Dworzec PKP w Świebodzinie otwarty dla podróżnych
Po trwającym nieco ponad 2 lata remoncie, otwarto dla podróżnych dworzec PKP w Świebodzinie. Zabytkowy budynek z 1872 r został wyremontowany i unowocześniony. Stał się też bardziej ekologiczny i bezpieczny.

Przebudowa dworca PKP w Świebodzinie to kolejna realizacja powstała w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, dofinansowana ze środków unijnych. Podczas trwającego nieco ponad 2 lata remontu, zabytkowy dworzec z 1872 roku przeszedł metamorfozę.
Dworzec PKP w Świebodzinie: historyczny wygląd
Elewacja z czerwonej i żółtej cegły licowej wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi odzyskała historyczny wygląd. Odtworzono historyczną stolarkę okienną i drzwiową oraz dwa zegary. Pojawiły się nowe przestrzenne logotypy PKP S.A. a także napisy „Świebodzin” od strony peronów i „dworzec kolejowy” od strony miasta. Nocą bryłę dworca podkreśla nowa iluminacja budynku, w tym niewielkie, stylizowane na wzór historycznych lampy.


Dworzec w Świebodzinie: wnętrza
We wnętrzach dworca, zdecydowano się połączyć historię z nowoczesnością. W holu i poczekalni na wzór oryginalnej odtworzono posadzkę ze wzorem w jasnobeżowo-szarą szachownicę z bordiurą z geometrycznym ornamentem. Zabytkowe są również żeliwne kolumny w poczekalni, a także okładziny ścian wykonane z brązowej cegły szkliwionej. Uwagę zwracają fragmenty oryginalnego stropu, wsparte na kolumnach. Pozostałe elementy wnętrza są nowoczesne. Przestrzeń obsługi podróżnych wyposażono w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze dworca zlokalizowano również kasy biletowe, toalety oraz lokale przeznaczone na wynajem. Większość pomieszczeń na piętrze zostanie przeznaczona na potrzeby samorządu lokalnego i obsługi PKS. Żeby ułatwić dostęp do nich, w budynku, oprócz klatek schodowych, wykonano także windę.
W ramach inwestycji wdrożono również wiele innych rozwiązań przyjaznych osobom z niepełnosprawnościami – zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planami dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.


Dworzec w Świebodzinie: ekologiczny i bezpieczny
Dworzec stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Wprowadzono w nim energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Ograniczono straty ciepła poprzez ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Dworzec zyskał również system inteligentnego zarządzania budynkiem – BMS (Building Management System), który steruje pracą urządzeń i instalacji oraz optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Istotnym elementem inwestycji jest również poprawa bezpieczeństwa osób i mienia, w tym montaż nowych systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.

Dworzec w Świebodzinie: nowe funkcje starych obiektów
Inwestycja objęła również najbliższe otoczenie dworca. Budynki sąsiadujące z dworcem zostały przebudowane i zyskały nowe funkcje. Dawny szalet po adaptacji będzie pełnił rolę wiaty śmietnikowej, natomiast budynek gospodarczy – wiaty rowerowej. Przed dworcem ułożono nawierzchnię z wykorzystaniem historycznej, kamiennej kostki brukowej. W sąsiedztwie dworca wykonano również zatoczkę autobusową oraz dwa miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Zamontowano również nowe elementy małej architektury (ławki, oświetlenie, kosze).
Koszt przebudowy dworca w Świebodzinie to 25,7 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót budowlanych była firma Berger Bau Polska, inżynierem kontraktu SAFAGE SAS z Warszawy, natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.
- Więcej o:
![Nowy dworzec w Koluszkach. Proj. GPVT Pracowania Architektoniczna Nowy dworzec w Koluszkach. Proj. GPVT Pracowania Architektoniczna]()
Tak będzie wyglądać nowy dworzec kolejowy w Koluszkach. Projekt opracowała GPVT Pracowania Architektoniczna
![Dworce w Dolinie Popradu z tytułem Dworzec Roku 2023. Na zdjęciu stacja Piwniczna-Zdrój Dworce w Dolinie Popradu z tytułem Dworzec Roku 2023. Na zdjęciu stacja Piwniczna-Zdrój]()
Znamy wyniki konkursu Dworzec Roku 2023. Zwyciężyły Dworce Doliny Popradu i Gdańsk Główny
![Tak będzie wyglądał nowy dworzec Łódź Kaliska Tak będzie wyglądał nowy dworzec Łódź Kaliska]()
Trwa rozbiórka starego budynku dworca Łódź Kaliska. Tak będzie wyglądał nowy dworzec
![Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend]()
Dworzec Metropolitarny w Lublinie już prawie gotowy. To jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce
![Katowice - strefa kultury Katowice - strefa kultury]()
Nowe życie po kopalniach. Jak Śląsk wykorzystuje swój postindustrialny potencjał
![S6 Bobrowniki-Skórowo S6 Bobrowniki-Skórowo]()
Pierwsza betonowa ekspresówka w północnej Polsce coraz bliżej finiszu. Prace na S6 trwają nawet 24 godziny na dobę
![Rafał Olbiński poczas wernisażu wystawy "Desire" Rafał Olbiński poczas wernisażu wystawy "Desire"]()
Sztuka jako narzędzie budowania prestiżu inwestycji. Wystawa Olbińskiego w Libra Residence przykładem nowego modelu komunikacji deweloperów
![Centrum danych Centrum danych]()
Centra danych muszą być projektowane odpowiedzialnie. Jak zmniejszyć emisje CO₂ tych obiektów nawet o 40 procent?









