Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Pierwsza betonowa ekspresówka w północnej Polsce coraz bliżej finiszu. Prace na S6 trwają nawet 24 godziny na dobę

Mat. prasowe

Na S6 w północnej Polsce trwa betonowanie. Maszyny do układania nawierzchni pracują 24 godziny na dobę, układając nawet 700 metrów dziennie nowej drogi ekspresowej.

S6 Bobrowniki-Skórowo
S6 Bobrowniki-Skórowo
Fot. GDDKiA

Na odcinku drogi ekspresowej S6 między Słupskiem a Bożym Polem powstaje wyjątkowa inwestycja – pierwsza w północnej Polsce droga ekspresowa z betonową nawierzchnią. W tej technologi będą wykonane  dwa odcinki: od końca obwodnicy Słupska do węzła Bobrowniki (16 km) oraz dalej do węzła Skórowo (13 km), łącznie ponad 29 km nowoczesnej drogi. 

Ta droga powstaje w trybie 24h 

Na dwóch kilkudziesięciokilometrowych odcinkach powstającej ekspresówki zrezygnowano z tradycyjnej nawierzchni bitumicznej na rzecz betonowej. Budowa takiej drogi wymaga jednak pracy w trybie ciągłym – 24 godziny na dobę – ponieważ proces betonowania nie może zostać przerwany.

Proces betonowania musi przebiegać bez przerw. Technologia nawierzchni betonowej wymaga stałej pracy maszyn w trybie 24-godzinnym. W ciągu doby możemy ułożyć do około 700 metrów nawierzchni, co pozwala na sprawną realizację odcinka– wyjaśnia Andrzej Dudziński, inżynier i Dyrektor Lafrentz Consulting.

Dlaczego beton?

Eksperci z Lafrentz podkreślają, że nawierzchnie betonowe charakteryzują się nawet czterokrotnie większą trwałością w porównaniu z tradycyjnymi nawierzchniami asfaltowymi. Jasna powierzchnia betonu poprawia też widoczność w nocy, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa.

Przez lata funkcjonowało przekonanie, że beton jest rozwiązaniem droższym. Tymczasem analizy cyklu życia nawierzchni pokazują, że w perspektywie długoterminowej inwestycja w beton jest bardziej ekonomiczna i efektywna. Betonowa nawierzchnia nie tylko lepiej znosi obciążenia, ale również zwiększa bezpieczeństwo dzięki lepszej widoczności w warunkach nocnych.

S6 Bobrowniki-Skórowo
S6 Bobrowniki-Skórowo
Fot. GDDKiA

Oprócz samej nawierzchni, inwestycja obejmuje budowę węzłów drogowych, przepustów i obiektów inżynieryjnych, dróg dojazdowych oraz infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Zakres prac uwzględnia również urządzenia ochrony środowiska oraz przebudowę kolidujących sieci i urządzeń infrastrukturalnych.

Jedna z kluczowych tras Pomorza

Powstający odcinek stanie się jedną z najważniejszych tras na Pomorzu, łącząc Słupsk z Trójmiastem i pełniąc istotną rolę w krajowej sieci komunikacyjnej.

Po zakończeniu inwestycji w 2026 roku podróż między największymi miastami północnej Polski będzie krótsza, bezpieczniejsza i bardziej komfortowa– podkreśla Dyrektor Lafrentz Consulting.

Oddanie drogi do użytku planowane jest w pierwszej połowie 2026 roku. Wartość inwestycji wynosi prawie 800 mln zł brutto.

    Więcej o:

Skomentuj:

Pierwsza betonowa ekspresówka w północnej Polsce coraz bliżej finiszu. Prace na S6 trwają nawet 24 godziny na dobę