji miasta
Archipelag Łeba - kompleks kameralnych budynków projektu APA Wojciechowski