Narodziny Makabryły 2013. Zaglądamy do Poznań City Center

Ruchome schody tylko w jednym kierunku, prowizoryczne rozwiązania, komunikacyjny chaos... To tylko niektóre grzechy poznańskiej MAKABRYŁY ROKU 2013

Najsłynniejszy dworzec w kraju

Inwestycja już od samego początku była trudna do realizacji. Wymagała współpracy kilku instytucji. Za centrum handlowe odpowiadał inwestor, firma Trigranit, część kolejowa należała do PKP PLK, część dworcowa do PKS-u. Ważny był też udział poznańskich drogowców oraz organizatora miejskiej komunikacji.

Inwestor dziękuje budowniczym.skyscrapercity.com/KinolW - Baner w Poznań City Center. Inwestor dziękuje budowniczym

Początkowo dla określenia tego miejsca posługiwano się nazwą "Zintegrowane centrum komunikacyjne". Mieszkańcy jednak szybko przekształcili tę nazwę i określali budowlę mianem "Zdezintegrowanego centrum komunikacyjnego". Internauci od kilku miesięcy sygnalizowali, że jest to murowany kandydat na zwycięzcę. I faktycznie, w głosowaniu na MAKABRYŁĘ ROKU 2013 zdobył najwyższą liczbę głosów (6993)  jako wynik nieudanej próby połączenia pod jednym dachem centrum handlowego, dworca kolejowego, dworca PKS oraz komunikacji miejskiej.

Jedna z pierwszych wizualizacji PCC Jedna z pierwszych wizualizacji PCC Fot.: TriGranit Development Polska Sp.zo.o.

A miało być tak pięknie...

Nadzieje były ogromne. Znalazł się inwestor, który chciał zbudować nowoczesny budynek, w zamian za to, że otrzyma on możliwość postawienia tuż obok galerii handlowej. Skorzystać mieli wszyscy. Miasto niemal za darmo miało zyskać nowoczesny obiekt, który będzie wizytówką na Euro 2012, a po mistrzostwach będzie przez długie lata służył poznaniakom, którzy w wolnej chwili, czekając na pociąg będą mogli zrobić zakupy w galerii.

Kiedy inwestor, firma Trigranit przedstawił wizualizacje cieszyli się chyba wszyscy. Nad torami wyrosnąć miał lekki, biały pawilon o ażurowej, zaokrąglonej elewacji. Nowy dworzec miał sprawić, że trzy perony otrzymają zadaszenie i stworzą namiastkę hali peronowej, która ochroni pasażerów przed deszczem. Rzeczywistość okazała się brutalna.

Wizualizacja dworca w Poznaniumateriały inwestora

Dwie wizualizacje i efekt końcowy. Widać, jak stopniowo projekt zmieniał pierwsze założenia. Wyglądającą na lekką i ażurową elewację zastąpiły szklane płyty.wiz. TriGranit | fot. Lukasz Ogrodowczyk / AG - Dwie wizualizacje i efekt końcowy. Widać, jak stopniowo projekt zmieniał pierwsze założenia. Wyglądającą na lekką i ażurową elewację zastąpiły szklane płyty

Kosz na śmieci na wyremontowanym peronie dworca w Poznaniu Kosz na śmieci na wyremontowanym peronie dworca w Poznaniu fot. Inwestycje dla Poznania

Detale zdradzają wszystko

Sławę zyskał metalowy kosz na śmieci. Stoi on w tym miejscu już od zakończenia remontu. Niestety foliowy worek często przecieka brudząc nową nawierzchnię i latem uwalnia nieprzyjemne zapachy.

W oczy rażą też zwisające ze słupów kable, chaotycznie rozmieszczone lampy, głośniki oraz kostka brukowa, która jest rozrzucona w wielu miejscach.

Wyremontowany peron dworca kolejowego w Poznaniufot. Inwestycje dla Poznania

Wyremontowany peron dworca kolejowego w Poznaniufot. Inwestycje dla Poznania

Wyremontowany peron dworca w Poznaniu Wyremontowany peron dworca w Poznaniu fot. Inwestycje dla Poznania

Niedoróbki, prowizorki

Do dziś udało się wyremontować tylko połowę peronów. Odpowiedzialna za ich przeprowadzenie spółka PKP PLK zafundowała poznaniakom krzywą nawierzchnię z kostki brukowej, toporne siedziska i wątpliwej estetyki elementy małej architektury.

