Fragment książki "Walka o ulice". Idź za pieszym
O tym, jak przeprowadza się miejskie eksperymenty krok po kroku, opowiada Janette Sadik-Khan - komisarz ds. transportu Nowego Jorku. Zachęcamy do zapoznania się z fragmentem książki "Walka o ulice", która niedawno ukazała się w polskim tłumaczeniu.
!['Poszliśmy śladami pieszych. W miejscu, gdzie ludzie przekraczali ulicę, zrobiliśmy nowe przejście pomiędzy Szóstą a Siódmą Aleją, które nazwaliśmy Aleją 6 i 1/2. Puściliśmy oko do Harry'ego Pottera, żeby pokazać, że z odrobiną farby i kilkoma donicami można osiągnąć magiczne efekty.' 'Poszliśmy śladami pieszych. W miejscu, gdzie ludzie przekraczali ulicę, zrobiliśmy nowe przejście pomiędzy Szóstą a Siódmą Aleją, które nazwaliśmy Aleją 6 i 1/2. Puściliśmy oko do Harry'ego Pottera, żeby pokazać, że z odrobiną farby i kilkoma donicami można osiągnąć magiczne efekty.'](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/n6/22163163-poszlismy-sladami-pieszych-w-miejscu-gdzie-ludzie.jpeg)
![Manhattan, 51 ulica pomiędzy Szóstą a Siódmą Aleją. Codziennie setki pieszych przechodzą tu w niedozwolonym miejscu, żeby dostać się do pasażu widocznego po lewej, zamiast nadkładać kilkaset metrów do skrzyżowania. NYC/DOT Manhattan, 51 ulica pomiędzy Szóstą a Siódmą Aleją. Codziennie setki pieszych przechodzą tu w niedozwolonym miejscu, żeby dostać się do pasażu widocznego po lewej, zamiast nadkładać kilkaset metrów do skrzyżowania. NYC/DOT](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/w9/22163164-manhattan-51-ulica-pomiedzy-szosta-a-siodma-aleja.jpeg)
![Plac przy Pearl Street, DUMBO - przed zmianami Plac przy Pearl Street, DUMBO - przed zmianami](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/ak/22163172-plac-przy-pearl-street-dumbo-przed-zmianami.jpeg)
!['Plac przy Pearl Street, DUMBO, 2007 r. Jeden z pierwszych projektów rearanżacji przestrzeni przeprowadzonych przez DOT. Do realizacji potrzebne były tylko podstawowe narzędzia, jakie każdy zarząd dróg ma na stanie: farba i istniejąca przestrzeń uliczna. Nawet po latach ludziom patrzącym na te zdjęcia ciągle się wydaje, że to komputerowa wizualizacja - są zbyt żywe i atrakcyjne, żeby mogły być prawdziwe.' NYC DOT - Ryan Russo 'Plac przy Pearl Street, DUMBO, 2007 r. Jeden z pierwszych projektów rearanżacji przestrzeni przeprowadzonych przez DOT. Do realizacji potrzebne były tylko podstawowe narzędzia, jakie każdy zarząd dróg ma na stanie: farba i istniejąca przestrzeń uliczna. Nawet po latach ludziom patrzącym na te zdjęcia ciągle się wydaje, że to komputerowa wizualizacja - są zbyt żywe i atrakcyjne, żeby mogły być prawdziwe.' NYC DOT - Ryan Russo](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/8a/22163171-plac-przy-pearl-street-dumbo-2007-r-jeden-z-pierwszych.jpeg)
![Janette Sadik-Kahn Janette Sadik Kahn](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/1y/22163046-janette-sadik-kahn.jpeg)
![Seth Solomonow - rzecznik prasowy nowojorskiego departamentu transportu podczas kadencji Janette Sadik-Khan Seth Solomonow - rzecznik prasowy nowojorskiego departamentu transportu podczas kadencji Janette Sadik-Khan](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/rq/22163062-seth-solomonow-rzecznik-prasowy-nowojorskiego-departamentu.jpeg)
![Okładka książki 'Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi?' Okładka książki 'Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi?'](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/o6/22094389-okladka-ksiazki-walka-o-ulice-jak-odzyskac-miasto.jpeg)
Czym są "uszy Myszki Miki" w linii ulicy? W jaki sposób zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej i jazdy rowerem? Ile starań wymaga przekształcenie kawałka ulicy w skwer dostępny dla pieszych? Na te pytania odpowiada książka "Walka o ulice". Brak w niej nadmiernego teoretyzowania i snucia koncepcji. Jest za to zapis działania i sposób przebiegu operacji wykonanej na żywej tkance miejskiej Nowego Jorku. Pacjent czasem protestował, ale operacja się opłaciła.
Tak o książce pisze Magdalena Rittenhouse - autorka książki "Nowy Jork":
To jest książka o tkance miasta. Sadik-Khan z pasją opisuje jego arterie: ulice pulsujące życiem, które wyzwalają w ludziach energię sprzyjają innowacjom i te, które nie zdają egzaminu. Ale ważniejszy od pasji jest w tej książce nowojorski pragmatyzm. „Show me the numbers” – zwykł powtarzać burmistrz Michael Bloomberg, ilekroć odpowiedzialna za transport miejski Sadik-Khan przychodziła z nowymi pomysłami. Liczby często były zaskakujące, bo do urbanistycznej rewolucji doprowadziła w dużej mierze za pomocą skromnych środków. I to właśnie sprawia, że jej uniwersalny „podręcznik” jest lekturą fascynującą. I że może dostarczyć inspiracji mieszkańcom najrozmaitszych miast – od Rio po Kraków.
Jan Gehl znany na całym świecie architekt, urbanista, który ukuł pojęcie "architektury 5 km/h utrzymanej w ludzkiej skali dodaje:
Ta książka to miejska epopeja — równie śmiała co zmiany, jakie Janette Sadik-Khan wprowadziła na mapie Nowego Jorku. Sadik-Khan to inspirująca miejska superbohaterka, dzięki której dowiedzieliśmy się, że można tworzyć ulice w ludzkiej skali. Wystarczy mieć odwagę.
- Więcej o:
Pływające miasta powstaną na lagunie obok Tahiti
Niszczejący Dom Zdrojowy w Żegiestowie doczeka się remontu
Jan Gehl: Ludzie to nie dinozaury [WYWIAD]
Amaron Chevron – francuska jodełka po raz pierwszy w winylach z zamkami 5G
Każdego roku płonie coraz więcej budynków. Czy dach może być odporny na pożary?
Nowości od BMI ICOPAL - produkty do izolacji dachów
Powerhouse Telemark - biurowiec z dodatnim bilansem środowiskowym
BIM - wykorzystanie w praktyce