Dom przedpogrzebowy w Olsztynie. Bet Tahara to pierwszy projekt Ericha Mendelsohna
Wśród zieleni dawnego cmentarza żydowskiego w Olsztynie, przy ulicy Zyndrama z Maszkowic 2, stoi niepozorny, lecz niezwykle znaczący budynek – dawny dom przedpogrzebowy, znany dziś jako Dom Mendelsohna. Zaprojektowany przez młodego wówczas Ericha Mendelsohna, późniejszego twórcę jednych z najważniejszych dzieł modernizmu, olsztyński dom przedpogrzebowy jest jego pierwszą znaną realizacją i zarazem pomnikiem kulturowej różnorodności regionu.

Powstały w latach 1912–1913 budynek został wzniesiony na terenie nieistniejącego już dziś cmentarza żydowskiego w ówczesnym Allenstein. Jego pierwotna nazwa – Bet Tahara (hebr. „Dom Oczyszczenia”) – odnosiła się do rytuału tahary, czyli oczyszczenia ciała zmarłego przed pochówkiem. Mendelsohn stworzył architekturę, która nie tylko pełniła funkcję użytkową, lecz również wyrażała duchowy wymiar przejścia między życiem a śmiercią.
Przeczytaj także:
Dom przedpogrzebowy w Olsztynie: architektura
Z zewnątrz budynek jest skromny, niemal ascetyczny. Prosta, horyzontalna bryła z niskim dachem i niewielkimi otworami okiennymi wpisuje się w otoczenie dawnego cmentarza. Nie ma tu monumentalności ani ozdobności typowej dla budynków sakralnych z początku XX wieku. Całość miała współgrać z powagą miejsca, stanowiąc przestrzeń ciszy i refleksji.
Prawdziwe piękno ujawnia się jednak we wnętrzu. Główna sala pożegnań przykryta jest charakterystycznym sklepieniem w formie piramidy lub ostrosłupa, które tworzy wrażenie światła wznoszącego się ku górze. Ten zabieg architektoniczny – niezwykle śmiały jak na ówczesne standardy – zapowiadał już modernistyczne podejście Mendelsohna do formy i przestrzeni.
Dom Mendelsohna stanowi wyjątkowy przykład, jak forma może oddawać treść duchową bez użycia tradycyjnych symboli religijnych. Mendelsohn, wówczas student architektury w Monachium, zaprojektował budynek łączący funkcjonalność z emocją – coś, co stanie się jego znakiem rozpoznawczym w późniejszych latach. Projekt Bet Tahary był prawdopodobnie jego pracą dyplmowąMinimalizm bryły, subtelna gra światła oraz przemyślany układ przestrzeni sprawiają, że mimo niewielkich rozmiarów obiekt wywołuje głębokie wrażenie.

Od zapomnienia do odrodzenia
Po II wojnie światowej dom przedpogrzebowy utracił swoją pierwotną funkcję. Cmentarz żydowski pod koniec lat 60. XX w. został zdewastowany. Budynek wykorzystywano przez pewien czas jako archiwum państwowe, następnie przez dziesięciolecia popadał w ruinę. Dopiero na początku XXI wieku podjęto decyzję o jego ratowaniu.
Od 2007 roku Fundacja „Borussia" przywraca obiekt do życia. Budynek był w bardzo złym stanie technicznym. Nie zachowały się również żadne archiwalne dokumenty. Prace konserwatorskie obejmowały m.in. rekonstrukcję dachu, odsłonięcie oryginalnych tynków i detali architektonicznych oraz przywrócenie pierwotnego układu wnętrz.
Odbudowa zakończyła się w 2013 roku. Budynek został oficjalnie otwarty 21 marca 2013 roku - w 126. rocznicę urodzin wybitnego architekta. Teraz mieści się tu Dom Mendelsohna - Centrum Dialogu Międzykulturowego. To przestrzeń spotkań i wspólnej pracy twórczej ludzi różnych narodowości, kultur i wyznań.
Za uratowanie od niepamięci budynku Bet Tahary w Olsztynie Fundacja Borussia otrzymała Nagrodę Specjalną POLIN 2024.

Więcej niż zabytek
Dom przedpogrzebowy w Olsztynie to więcej niż zabytek – to świadectwo idei pojednania i pamięci. Z jednej strony przypomina o nieistniejącej już społeczności żydowskiej, z drugiej – pokazuje, że nawet najmniejsze dzieło architektury może mieć ogromne znaczenie dla historii miejsca i tożsamości miasta. Dla miłośników modernizmu to również fascynujący punkt wyjścia do zrozumienia ewolucji stylu Ericha Mendelsohna – od symbolicznej prostoty do ekspresyjnych form jego dojrzałych projektów.
Dziś, po ponad stu latach od powstania, Dom Mendelsohna wciąż pozostaje aktualny. W jego ścianach widać nie tylko kunszt młodego architekta, ale też uniwersalne przesłanie: że architektura, nawet ta najmniejsza, może być językiem pamięci, duchowości i porozumienia.
- Więcej o:
![Willa Wolfa w Gubinie w latach 30. XX wieku. Taras z widokiem na dolinę Nysy Willa Wolfa w Gubinie w latach 30. XX wieku. Taras z widokiem na dolinę Nysy]()
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
![Max Berg i Hala Stulecia we Wrocławiu Max Berg i Hala Stulecia we Wrocławiu]()
Max Berg - nie tylko Hala Stulecia. Zrealizowane projekty i śmiałe wizje [ZNANI ARCHITEKCI]
![Dom Tekstylny Weichmanna w Gliwicach Dom Tekstylny Weichmanna w Gliwicach]()
Dom Tekstylny Weichmanna w Gliwicach. W 1923 roku Bauhaus uznał go za obiekt wzorcowy
![Wicze Gardło - Plac Jaśminu. Główny plac całego założenia Wicze Gardło - Plac Jaśminu. Główny plac całego założenia]()
Wilcze Gardło. Kiedyś wzorcowe osiedle III Rzeszy. Dziś spokojna dzielnica Gliwic
![Dom Towarowy Fedora Karpego - w 1928 roku i w 2003 roku. Dom Towarowy Fedora Karpego - w 1928 roku i w 2003 roku.]()
Dom towarowy Fedora Karpego w Gliwicach. Modernistyczna bryła z tarasami na dachu
![Z lewej: Osiedle-Podkowa (Hufeisensiedlung) w Britz, z lat 1925-1930, projektu Brunona Tauta; Z prawej: Bruno Tatu Z lewej: Osiedle-Podkowa (Hufeisensiedlung) w Britz, z lat 1925-1930, projektu Brunona Tauta; Z prawej: Bruno Tatu]()
Bruno Taut: kolorowy modernizm [ZNANI ARCHITEKCI]
![Renoma we Wrocławiu Renoma we Wrocławiu]()
Wrocławska Renoma kończy 95 lat. Od luksusowego domu towarowego do wielofunkcyjnego obiektu typu mixed-use
![Z lewej: Hans Poelzig w 1927 roku; Z prawej u góry: Pawilon Czterech Kopuł we Wrocławiu; Z prawej na dole: Biurowiec we Wrocławiu (na skrzyżowaniu ulicy Ofiar Oświęcimskich z ulicą Łaciarską) Z lewej: Hans Poelzig w 1927 roku; Z prawej u góry: Pawilon Czterech Kopuł we Wrocławiu; Z prawej na dole: Biurowiec we Wrocławiu (na skrzyżowaniu ulicy Ofiar Oświęcimskich z ulicą Łaciarską)]()
Hans Poelzig - architekt, nauczyciel, artysta [ZNANI ARCHITEKCI]