Zastanawiające jest, dlaczego perony odnowiono zgodnie ze standardami przyjętymi jeszcze w latach 90. Do tej pory kostkę brukową można było obserwować na peronach obsługujących małe miasteczka i wsie. Czegoś innego można było się spodziewać po dworcu, który pod względem ilości obsłużonych pasażerów zajmuje drugie miejsce w kraju. Zastanawia też brak konsekwencji PKP PLK, o ile nawierzchnia peronów Warszawy Centralnej, Wrocławia Głównego czy stacji Kraków Główny wykonana jest z dużych, równych płyt to pasażerowie w Poznaniu muszą toczyć swoje walizki po betonowych kostkach.

18.11.2011 POZNAN ,  PRZEBUDOWA DWORCA GLOWNEGO PKP , NA PERONIE 2 POLOZONO NIEROWNA KOSTKE BRUKOWA .    FOT. LUKASZ CYNALEWSKI / AGENCJA GAZETA    SLOWA KLUCZOWE: DWORZEC GLOWNY PKP REMONT PRZEBUDOWA PERON 2Fot. Lukasz Cynalewski / Agencja Gazeta

Podczas remontu na peronach pojawiły się druciane siedziska. Te szybko jednak się odkształciły i trzeba je było wymienić na nowe:

18.11.2011 POZNAN ,  PRZEBUDOWA DWORCA GLOWNEGO PKP , NA PERONIE 3 SYSTEMATYCZNIE URYWANE SA LAWKI DLA PASAZEROW .    FOT. LUKASZ CYNALEWSKI / AGENCJA GAZETA    SLOWA KLUCZOWE: DWORZEC GLOWNY PKP REMONT PRZEBUDOWA PERON 3

Siedziska na wyremontowanym peronie (Fot. Lukasz Cynalewski / Agencja Gazeta)

Ścisk i dezorientacja

Szczęśliwi ci, którzy z peronów chcą dostać się do hali nowego dworca. Zamontowane ruchome schody zawiozą ich w górę. W dół zejść można już tylko po tradycyjnych schodach. Pasażerowie z dużymi walizkami mogą wprawdzie korzystać z wind, jednak ich przepustowość jest zdecydowanie gorsza. Trigranit tłumaczył, że perony są za wąskie, zmieszczą się na nich dwa ciągi schodów, jednak ze "względów bezpieczeństwa" jedne z nich muszą być kamienne.

Ruchome schody prowadzą tylko w jednym kierunkufot. Inwestycje dla Poznania

Podziemne przejście i nielegalne spacery

W ramach całej inwestycji przebudowano układ drogowy. Na moście Dworcowym powstał przystanek tramwajowy oraz podziemne przejście. Dojeżdżający na dworzec tramwajem zostali zmuszeni do korzystania z nowego przejścia. Do podziemi prowadzą tradycyjne schody. O tym, że korzystanie z niego nie należy do przyjemnych przekonują się osoby niepełnosprawne, osoby z dziecięcymi wózkami i walizkami. Wprawdzie istnieją windy, jednak znowu pojawia się problem ich przepustowości.

25.10.2013 Poznan , otwarcie galerii Poznan City Center , pierwszy dzien , galeria handlowa , pkp , zajezdnia autobusowa pks  Fot. Tomasz Kaminski / Agencja Gazeta    SLOWA KLUCZOWE: SAturnFot. Tomasz Kamiński / Agencja Gazeta

Korzystając z podziemnego przejścia nadrabiamy też kilkaset metrów. Zamiast do kas biletowych trafiamy bowiem do... centrum handlowego. Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania już od dawna apelowało by powstało przejście dla pieszych na poziomie przystanku tramwajowego. Dzięki temu zabiegowi droga na dworzec skróciłaby się o połowę i została pozbawiona wielu barier architektonicznych. Niestety władze miasta sprzeciwiają się temu pomysłowi zasłaniając się bezpieczeństwem pieszych. Ci jednak często nielegalnie przekraczają jezdnię by skrócić sobie drogę.

18.10.2013 Poznan , Most Dworcowy . Piesi skracaja sobie droge do tramwaju przy starym przejsciu dla pieszych ktore zostalo po remoncie i budowie Poznan City Center . Fot. Piotr Skornicki / Agencja Gazeta  SLOWA KLUCZOWE: pieszy przejscie dla pieszychFot. Piotr Skórnicki / Agencja Gazeta

 

CZYTAJ TEŻ: Nielegalnie i po torach... Trudna droga na nowy dworzec PKP w Poznaniu>>>

 

Gdzie jest PKS?

