Co nam zostanie po Euro prócz stadionów?
Nie wszyscy jesteśmy kibicami, ale wszyscy mamy się z czego cieszyć, bo po Euro zostaną nie tylko stadiony, ale i odnowione dworce i lotniska, które powstały w miastach Euro 2012.
Warszawa
Bez wątpienia Warszawa wykonała największy skok inwestycyjny spośród polskich miast gospodarzy. Pomijając Stadion Narodowy, który plasuje się w czołówce najdroższych obiektów tego typu w Europie, stolica imponuje rozmachem zmian. Po pierwsze Dworzec Centralny. Co prawda został tu przeprowadzony "jedynie" lifting, ale dla wszystkich pasażerów korzystających z usług PKP zmiana była naprawdę zaskakująca. Oczywiście na plus. Antywizytówka miasta w ciągu dwóch lat przeistoczyła się w elegancki i zadbany gmach. Zostały wyczyszczone i odrestaurowane posadzki, kamienne ściany i sufity. Zamontowano nowe oświetlenie, usprawniono działanie wentylacji. Wątpliwości można mieć jedynie do decyzji o zawieszeniu wielkiego baneru na fasadzie, który zasłania odkurzoną architekturę projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka.
ZOBACZ WIEŻĘ NA DWORCU CENTRALNYM>>
Jednak to nie Centralny wzbudził największy podziw wśród mieszkańców Warszawy. Dworzec Wschodni - jeszcze do niedawna królujący w rankingach na najgorszy dworzec w Polsce - dziś zachwyca. Na pasażerów - nie tylko kibiców - czekają nowe kasy, elektroniczne tablice informacyjne w trzech językach (polskim, angielskim i rosyjskim) i czyste toalety. Budynek ma też nową klimatyzację i system monitoringu - na dworcu zamontowano ok. 100 kamer. Po remoncie Wschodni ma też windy, których wcześniej nie było. Pojawiły się również ścieżki dla niewidomych, salonik dla pasażerów pierwszej klasy PKP Intercity. W czasie remontu odnowiono także podziemia dworca.
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z DWORCA WSCHODNIEGO>>
Równie olśniewająco prezentuje się Dworzec PKP Warszawa Stadion. Modernistyczna perełka zyskała nowoczesny sznyt, a kolorystyką nawiązuje do Stadionu Narodowego, stającego tuż obok. Zobacz genialny filmik o Dworcu Stadion:
Wrocław
Wrocławskie lotnisko bezdyskusyjnie jest gotowe nie tylko na "święto piłki nożnej". Nowy terminal, specjalny zespół odpowiedzialny za obsługę turnieju, rękawy, nowy radar, supernowoczesne wozy strażackie - to tylko część przygotowań do Euro. Cała lista zrealizowanych w ostatnich miesiącach inwestycji przedstawia się imponująco. Najważniejszym elementem przygotowań do mistrzostw było uruchomienie wspomnianego już nowego terminalu, którego budowę rozpoczęto w 2009 roku. Pierwszych pasażerów odprawiono już w marca 2012 roku, a obiekt uznawany jest za jeden z najładniejszych terminali lotniczych w Polsce.
Podobnie zresztą jak Dworzec Wrocław Główny, który po generalnym remoncie, z zaniedbanego, szarego i brudnego gmachu zmienił się w funkcjonalny obiekt w historycznej bryle. Modernizacja objęła budynek główny dworca wraz z holem kasowym, wszystkie perony i prowadzące do nich tunele, główne wejścia oraz podziemia i plac przed dworcem, pod którym wybudowano parking na ponad 200 aut. Sam plac ma obecnie formę deptaku spacerowego z nowymi ławkami, oświetleniem, a także dwiema fontannami. Nowym elementem kompleksu dworcowego jest tzw. dworzec nocny, który swoim wyglądem przypomina wagon. Składa się on z trzech kondygnacji połączonych ze sobą schodami i windą. W odremontowanych podziemiach zlokalizowano natomiast zaplecze techniczne, a także toalety.
Trójmiasto
PGE Arenaw Gdańsku uważana jest za najładniejszy stadion na Euro, a jak na jej tle prezentują się pozostałe inwestycje? Na lotnisku, nieopodal wsi Rębiechowo także zaszły istotne zmiany. Po oddaniu nowego terminalu i płyt postojowych, przepustowość portu lotniczego im. Lecha Wałęsy zwiększyła się dwukrotnie. Obecne możliwości lotniska to 44 operacje lotnicze na godzinę i 5 mln osób rocznie.
Warto zwrócić również uwagę na bardzo "gdański" wystrój lotniska - Słupy podtrzymujące dach przypominają kształtem portowe żurawie, układ samego dachu - morskie fale, a kącik zabaw dla dzieci ma kształt okrętu. A w sali odlotów znalazła się duża makieta gdańskiego stadionu, mieszcząca wewnątrz jeden z punktów gastronomicznych.
Uznanie wzbudza również modernizacja gdyńskiego dworca. Kosztująca 40 mln zł przebudowa i renowacja polegała przede wszystkim na odtworzeniu architektury zabytkowej budynku, odrestaurowaniu mozaik na ścianach, malowideł na suficie i podłóg. Konserwatorzy przywrócili dawny blask m.in. mozaikom w hali dworca, które przedstawiają sceny morskie i portowe. Co ciekawe, podczas prac odkryto też podziemne korytarze i zakamarki, stare mury, których nie było w żadnych istniejących planach.
Poznań
W Poznaniu nie tylko kibice postawią pierwsze kroki na dworcu lub lotnisku i zobaczą fantastyczne zmiany.
Poznań Główny przed remontem nie prezentował się okazale, mimo że jest to jeden z najważniejszych dworców kolejowych w kraju. Dzisiaj to już przeszłość. Nowy dworzec kolejowy Poznań Główny to według PKP obecnie najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce. Dworzec wybudowano w ciągu 10 miesięcy kosztem 120 mln zł. Budynek ma trzy poziomy. Najniższy zajmują perony z torami kolejowymi. Na pierwszym piętrze, dostępnym bezpośrednio z Mostu Dworcowego, zlokalizowane są kasy biletowe, toalety, punkt informacyjny oraz cztery punkty handlowe. Drugie piętro zarezerwowane jest przede wszystkim dla funkcji handlowo?usługowych. Przewidziano tu także miejsce na przechowalnię bagażu, strefę VIP PKP Intercity, pomieszczenia pierwszej pomocy oraz biura policji i Służby Ochrony Kolei.
Lotnisko na Ławicy również zmieniło swoje oblicze. Oddanie nowego budynku terminalu przekształciło Ławicę w piękny i nowoczesny port, ale równie ważne było zapewnienie sprawnego systemu odbioru bagaży. Zdaniem władz lotniska jest on na tyle wydajny, że zapewni komfort nawet przy znacznie wzmożonym ruchu, którego można się spodziewać w trakcie Euro.
- Więcej o:
Jankowa Żagańska: wieża ciśnień. Zaprojektował ją Otto Bartning - współtwórca Bauhausu
Podwarszawski Dom z Obróconym Sercem od Z3Z ARCHITEKCI z nagrodą ICONIC AWARDS 2024
W Brennej pod Starym Groniem powstanie duży kompleks hotelowo-konferencyjno-rekreacyjny
Rubra - domy w czerwieni w Straszynie. Współczesna interpretacja historycznej zabudowy regionu
Pod Warszawą powstanie Miasto Polskich Mistrzów Olimpijskich. Partnerem biznesowym inwestycji jest Robert Lewandowski
Dom Loop od pracowni Mobius. Gdy architektura czerpie z natury
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Zapora wodna w Solinie. "Betonowa dama" to największa zapora w Polsce