Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Kładka przez Wisłę w Warszawie połączyła już dwa brzegi rzeki

Mat. prasowe / red. WG
Most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie - Fot. mat. Budimex

Most pieszo-rowerowy, zaprojektowany przez architektów z pracowni Schüßler-Plan, jest już na finalnym etapie realizacji. Zamontowano ostatni element konstrukcji, łącząc tym samym bulwary nad Wisłą z Pragą.

Kładka przez Wisłę: jaką ma długość?

Kładka pieszo-rowerowa łącząca brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei ma 452 metry długości. To jedna z największych przepraw pieszo-rowerowych na świecie. Jest o 127 metrów dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie.

Piesi spacerem będą w stanie przejść ją w ciągu 6 minut, natomiast rowerzyści przejadą ją w 2 minuty. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa się poszerza i rozdziela na dwie rampy, które ‎są przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego.‎

Przypomnijmy, pod koniec 2016 roku ogłoszono międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczną nowego warszawskiego mostu pieszo-rowerowego. Na konkurs wpłynęło 40 prac. Ostatecznie zwyciężyła koncepcja pracowni Schüßler-Plan Inżynierzy.

ZOBACZ TAKŻE: Mosty w Warszawie>>

Most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie - Fot. mat. Budimex

Budowa postępuje zgodnie z planem i wkroczyła już w finalny etap realizacji. Co ważne, szybkie postępy prac pokazują, że takie obiekty, przy doświadczonym i zmotywowanym zespole, mogą być realizowane bardzo szybko, nawet w tak złożonym i newralgicznym infrastrukturalnie środowisku jak centrum miasta. Na moście wciąż trwają prace związane z montażem elementów odpowiadających za przenoszenie sił rozciągających i ściskających‎ oraz elementów wyposażenia takich jak balustrady i oświetlenie. Wszystko jednak wskazuje na to, że już wkrótce przeprawa pomiędzy oboma brzegami Wisły, będzie dla pieszych i rowerzystów łatwiejsza niż kiedykolwiek za sprawą otwarcia mostu.

– mówi Adam Grzelczak, Kierownik Kontraktu w Budimex S.A.
Most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie - Fot. mat. Budimex

Kładka przez Wisłę: jak błyskawica

Most został wykonany ze stali pokrytej farbą w kolorze kortenu (pomarańczowo-brązowa imitacja rdzy), która dobrze zniesie wyższy poziom wilgotności, charakterystyczny dla obszarów nadrzecznych. Nawierzchnia mostu wyłożona zostanie warstwą żywicy MMA ‎‎(metakrylowej) w kolorze jasnoszarym.‎ Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w ‎najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. W ‎miejscu zagięć przeprawa jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść ‎na bok i bezpiecznie podziwiać widoki z dwóch stref wypoczynkowych, które zostaną wyposażone w drewniane siedziska. Dodatkowo, dla komfortu i bezpieczeństwa użytkowników, obiekt będzie dyskretnie oświetlony poprzez źródła światła umieszczone w balustradach.

Most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie - Fot. mat. Budimex

Koszt budowy wyniesie 120 mln 961 tys. zł brutto i jest w całości sfinansowany ze środków miejskich. Inwestycja jest częścią projektu Nowe Centrum Warszawy, zakładającego dokonanie szeregu zmian w Śródmieściu prowadzących do bardziej przyjaznej i wygodnej dla mieszkańców centralnej części miasta.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ O NOWYM CENTRUM WARSZAWY>>

Możliwe jest już przejście techniczne mostu, ale według planów na wiosnę 2024 r. z przeprawy łączącej Śródmieście z Pragą będą mogli skorzystać również Warszawiacy i turyści.

Udostępnij

Przeczytaj także

Cukrownia w Pruszczu Gdańskim zyska drugie życie. To jeden z największych projektów rewitalizacyjnych w historii…
Nowy budynek TR Warszawa na Placu Defilad. Rusza budowa
Warszawski wieżowiec Intraco zostanie wyburzony. Co powstanie na jego miejscu?

Polecane

Pomost na Jeziorze Słupeckim projektu Pawła Grobelnego
Most wiszący Sky Bridge 721
Dom niczym most - projekt pracowni Mobius Architekci

Skomentuj:

Kładka przez Wisłę w Warszawie połączyła już dwa brzegi rzeki

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej