Zielone przystanki w Siemiatyczach. Miasto postawiło je w 2017 roku
Pokazywaliśmy Wam ostatnio projekty zielonych przystanków autobusowych w Białymstoku. Tymczasem niewielkie, prawie 15-tysięczne Siemiatycze na Podlasiu, już od ponad dwóch lat korzystają z takiego rozwiązania.


















Projekt "żyjące przystanki" realizowany był od marca do czerwca 2017 roku, przy wsparciu finansowym Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku. W ramach projektu wykonano wiaty przystankowe komunikacji miejskiej przy pl. Jana Pawła II - w ścisłym centrum Siemiatycz. Dwa przystanki kosztowały ok. 70 tys. zł.
Przystanki mają ciekawy, nowoczesny charakter. Na stalowej konstrukcji umieszczono drewniane panele i skrzynie. Istotnym elementem przystanków jest roślinność znajdująca się na elementach konstrukcyjnych budowli. Pojawiają się tu pnące bluszcze, kolorowe krzewy i kwiaty. Zieleń na przystankach została dobrana w ten sposób, żeby rośliny wzajemnie się uzupełniały i wraz z nastaniem kolejnych pór roku zmieniały swoje oblicze. Takie żyjące przystanki to przede wszystkim poprawa jakości powietrza w mieście. Dodatkowo, zielony dach to sporo cienia, którego tak bardzo nam wszystkim potrzeba (temperatura wewnątrz klasycznej wiaty przystankowej może wynosić nawet 45 st. C)
Przystanki w Siemiatyczach tworzą pewnego rodzaju "centrum edukacyjne". Wyposażone są w tablice zawierające praktyczne wskazówki - w jaki sposób można chronić środowisko naturalne. Równie interesująco przystanki prezentują się w godzinach nocnych, dzięki podświetleniu lampami ledowymi.
Porośnięte zielenią przystanki w Siemiatyczach to pomysł Piotra Siniakowicza, burmistrza miasta. Inspirację znalazł w krajach skandynawskich, gdzie takie rozwiązania są powszechnie stosowane. Burmistrz chce postawić kolejny przystanek, tym razem w Warszawie, w której często bywa. O zgodę zawnioskował do Urzędu m. st. Warszawy. Chciałby, aby przystanek pojawił się na Bemowie, przy ul. Siemiatyckiej. Mamy nadzieję, że ta inwestycja dojdzie do skutku
---
Zdjęcia powstały w 2017 roku i w czerwcu 2019 roku.
- Więcej o:
- ekologia
![Dworzec kolejowy Atocha w Madrycie. Dworzec kolejowy Atocha w Madrycie.]()
Atocha - dżungla w dworcowej hali. Tak to się robi w Madrycie!
![Dworzec kolejowy Atocha w Madrycie. Dworzec kolejowy Atocha w Madrycie.]()
Atocha - dżungla w dworcowej hali. Tak to się robi w Madrycie!
![Enklawa Przyrodnicza Bobrowisko. Duża czatownia od strony wschodniej. Proj. 55Architekci Enklawa Przyrodnicza Bobrowisko. Proj. 55Architekci]()
Enklawa Przyrodnicza Bobrowisko w Starym Sączu. Architektura, która integruje się z otoczeniem
![Enklawa Przyrodnicza Bobrowisko. Duża czatownia od strony wschodniej. Proj. 55Architekci Enklawa Przyrodnicza Bobrowisko. Proj. 55Architekci]()
Enklawa Przyrodnicza Bobrowisko w Starym Sączu. Architektura, która integruje się z otoczeniem
![Park Dolina Wkry - space między koronami drzew, czyli ścieżka linowa. Park Dolina Wkry. Spacer w drzewach]()
Spacer w koronach drzew pod Warszawą, czyli Park Dolina Wkry w Pomiechówku
![Park Dolina Wkry - space między koronami drzew, czyli ścieżka linowa. Park Dolina Wkry. Spacer w drzewach]()
Spacer w koronach drzew pod Warszawą, czyli Park Dolina Wkry w Pomiechówku
![Koncepcja rynku Kobro obok dworca Łódź Fabryczna. Koncepcja rynku Kobro obok dworca Łódź Fabryczna.]()
Odważny projekt na zabudowanie pustyni wokół dworca Łódź Fabryczna. Jest zieleń. I miejsce dla ludzi
![Koncepcja rynku Kobro obok dworca Łódź Fabryczna. Koncepcja rynku Kobro obok dworca Łódź Fabryczna.]()
Odważny projekt na zabudowanie pustyni wokół dworca Łódź Fabryczna. Jest zieleń. I miejsce dla ludzi





