Gustaf Westman – król dopaminowego designu projektuje dla IKEA
U Gustafa Westmana wszystko jest „chunky” – masywne, przerysowane i jednocześnie przyjemne w odbiorze. Jego projekty szybko stają się viralami, a charakterystyczna estetyka (nazywana stylem Gen Z) łączy odwagę barw, zabawę formą i "instagramową" atrakcyjność. Już od 1 października projekty Westamana będzie można kupić w IKEA. Będą one częścią zimowej kolekcji VINTERFINT 2025. Tradycyjna świąteczna estetyka zostanie odwrócona do góry nogami!

Kim jest Gustaf Westman?
Westman, absolwent architektury na politechnice Chalmers w Göteborgu, od 2020 roku prowadzi własne studio projektowe. Tworzy meble, ceramikę i szkło, współpracując z lokalnymi rzemieślnikami i markami. Przełomem było Curvy Mirror – lustro w falistej ramie, które błyskawicznie podbiło Instagram i TikToka, stając się symbolem stylu Westmana.
Inspirując się postmodernizmem, designem lat 70. i 80. oraz ruchem Memphis, projektant konsekwentnie rozwija estetykę opartą na pastelowych kolorach, miękkich liniach i dziecięcej radości. Jego obiekty – od lamp po kubki – przypominają "rzeźby z kreskówki", a każdy kolejny projekt to wizualny eksperyment.
Westman udowadnia, że design może funkcjonować nie tylko w przestrzeni, ale i jako fenomen cyfrowej kultury. Jego „chunky” styl stał się odpowiedzią na potrzeby młodego pokolenia, które szuka w aranżacji wnętrz ekspresji, indywidualizmu i energii.


Westman dla IKEA: święta według Gen Z?
1 października 2025 roku we wszystkich 11 wielkopowierzchniowych sklepach IKEA oraz w sprzedaży internetowej (od godz. 9 rano) pojawi się imitowana kolekcja stworzona we współpracy z Gustafem Westmanem. Będzie częścią zimowek linii VINTERFINT. To pierwsza współpraca projektowa Westmana z IKEA.
„Dla mnie ta współpraca była okazją, by tradycyjne estetyki świąteczne obrócić do góry nogami i wprowadzić więcej zabawy i odwagi. To moja interpretacja świąt – nowy design dla nowego pokolenia.” – mówi Gustaf Westman.
Powstało 12 elementów – porcelanowe naczynia, świeczniki, lampiony, przenośna lampa oraz charakterystyczny wazon – które łączą funkcjonalność z lekkością i zabawą formą. Ideą kolekcji jest celebrowanie codziennych chwil i budowanie bliskości niezależnie od okazji.



Nie tylko talerz na klopsiki
Westman, 31-letni projektant ze Sztokholmu, znany z odważnych kolorów, miękkich linii i inspiracji stylem Memphis, przełamuje klasyczne schematy świątecznego designu. Obok tradycyjnej czerwieni i zieleni pojawiają się pastelowy błękit i róż w odcieniu gumy balonowej, nadając dekoracjom świeżości i nowoczesnego charakteru.
Centralnym punktem kolekcji jest stół – miejsce spotkań i codziennych rozmów. Porcelanowe talerze tworzą kolorową mozaikę, a specjalny talerz na klopsiki nawiązuje do 40-lecia kultowego dania serwowanego w IKEA.
„W Szwecji trudno wyobrazić sobie święta bez klopsików. Ten talerz jest moim ukłonem w stronę tradycji – prostym, zabawnym pomysłem, który sprawdzi się także w wielu innych sytuacjach.” – dodaje Gustaf Westman.
Zestaw filiżanki i spodka został zaprojektowany z myślą zarówno o kawie, jak i tradycyjnym szwedzkim napoju Glögg.
Ważnym elementem linii jest światło – od nowoczesnej interpretacji klasycznego świecznika, przez lampiony, aż po kulistą lampę przenośną. Kolekcję uzupełnia wazon o spiralnej metalowej konstrukcji, skrywający szklaną wkładkę – lekki, funkcjonalny i figlarny, doskonale oddający styl Westmana.
Kolekcja Westmana dla IKEA bez wątpienia będzie hitem!
- Więcej o:
"Przybyli" - nowa mozaika w Szczecinie. Upamiętnia repatriantów, którzy tworzyli historię polskiego Szczecina
Gustaf Westman – król dopaminowego designu projektuje dla IKEA
Technologia Geberit Pluvia w Muzeum Historii Polski
Miejskie wyspy ciepła widać z satelity. Jak powinny wyglądać osiedla odporne na wysokie temperatury?
Połowa populacji na świecie mieszka w miastach, a proces urbanizacji będzie się nasilał. Jak wpłynie na rozwój polskich miast?
W stylu „Mad Men”. Siedziba polskiej firmy kosmetycznej
Od 1 stycznia 2026 wchodzą w życie przepisy o miejscach doraźnego schronienia. Projektanci i inwestorzy muszą działać
Porzucone budynki mogą stać się farmami. Jak będzie wyglądać miejskie rolnictwo przyszłości?