Od początku też szwankowało oznaczenie w obrębie nowego dworca i galerii handlowej. Był problem, aby w ogóle do niego dotrzeć. Na kiepskie oznakowanie narzekali mieszkańcy i pasażerowie. Dworzec jawił się na drogowskazach jako "Poznań Główny", innym jako "Dworzec PKP", na jeszcze innym "Dworzec kolejowy". I choć nazwy większości znaków poprawiono, do tej pory nie lada wyzwaniem pozostaje odnalezienie dworca PKS, który ukryty jest pośród sklepów galerii handlowej...

Centrum handlowe Poznań City Center

Wybudowane obok dworca ogromne centrum handlowe do najpiękniejszych nie należy. Jego elewację zdobi kolorowe podświetlenie, a wnętrze wypełnione jest lasem potężnych kolumn, które przywodzą na myśl handlowe obiekty z lat 90. W przeciwieństwie do peronów w centrum handlowym inwestor zadbał by ruchome schody jeździły w obu kierunkach. Zastanawiają jedynie słupki, zainstalowane na środku tych schodów. Ograniczają one podróżnym wjazd z większą walizką. Wtedy zmuszeni są szukać wind, które ukryte są w bocznych korytarzach.

 Poznań City Centerfot. Piotr Skórnicki / AG

Wnętrze Poznań City Centerskyscrapercity.com/KinolW

Dworzec Letni w Poznaniu Dworzec Letni w Poznaniu źródło: wikimedia.org

Niedocenione rodzeństwo

Od wielu lat pasażerowie mogli korzystać z kilku budynków dworcowych. Tuż przy ul. Dworcowej znajduje się tzw. Dworzec Letni. Obiekt powstał na początku XX wieku na prywatne potrzeby cesarza Wilhelma II. Obecnie znajdują się tam kasy biletowe oraz odjeżdżają z niego pociągi w północnym kierunku.

Do dziś działa też Dworzec Zachodni. Budynek ten sąsiaduje z terenami targowymi i powstał w dwudziestoleciu międzywojennym z okazji Powszechnej Wystawy Krajowej. W 2013 r. na tyłach Dworca Zachodniego otwarto przystanek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Przedłużenie linii tramwajowej do terenu dworca umożliwiło szybki dojazd mieszkańcom z północnych dzielnic Poznania. To chyba jedyna inwestycja związana z przebudową całego obiektu, którą można pozytywnie ocenić.

29.08.2013 Poznan , ul. Glogowska . Przystanek " Dworzec Zachodni " na nowo wybudowanej trasie tramwajowej Poznanskiego Szybkiego Tramwaju (PST) . Na przystanku odbyla sie konferencja prasowa z udzielam Prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego . Fot. Piotr Skornicki / Agencja Gazeta  SLOWA KLUCZOWE: pestka Poznanski szybki tramwaj przystanek przystanek tramwajowy tramwaj tramwaje /FR/Tramwaj zatrzymuje się na tyłach Dworca Zachodniego (Fot. Piotr Skórnicki / Agencja Gazeta)

Do niedawna działał też stary budynek dworca Poznań Główny. Obiekt ten został zbudowany na przełomie XIX i XX wieku. W latach 70. został zmodernizowany. W jego wnętrzu znajdował się duży hol z kasami po obu stronach, poczekalnia, kawiarnie, bar, sklepy z żywnością i pamiątkami. Obiekt mimo swoich lat był bardzo funkcjonalny. Biegnące pod nim podziemne przejście umożliwiało szybki dostęp do wszystkich peronów.

Dworzec Główny w Poznaniu. Kartka pocztowa przed 1918 r.Fot. Ze zbiorów Miejskiego Konserwatora Zabytków

Jednak lata mijały, budynek zapełniał się kolorowymi szyldami, wnętrze zajmowały wolnostojące budki a zbierający się brud był trudny do usunięcia. Kiedy okazało się, że miasto będzie gospodarzem Euro 2012 pojawił się pomysł by zbudować nowy dworzec.

Dworzec Główny w Poznaniu. Zima 2011fot. Piotr Fijałkowski /AG

Co dalej?

Niedawno Poznań City Center zmienił właściciela. Węgierska firma Trigranit szybko pozbyła się budowli, z którą poznaniacy będą musieli się zmagać jeszcze przez wiele lat. Po licznych protestach i apelach mieszkańców władze miasta przyznały, że nie wszystko na dworcu jest idealne.

Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania w listopadzie 2013 r. zaprosiło na spacer po dworcu dwóch wielkopolskich posłów - Arkadego Fiedlera (PO) i Pawła Szałamachę (PiS) oraz Jerzego Krigera, szefa departamentu transportu w Urzędzie Marszałkowskim. Członkowie stowarzyszenia pokazali gościom wszystkie mankamenty dworca. Dyrektor Kriger powiedział wprost:

Niestety czasami jest tak, że gdyby głupota miała skrzydła, to część inwestycji mogłaby latać - mówił Kriger.

