Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Mozaika z lat 60. znów na dworcu kolejowym w Oświęcimiu. "Wyzwolenie" zdobi teraz elewację nowego budynku

Mat. prasowe PKP/red WG
Mozaika na elewacji nowego dworca PKP w Oświęcimiu - Fot. mat. PKP

Ogromna mozaika "Wyzwolenie" ma 24,2 m szerokości i aż 4,6 metra wysokości. Kiedyś zdobiła hol starego dworca w Oświęcimiu. Władze PKP przeniosły ją z wyburzanego budynku i umieściły na elewacji nowego dworca.

Nad monumentalną mozaiką Kazimierz Gąsiorowski pracował w latach 1964-1965. Dzieło sztuki pojawiło się w holu dworca w Oświęcimiu, przy okazji gruntownej modernizacji pochodzącego z połowy lat 70. XIX wieku budynku. Mozaikę wykonano z czarnych, białych i szarych kamieni oraz z brył szklanych w kolorach czerni, bieli i ostrej, karminowej czerwieni. Elementy zostały osadzone bezpośrednio na ceglanym murze za pomocą zaprawy cementowej, w obrębie ciemnych partii kolorystycznych podbarwionej farbą.

Kompozycja wyraźnie dzieli się na dwie części. Lewa strona, składająca się z płaszczyzn bardzo intensywnej czerwieni i pasów czerni, skontrastowana jest z łagodną kolorystyką prawej strony, wypełnionej rysunkiem białych, delikatnych kształtów przypominających łodzie lub fale. Można ją traktować jako kompozycję całkowicie abstrakcyjną, nie niosącą wyraźnego znaczenia ani ładunku emocjonalnego, ale pojawiały się także interpretacje, w których przypisywano jej symbolikę przekraczania Morza Czerwonego. Według części materiałów archiwalnych kompozycja nosiła tytuł „Wyzwolenie”. Za znaczeniem symbolicznym przemawiałyby okoliczności powstania dzieła – odsłonięcie nastąpiło w ramach obchodów 20. rocznicy wyzwolenia obozu.

Władze PKP przebudowując dworzec w Oświęcimiu, postanowiły ocalić dzieło sztuki i przenieść je na elewacje nowego budynku. Najpierw wykonano pełną dokumentację mozaiki, wykorzystując do tego skan 3D powierzchni. Następnie powstały analizy inżynierskie i konserwatorskie, które wykazały, że można ją przenieść tylko i wyłącznie metodą stacco a massello, czyli wraz z całym podłożem.

Zobacz także: Mozaika w Kowarach w Gminnej Ewidencji Zabytków. Dywan z tysięcy kolorowych płytek jest piękny!>>

Mozaika na starym dworcu PKP w Oświęcimiu - przed przenosinami - Fot. mat. PKP

Było to bardzo duże wyzwanie, zważywszy na rozmiar dzieła, który wynosi 24,2x4,6 metra, czyli ponad 100 mkw. i jego wagę wynoszącą prawie 100 ton. W związku z tym mozaika musiała zostać precyzyjnie podzielona na cztery sekcje – każda po 6 metrów szerokości i odpowiednio zabezpieczona przy transporcie, na czas składowania, a później w trakcie montażu na elewacji nowego budynku dworca

opowiada architekt Paweł Kośmicki z PKP S.A., autor projektu przebudowy dworca.

Sam demontaż każdej z ważących 24 tony części trwał około 3 godzin, a cała operacja zajęła prawie pół dnia. Po zakończeniu prac rozbiórkowych i wykonaniu żelbetowej konstrukcji nowej bryły dworca segmenty muru wraz z mozaiką zostały przeniesione dźwigiem na docelowe miejsce na południowej elewacji dworca i posadowione na nowym fundamencie. To skomplikowane technicznie przedsięwzięcie udało się wykonać z ogromną dokładnością. Sekcje mozaiki połączono w całość z precyzją 5 milimetrów!

Po połączeniu części mozaiki konieczne było przeprowadzenie prac konserwatorskich z pomocą specjalistycznych środków. Dzięki czemu odzyskała ona pierwotną kolorystykę i historyczny wygląd. Co ciekawe, zachowanie, przenosiny, renowacja mozaiki nie wynikały ze wskazań służb konserwatorskich.

Zobacz także: Mozaika "Miłość" w Szczecinie. Dzieło sztuki z resztek kafelków>>

Mozaika podczas przenosin - Fot.mat. PKP

Decyzja o zachowaniu dzieła Kazimierza Gąsiorowskiego była podyktowana chęcią ocalenia dzieła sztuki o wysokiej wartości historycznej i artystycznej oraz z poczucia odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe. Zdajemy sobie również sprawę z tego, że ma ona duże znaczenie dla mieszkańców Oświęcimia, ponieważ przez wiele lat stanowiła element wystroju wnętrza wyburzonego już dworca

dodaje Paweł Kośmicki.

Dodatkowo, przed nowym budynkiem dworca pojawiła się mozaika roślinna, projektu architekt krajobrazu Marzeny Świtalskiej. To żywa reinterpretacja kompozycji pierwowzoru. Ma ona wypełniać i uatrakcyjniać przestrzeń placu dworcowego, ale jednocześnie być symbolicznymi kwiatami złożonymi w hołdzie ofiarom dawnego obozu Auschwitz-Birkenau. Do jej wykonania użyto 2500 sadzonek rozchodników, żurawek i goździków w kilku odmianach kolorystycznych.

Budowa nowego dworca w Oświęcimiu realizowanego w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego dobiega końca. Planowane otwarcie obiektu nastąpi w pierwszej połowie 2020 roku.

Udostępnij

Przeczytaj także

Olszynki Park w Rzeszowie to najwyższy mieszkalny wieżowiec w Polsce. Osiągnął już docelową wysokość - 220 metrów
Rewitalizacja w centrum miasta. Sposób na zahamowanie „pustynnienia”?
W Sieradzu powstanie Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego. Budynek i wystawa stała to projekt Nizio Design International

Polecane

Modernistyczna mozaika odzyskała dawny blask
Murale z PRL - znikające świadectwo tamtej epoki
Nowe biuro Microsoft w Warszawie. Na ścianach murale z sylwetkami polskich naukowców i innowatorów

Skomentuj:

Mozaika z lat 60. znów na dworcu kolejowym w Oświęcimiu. "Wyzwolenie" zdobi teraz elewację nowego budynku

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej