Streamline przy autostradzie, czyli stacje paliw typu Fürstenwalde. Na terenie Polski są aż trzy!
Stacje paliw typu Fürstenwalde, zaprojektowane przez Friedricha Tammsa, miały powstawać przy węzłach autostrad III Rzeszy. Charakterystyczne budynki z dachami w kształcie litery "V" miały odzwierciedlać ducha epoki. Projekt budowy sieci takich obiektów nie został zrealizowany. Dziś istnieją już tylko 4 takie stacje. Trzy z nich stoją na terenie Polski - pod Wrocławiem i w Szczecinie.

Na pierwszy rzut oka mogą wydawać się niepozorne. Małe, trójkątne pawilony z charakterystycznym dachem w kształcie litery „V” stojące przy autostradach. A jednak stacje paliw typu Fürstenwalde to intrygujące przykłady modernistycznej architektury użytkowej XX wieku. Łączą w sobie funkcjonalność, nowoczesność i odwagę estetyczną – cechy, które czyniły je wyjątkowymi zarówno w czasach swojego powstania, jak i dziś, gdy walczą o przetrwanie jako obiekty zabytkowe.
Pierwsza stacja tego typu powstała w 1937 roku w miejscowości Fürstenwalde/Spree, przy węźle autostrady A14 Fürstenwalde-West w Brandenburgii. To właśnie od niej wzięła nazwę cała koncepcja. Autorem projektu był Friedrich Tamms, architekt związany z budową sieci Reichsautobahnen – autostrad III Rzeszy. Jego ambicją było nadanie nawet tak prozaicznym obiektom, jak stacje benzynowe, wyrazistej i nowoczesnej formy. Stację zbudowała firma Wilhelma Ungera z Berlina.
Architektura miała odzwierciedlać ducha epoki: dynamiczną, opływową, bliską estetyce aerodynamicznej. Stąd liczne zaokrąglenia narożników, gładkie elewacje, rytmiczne podziały i opływowe formy typowe dla stylu streamline. Projekt budził liczne kontrowersje - krytykowano koncepcje Tammsa za brak odniesień do regionalnej architektury.


Stacje typu Fürstenwalde: architektura i układ
Stacje typu Fürstenwalde były na planie trójkąta, dzięki czemu idealnie wpisywały się w przestrzeń pomiędzy łącznicami autostrady. Charakterystycznym elementem był dach w formie rozłożystej litery „V”, kierującej się ku jezdniom, co nadawało obiektowi rozpoznawalny kształt i wizualną lekkość.
Wnętrze miało klarowny podział: znajdowała się się część dla podróżnych z poczekalnią i toaletami, przestrzeń techniczna z magazynem oraz zaplecze dla obsługi. W piwnicy były magazyny węgla oraz kotłownia. Całość wykończona była materiałami trwałymi – klinkierem, granitem czy betonem – które miały podkreślać solidność i odporność na czas.
Choć planowano budowę sieci takich obiektów wzdłuż autostrad, projekt nigdy nie został w pełni zrealizowany. Dziś stacje typu Fürstenwalde są rzadkością. Najbardziej znana i chroniona (choć nieczynna) znajduje się w Fürstenwalde, ale kilka obiektów zachowało się również w Polsce.




Stacje typu Fürstenwalde w Polsce
Najbardziej spektakularnym przykładem są stacje w Bielanach Wrocławskich przy autostradzie A4. Te dwa budynki, wpisane w 2012 roku do rejestru zabytków, do dziś imponują formą i urbanistycznym wkomponowaniem w układ drogowy. Innym ciekawym przykładem jest stacja w Kołbaskowie przy autostradzie A6 na węźle Szczecin Zachód.
Stacje paliw typu Fürstenwalde to architektoniczne perły w cieniu autostrad. Choć powstały w czasach o mrocznym kontekście historycznym, dziś stanowią fascynujące świadectwo ambicji modernizmu – próbę wprowadzenia estetyki i idei nowoczesności do codziennej infrastruktury. To obiekty, które zasługują nie tylko na ochronę, ale i na ponowne odkrycie przez miłośników architektury, historii i techniki
- Więcej o:
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Niedaleko Drawska Pomorskiego stoi spichlerz zaprojektowany przez Waltera Gropiusa
Skalny amfiteatr na Górze św. Anny - pomnik megalomanii nazistów. To jeden z największych tego typu obiektów na świecie
Dom Tekstylny Weichmanna w Gliwicach. W 1923 roku Bauhaus uznał go za obiekt wzorcowy
Wilcze Gardło. Kiedyś wzorcowe osiedle III Rzeszy. Dziś spokojna dzielnica Gliwic
Jankowa Żagańska: wieża ciśnień. Zaprojektował ją Otto Bartning - współtwórca Bauhausu
Stalowe domy w Zabrzu - eksperyment budowlany z lat 20. XX wieku. Wznoszono je w niecały miesiąc
Streamline przy autostradzie, czyli stacje paliw typu Fürstenwalde. Na terenie Polski są aż trzy!