Obiecał też, że będzie lobbował w Ministerstwie Transportu i PKP o poprawę niedoróbek.

O to, by dworzec w Poznaniu nie przypominał labiryntu zaczęły się starać miejskie władze. Opracowano jeden, wspólny system identyfikacji wizualnej i zaczęto montować nowe tablice informacyjne.

Planowane nowe oznaczenia przy dworcuPlanowane oznaczenie ma pojawić się w najbliższej okolicy dworca (Fot. UM)

W kwietniu pojawiła się też wizualizacja przebudowy przestrzeni starego dworca. Przygotowała ją Pracownia Architektoniczna Ewy i Stanisława Sipińskich. Wizja zakłada rewitalizację budynku i dobudowanie do niego powierzchni biurowej. Na razie projekt istnieje jedynie w sferze planów, jednak już dziś widać, że jakakolwiek ingerencja architektoniczna i tak nie zlikwiduje wszystkich problemów. Wygląda na to, że poznaniacy tak szybko nie pozbędą się problemu o nazwie Poznań City Center...

Więcej o:
Komentarze (9)
Narodziny Makabryły 2013. Zaglądamy do Poznań City Center
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • grobelozaur

    Oceniono 23 razy 21

    serdeczne gratulacje z powodu zwycięstwa dla ojca chrzestnego tego wrzodu- Ryszarda Grobelnego.
    Niewątpliwie jest to jeden z jego 'pomników', który jeszcze przez długie lata po tym, gdy ww. zostanie w końcu odspawany od stołka, będzie straszył mieszkańców i przyjezdnych.

    "zastał Poznań murowany, pozostawi blaszany"

  • Gość: Kuba

    Oceniono 10 razy 8

    Wesług mnie makabryłą może i nie jest ale rozwiązania komunikacyjne są naprawdę fatalne, trudno było to bardziej skopać. Rozwiązania komunikacyjne w galerii są dużo lepsze niż te pomiędzy tramwajem, pkp i pksem. Codziennie nadrabiam zbędne metry chodząc z tramwaju na pociąg i na odwrót. Pozdrawiam

  • Gość: maria n

    Oceniono 6 razy 6

    To jest tak straszne, ze zasługuje na więcej niż tylko makabryłe. To powinni oglądać studenci architektury, by zoabczyc ile na raz można zmieścić złych rozwiązań. Firma Trigranit( w czasie budowy tego potworka zginał człowiek, teraz spadł dach, który cudem nikogo nie zabił) w dalszym ciągu jest traktowanym poważnie wykonawcą i teraz będzie paprać stary dworzec. To jest straszne. Obydwa nowe dworce PKP i PKS są też o wiele mniejsze niż stare, co jest absurdem totalnym. Tam nie ma absolutnie ani jednego dobrego lub chocby ładnego rozwiązania. Ani jednego!!!!Tak totalnej makabryły jeszcze nie mieliście.

  • Gość: poznanianka

    Oceniono 10 razy 6

    W miejscu dworca zrobić biurowiec, a potem wystylizować go na stary dworzec. Podczas gdy prawdziwy dworzec to kanciapa wisząca nad peronami. Coś takiego dotąd oglądalismy tylko z filmach Barei. Za mało jest chaosu przez to ohydne pcc? Chcecie ludzi jeszcze bardziej dezorientować? Nie znoszę tego dworca, szlag mnie trafia za każdym razem, kiedy tam jestem.

  • Gość: Lassie

    Oceniono 6 razy -6

    Nasz dworzec rzeczywiście jest Makabryłą. Ale to i tk lepsze niż Makabryła Centralna

  • Gość: architekt

    Oceniono 14 razy -10

    Szkoda, że Redakcja portalu, który chce być uważany za opiniotwórczy i znający się na rzeczy, nie pofatygowała się o obiektywizm i nie zanotowała, że wizja Pracowni Sipińskich jest wizją Trigratnitu i od początku zakładano takie rozwiązanie. A pewnie wyjdzie jak zawsze... http://poznan.gazeta.pl/poznan/55,35999,9309495.html

  • Gość: bzzbzz

    Oceniono 47 razy -29

    Dajcie już spokój z tym Poznaniem, bo zaczyna być cholernie widoczne, że to sztuczna nagonka. Pani Kulczyk obroty spadły?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX