Mosty w Warszawie
Warszawa to nowoczesne miasto, położone na dwóch brzegach Wisły. Obie części miasta łączą warszawskie mosty. Jest ich 9 (mosty drogowe) i pozwalają funkcjonować miastu jako całości.
Pierwszy wąski most drewniany wzniesiono jeszcze w XVII wieku. Został on zniszczony przez krę już po 30 latach funkcjonowania. Pierwszym mostem "z prawdziwego zdarzenia" był natomiast most Kierbedzia. Po 1945 roku na planie dawnych przepraw powstawały nowe mosty, początkowo wznoszone przez radzieckich saperów. Jedną z oryginalnych konstrukcji był most pontonowy zbudowany na wysokości ulicy Karskiej. Most pontonowy później stanowił bazę do budowy nowoczesnej przeprawy.
Most Grota-Roweckiego
Most Grota, czyli imienia Gen. Stefana Grota-Roweckiego powstał w latach 1977-1981 jako najważniejszy odcinek Trasy Toruńskiej, ale pierwszy projekt przejścia lądowego przez Wisłę pojawił się w latach 60. ubiegłego wieku. Według pierwszego projektu most miał być zawieszony na dwóch pylonach, jednak ze względu na wysokie koszty prac budowlanych pomysł upadł. Długość mostu Generała Stefana Grota-Roweckiego to 645 metrów.
Most Gdański
Budowę Mostu Gdańskiego prowadzono w latach 1957-1959, a samą konstrukcję, zgodnie z pomysłem inżynierów, osadzono na słupach nośnych, na których wcześniej stał jednotorowy most kolejowy. Most Gdański jest dwupoziomowy, a jego długość wynosi 406,5 metra. Na dolnym poziomie znajdują się tory tramwajowe, a na górnym – most drogowy, czyli czteropasmowa trasa i chodniki dla pieszych.
Most Śląsko-Dąbrowski
Jeden z najpiękniejszych współczesnych mostów Warszawy, Most Śląsko-Dąbrowski, został zbudowany w latach 1947-1949 według projektu inżynierów ze Śląska. Podczas budowy mostu wykorzystano filary starego mostu Kierbedzia. Most Śląsko-Dąbrowski przystosowany jest do ruchu kołowego. To najważniejszy most śródmiejski północny. Biegną tu linie tramwajowe oraz wygodne chodniki dla pieszych. Co ciekawe, na poręczy mostu umieszczono dwie tablice pamiątkowe. Jeden – ku pamięci żołnierzy Armii Krajowej, drugi – ku czci bitwy na Wybrzeżu w tym samym roku 1944. Wcześniej był tu wąski most pontonowy.
Most Świętokrzyski
Budowa mostu zakończyła się w 2000 roku. Ten obiekt inżynieryjny jest pierwszym elementem planowanej nowej Trasy Świętokrzyskiej, która zaczyna się od Dworca Zachodniego. Symetrycznie rozmieszczone stalowe podwieszenia linowe, piękne oświetlenie i 477 metrów długości sprawiają, że Most Świętokrzyski prezentuje się wyjątkowo, zwłaszcza nocą.
Most Średnicowy
To główny most kolejowy w Warszawie. Jego osobliwość polega na tym, że jest przeznaczony wyłącznie do ruchu transportu kolejowego. To drugi most kolejowy w Warszawie. Na moście przebiegają 4 linie kolejowe, a jego długość wynosi 445 metrów.
Most Poniatowskiego
W związku z zaostrzeniem sytuacji między Niemcami a Rosją, jeszcze przed wybuchem I Wojny Światowej postanowiono wzmocnić możliwości obronne Warszawy. W 1904 roku carscy urzędnicy dali zielone światło dla budowy nowego mostu, który początkowo funkcjonował pod nazwą Mikołajewski. Budowa mostu trwała 10 lat i została zakończona w przededniu I Wojny Światowej. Dziś ten most śródmiejski południowy jest jednym z najważniejszych w Warszawie. Most Poniatowskiego ma 700 metrów długości.
Most Łazienkowski
Most Łazienkowski jest jedną z głównych przepraw drogowych przez Wisłę. Most imienia generała Zygmunta Berlinga powstał w latach 70. ubiegłego wieku. Długość mostu Łazienkowskiego wynosi 424,5 metra, a przepustowość przekracza 5 tysięcy pojazdów na godzinę.
Most Siekierkowski
Budowę mostu rozpoczęto w marcu 2000 r., a pierwsze samochody przejechały po nim 21 września 2002 r. Ten most ma długość 826 metrów, wliczając w to sam most i konstrukcje nad brzegami po obu stronach rzeki. Na moście znajduje się sześciopasmowa trasa, a także ścieżki rowerowe i piesze.
Most Anny Jagiellonki
Najdłuższy w Warszawie jest most południowy, czyli most Anny Jagiellonki. Jest częścią obwodnicy Warszawy i drogi ekspresowej S2. Jest najdłuższą (1,5 km z dojazdami) oraz najdalej na południe wysuniętą przeprawą przez Wisłę w stolicy.
Most Północny, Most Marii Skłodowskiej - Curie
Most Północny (nazwa ta funkcjonowała do 2011 roku) łączy Białołękę z lewobrzeżną częścią Warszawy. Ma 10 przęseł, z czego najdłuższe ma długość 160 m - i powstawał od 2007 roku. Budowa zakończyła się ze znacznym opóźnieniem, dopiero w styczniu 2013 roku. Most Marii Skłodowskiej - Curie ma długość 795 m.
- Więcej o:
Modernizm międzywojenny w Polsce [TOP 10]
Osiedle Kwiatów Polskich w warszawskim Wawrze projektu RMK.A. Blacha na elewacjach była strzalem w dziesiątkę
Biblioteka Publiczna w Tuchowie projektu GK-Atelier. Tu nie ma nudy!
Rewitalizacja na rynku nieruchomości premium, czyli jak oddać hołd historii w zgodzie z aktualnymi trendami
Nowe biuro LUX MED w Warszawie z pijalnią wody mineralnej i ogromną lampą imitującą słońce
Warszawa: NOHO ONE na miejscu byłej fabryki Polfy. Koncepcja "High Ring" pracowni BBGK Architekci
Esencja na Dolnym Mieście w Gdańsku. Nawiązuje do przedwojennej, wielkomiejskiej kamienicy
Nowy Wełnowiec w Katowicach projektu JEMS Architekci. Na terenie dawnych Zakładów Metalurgicznych Silesia powstanie nowoczesna dzielnica