Nowy dworzec Łódź Fabryczna
Łódź Fabryczna to największy i najdroższy dworzec w Polsce. Nad projektem obiektu pracowało 300 konstruktorów. W skład kompleksu wchodzi nie tylko stacja kolejowa znajdująca się szesnaście metrów pod ziemią, lecz również podziemne parkingi, dworzec autobusowy, nowy układ dróg i torowisk. Ponadto miasto planuje szereg inwestycji w najbliższej okolicy dworca, wydzielonej ze śródmieścia i nazwanej Nowym Centrum Łodzi. W niedzielę 11 grudnia nastąpi długo oczekiwane otwarcie dworca.
Po pięciu latach znów będzie można dojechać do centrum Łodzi pociągiem. Podróżni wysiądą na nowym dworcu, który został zaplanowany jako wielki węzeł łączący komunikację kolejową, autobusową, samochodową i miejską w ramach jednego obiektu. Dworzec autobusowy znajduje się osiem metrów pod ziemią i jest połączony bezpośrednim wyjściem z przystankami komunikacji miejskiej. Z kolei na nowym, trójpoziomowym parkingu podziemnym przewidziano ponad tysiąc miejsc postojowych.
Skala inwestycji i wielkość obiektu sprawia, że Łódź Fabryczna przez niektórych zaczyna być żartobliwie nazywana lotniskiem. Rzeczywiście, gdy obiekt wraz z węzłem drogowym ogląda się z lotu ptaka, to robi on wrażenie betonowej płaszczki. To jednak spojrzenie na plac budowy. Warto pamiętać, że cały czas trwają prace nad zagospodarowaniem okolicy. Na obszarze tzw. Nowego Centrum Łodzi mają powstać specjalne strefy: sztuki, kultury, place miejskie, elementy małej architektury i zielone nasadzenia. Celem tego założenia jest stworzenie przyjaznej przestrzeni zarówno dla mieszkańców, jak i dla podróżujących. Nad koncepcją architektoniczną Nowego Centrum Łodzi pracował znany architekt i urbanista Rob Krier.
Dworcowa architektura
Przeszklony dach hali dworcowej składa się z dziesięciu tysięcy trójkątnych paneli. Dodatkowo obiekt doświetli dziewięć tysięcy żarówek znajdujących się we wnętrzu oraz 500 lamp rozmieszczonych na zewnątrz. Konstrukcja zadaszenia przypomina halę dworcową berlińskiego Hauptbahnhof. W nowoczesną formę półkolistego dachu wpisano zrekonstruowane fasady starego dworca Łódź Fabryczna. Jasno-szare "domki" tworzą ściany zewnętrze hali głównej, ich architektura kontrastuje z formą szklanego zwieńczenia. Zastosowane rozwiązanie miało upamiętniać bryłę starej hali dworcowej, która na dobre wpisała się w krajobraz łódzkiego śródmieścia. To kontrastowe zestawienie dwóch epok stylistycznych nie każdemu przypadnie do gustu.
Wnętrze dworca zdobi pięć murali, większość zlokalizowana jest w poczekalniach. Autorką czterech z nich jest związana z Łodzią artystka - Katarzyna Bogucka. Natomiast autorką muralu znajdującego się w poczekali VIP jest Beata Szczecińska. To kolorowe, utrzymane w komiksowej stylistyce obrazy życia w mieście. Na muralach znajdują się napisy mające pozytywnie nastrajać podróżujących: Dobry wieczór spędzisz w Łodzi, Łódź Wita, Miłego dnia.
Prace nad budową dworca Łódź Fabryczna rozpoczęły się w październiku 2011, ich ukończenie planowane było na luty 2015 roku. Budowa przeciągnęła się między innymi przez wykrycie soczewki wodnej w okolicy ulicy Niciarnianej, z jej powodu trzeba było przeprojektować powstający w tym miejscu tunel. Budowa dworca miała pochłonąć łącznie około 1,75 miliardów złotych, z czego 1,3 miliarda wynosiło dofinansowanie pozyskane z Unii Europejskiej, a miasto miało przeznaczyć na inwestycję 460 milionów złotych. Prace budowlane udało się zakończyć we wrześniu 2016 roku. W niedzielę, 11 grudnia nastąpi oficjalne otwarcie dworca Łódź Fabryczna.
- Więcej o:
Pomysły na prezenty dla miłośników architektury i designu
Dworzec z widokiem na Wrocław. Wzorcowa modernizacja
Najlepszy budynek na świecie - nagroda dla Centrum Dialogu "Przełomy" w Szczecinie
Art Modern - osiedle inspirowane modernizmem [ŁÓDŹ]
Zapora wodna w Solinie. "Betonowa dama" to największa zapora w Polsce
Leśna Sopot - dwa willowe budynki w zacisznej części kurortu
Kwartał Dworcowa - inwestycja w centrum Katowic ruszy już w październiku
Biuro Viterra na najwyższym piętrze Olivia Prime w Gdańsku. To projekt Design Anatomy