Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Otl Aicher. Jego piktogramy z Olimpiady w Monachium w 1972 roku zna cały świat

WG
Z lewej: Otl Aicher; Z prawej: identyfikacja wizualna Olimpiady w Monachium - Fot. z lewej: mat. prasowe otlaicher.de; Z prawej: Henning Schlottmann (User:H-stt)T, CC BY 1.0, via Wikimedia Commons

Niemiecki grafik Otl Aicher nazywany jest przez niektórych "ojcem brandingu korporacyjnego". Był współzałożycielem Ulm School of Design - jednej z najbardziej wpływowych szkół projektowych w latach 50. i 60. XX-wieku, kontynuującej myśl Bauhausu. Zaprojektował m.in. logotyp Lufthansy w 1962 roku i identyfikację wizualną Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 roku.

Otl Aicher ( 1922 w Ulm - 1991 w Genzburgu ) niemiecki grafik, designer, typograf, profesor akademicki, teoretyk - zyskał sławę dzięki swoim piktogramom zaprojektowanym na Igrzyska Olimpijskie w 1972 roku w Monachium.

Jego proste, modernistyczne piktogramy przedstawiające różne dyscypliny sportu przyjęły się na całym świecie - stając się znakiem uniwersalnym i powszechnym nie tylko w sporcie ale w codziennej komunikacji. Uważał, że podstawą jest czytelny projekt, "(...)patrząc na umieszczony na drzwiach znak, w ułamku sekundy będziesz wiedział co się za nimi kryje".

Przechodząc przez ulicę, wchodząc do restauracji, patrzymy na znaki, które są dziełem Otla Aichera. Jego dizajn nas otacza. Piktogramy ze sportowcami olimpijskimi przeniknęły do naszego życia jako kanony znaków informacyjnych.

Otl Aicher - Fot. mat. prasowe otlaicher.de

Otl Aicher: kontynuacja dzieła Bauhausu

Podczas II wojny światowej Aicher pozostawał pod dużym wpływem intelektualnym ruchu antyfaszystowskiego " Białe Róże". Jego poglądy polityczne ukształtowane w tamtym okresie miały niebagatelny wpływ na późniejsze prace i projekty Aichera, które tylko z pozoru wydawały się czysto funkcjonalne i pragmatyczne. W założeniu projektanta zawsze niosły ze sobą duży ładunek emocjonalny i opowiadały się przeciwko agresji i przemocy politycznej.

Po wojnie otworzył w Ulm własne studio graficzne Buro Aicher. W 1953 był jednym założycieli eksperymentalnej szkoły dizajnu - Ulm School of Design (Hochschule fur Gestaltung) w Ulm, kontynuującej w założeniach myśli Bauhausu. Szkoła ta była odpowiedzią na potrzeby powojennych Niemiec. Postulowała porządek, funkcjonalizm, czytelność i jasność zasad projektowania.

Aicherowi bliska była koncepcja Louisa Sullivana "formy podążającej za funkcją " (ang. form follows function). Sprowadził ją do prostego twierdzenia: "krzesło, na którym źle się siedzi, jest złym krzesłem".  

Logotyp firmy Lufthansa z 1962 roku. Proj. Otl Aicher - Fot. mat. prasowe

Otl Aicher: z Olimpiady w Świat

Identyfikacja wizualna opracowana dla Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 roku, w zamyśle twórcy i organizatorów miała w znaczący i wyraźny sposób odciąć się od czasów olimpiady nazistowskiej z 1936 roku. Dlatego Aicher w projektach zrezygnował z dominujących, mocnych kolorów "czerwonego i czarnego", kojarzonych z flaga nazistowską, na rzecz kolorów ciepłych i energetycznych. Dominantami stały się zielony, niebieski, pomarańczowy, żółty - kolory, które miały kojarzyć się z pokojową międzynarodową polityką. Identyfikacja objęła całość olimpiady: zaczynając od plakatów, folderów, piktogramów, po uniformy i całą ideologię. Na ironię, rzeczywistość i historia przerosły dizajn. Cała myśl legła w gruzach, kiedy podczas olimpiady dokonano zamachu terrorystycznego na izraelskich lekkoatletów.

Piktogram Letnich Igrzysk Olimpijskich 1972 w Monachium – Koszykówka. Proj. Otl Aicher - Fot. Henning Schlottmann (User:H-stt); CC BY 1.0, wikimedia commons
Czcionka Rotis. Proj. Otl Aicher - Fot. GearedBull, CC BY-SA 2.5, wikimeda commons

Zainteresowania Aichera skierowane były na rozpowszechnianiu wiedzy i edukowaniu w zakresie projektowania znaków identyfikacji wizualnej - logotypów. Jego loga są znakami firmowymi Brauna, Lufthansy, BASFa, Frankfurt Airport.

Otl Aicher: czcionka Rotis

Współpracował też z architektami np. z Normanem Fosterem, przy opracowywaniu systemu informacji dla budynków. Na potrzeby architektury Normana Fostera zaprojektował font Rotis. Czcionka ta została później wykorzystana przy opracowywaniu identyfikacji wizualnej metra w hiszpańskim mieście Bilbao.

Norman Foster nazwał logotypy, dizajn, książki, plakaty Aichera "krokami milowymi kultury". To prawda jego projekty należą do kultury, choć on sam powtarzał, że dizajn ma należeć do codzienności i każdej minuty dnia. " Ulice są ważniejsze od muzeów" - mówił.

Udostępnij

Przeczytaj także

Erich Mendelsohn - z Olsztyna w świat wielkiej architektury [ZNANI ARCHITEKCI]
Bronią ikony postmodernizmu. Trwa protest przeciwko wyburzeniu dworca w Częstochowie: Nasz dworzec. Wspólna sprawa!
Dom towarowy Fedora Karpego w Gliwicach. Modernistyczna bryła z tarasami na dachu

Polecane

Finał zabudowy Wyspy Spichrzów: konstrukcje zostały dodatkowo zabezpieczone przed wodą. Jakie rozwiązania zastosowano?
IKEA zaprezentowała nową kolekcję STOCKHOLM 2025. Zrobili to świetnie!
Otl Aicher. Jego piktogramy z Olimpiady w Monachium w 1972 roku zna cały świat

Skomentuj:

Otl Aicher. Jego piktogramy z Olimpiady w Monachium w 1972 roku zna cały świat

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej