Nowa linia metra w Amsterdamie [DUŻO ZDJĘĆ]
Linia M52 amsterdamskiego metra została otwarta 21 lipca 2018 roku. Inwestycja ciągnęła się od ponad dwudziestu lat.























Pracownia Benthem Crouwel Architects zaprojektowała siedem nowych stacji dopiero co otwartej linii Noord/Zuidlijn. Pasażerowie będą mogli przejechać prawie dziesięciokilometrową linię w kwadrans. Na trasie nowej nitki kolejki znajdują się dwie stacje naziemne i pięć podziemnych.
Benthem Crouwel Architects rozpoczęli prace projektowe nad przystankami Noord, Noorderpark, Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht, De Pijp i Europaplein w 1996 roku. Budowa wystartowała siedem lat później, w 2003 roku.
Wedle projektantów nowe stacje metra to „nowa publiczna warstwa miasta”. Wejścia pod ziemię nie zostały zadaszone, a schody ruchome prowadzą bezpośrednio do hali odpraw, z których pasażerowie mają bezpośredni widok na tory. Taki zabieg miał sprawić wrażenie ciągłości przestrzeni miejskiej, kreować ulicę pod ziemią.
Przystanki zostały wykończone materiałami tanimi w utrzymaniu, a w razie potrzeby - tanimi w wymianie. Nowe stacje charakteryzuje także częste użycie szkła i szkła, dzięki czemu są przestronne i bezpieczne. Każdy z przystanków został oryginalnie przyozdobiony - neonami, wizerunkami zwierząt czy też malowidłami podłogowymi.
- Więcej o:
Casa do Penedo - kamienny dom w Portugalii
Monumentalna rzeźba miejska Nizio Design International zdobyła drugie miejsce w konkursie Mujassam Watan Urban Sculpture Challenge
Fordlandia - utopijna osada Henry'ego Forda w sercu amazońskiej dżunglii
Streamline przy autostradzie, czyli stacje paliw typu Fürstenwalde. Na terenie Polski są aż trzy!
Wieża telewizyjna Žižkov w Pradze - brutalizm i... raczkujące dzieci
Tak będzie wyglądać Muzeum Architektury i Wzornictwa w Helsinkach. Konkurs zwyciężyła pracownia JKMM Architects
Burj Al Babas w Turcji. Miało być luksusowo. Jest miasto-widmo
Miód, róże i biel. Niesamowity hotel sieci Van der Valk w Eindhoven