Z muzeum do przestrzeni publicznej, czyli sztuka dla wszystkich. Wystawa rzeźb Sylwestra Ambroziaka na Przystani Sztuki w Poznaniu

Informacja prasowa

Nowoczesny biurowiec, centrum designu mieszczące się w zabytkowej drukarni oraz współczesna sztuka dotykająca ważnych społecznie, trudnych tematów. Wspólny mianownik tych wszystkich miejsc i zagadnień to łącząca je przestrzeń publiczna - Przystań Sztuki. W niespełna rok po otwarciu zaprojektowanego przez holenderską pracownię architektoniczną MVRDV Bałtyku w Poznaniu przestrzeń pomiędzy biurowcem a Concordią Design nie tylko tętni życiem, ale także "zabiera głos" na temat społecznych wykluczeń. 24.05. odbył się tu wernisaż prac Sylwestra Ambroziaka.

Wystawa 'Mama, I'm Coming Home' Sylwestra Ambrozika
Wystawa 'Mama, I'm Coming Home' Sylwestra Ambrozika
Fot.Materiały prasowe

W czerwcu 2017 roku do użytku oddany został pierwszy projekt holenderskiej pracowni MVRDV w Polsce – biurowiec Bałtyk. Inspirowany jest poznańskim modernizmem, zwłaszcza uznawanym za ikonę tego stylu Okrąglakiem autorstwa Marka Leykama. Budynek liczy 16 kondygnacji układających się w nieregularną, górującą nad centrum miasta bryłę, która z każdego punktu wygląda inaczej. Realizacja inwestycji rozpoczęła się w listopadzie 2014 roku. Budynek wraz z placem został ukończony w 2,5 roku. W maju Bałtyk zdobył jedną z najbardziej prestiżowych nagród architektonicznych w kraju – Bryłę Roku 2017. Dziś w budynku funkcjonują nie tylko biura, ale także m.in.: restauracje, kawiarnia, klub fitness oraz biuro podróży.

Intensywnie funkcjonuje także przestrzeń publiczna pomiędzy Concordią Design a Bałtykiem: Przystań Sztuki. Od samego początku była integralnym elementem całego konceptu, który ma łączyć i kumulować twórczą energię biznesu (Bałtyk) i branży kreatywnej (Concordia), a także być miejscem integrującym różne grupy mieszkańców miasta.

Przystań została zaprojektowana jako otwarta przestrzeń publiczna o funkcjach społecznych. To kameralny skwer wpisany w ruchliwe centrum miasta, z otwartymi kawiarniami wśród drzew, ławkami, drewnianymi schodami prowadzącymi do Concordii Taste, gdzie można przysiąść z laptopem i kawą lub wpaść na lunch czy śniadanie. Nowe miejsce podtrzymuje aktywne życie biznesowe i towarzyskie oraz zaskakuje ambitnym planem wydarzeń. Od momentu otwarcia w 2017 roku odbywały się tu seanse w kinie plenerowym z przeglądem filmów z krajów nadbałtyckich, spotkania kulinarne, kreatywne warsztaty dla dzieci, wystawy fotografii czy wreszcie starannie zaprojektowane ekspozycje sztuki współczesnej, zmuszającej przechodniów do refleksji. Właśnie dlatego Przystań z biegiem czasu, uwzględniając właściwości tego miejsca, w naturalny sposób zmieniła się w Przystań Sztuki. Jako pierwszą można było tu oglądać wystawę rzeźb artystki Marioli Wawrzusiak „Bestiarium”, a od 24.05 można podziwiać wystawę „Mama I'm Coming Home”, która potrwa do 4 lipca.

Projekt łączy rzeźbę, animację i dźwięk. Inscenizacja z pogranicza teatru, sztuk plastycznych oraz filmu zaprojektowana została z uwzględnieniem potrzeb i możliwości przestrzennych Przystani Sztuki. Wystawa dotyka problemu wykorzenienia i przemocy, których doświadczają ludzie w obecnej sytuacji geopolitycznej. Zmuszeni do exodusu i masowych przemieszczeń nieuchronnie doświadczają alienacji. Bolesną konsekwencją
nierówności rozwoju ekonomicznego, konfliktów zbrojnych i migracji jest wzrastająca na świecie liczba „globalnych sierot”, które, pozbawione opieki rodzicielskiej, cierpią z powodu samotności i utraty więzi rodzinnych.

Centralnym obiektem na wystawie jest „Piaskownica” – przeskalowana klatka mieszcząca rzeźby, która zarówno wpisuje się wizualnie w otaczającą architekturę, jak i organizuje przestrzeń Przystani Sztuki, wytyczając kierunki komunikacyjne.

Wystawę współtworzy także ok. 40 rzeźb wykonanych z żywicy epoksydowej, akrylowej i masy bitumicznej. Niektóre z nich, dzięki wbudowanym w nie mechanizmom, ożywi ruch i dźwięk. Swoim kształtem rzeźby nawiązują do pierwotnej sztuki figuratywnej, ale także do embrionalnych form ludzkich. Skłaniają przez to do dyskusji o niezbywalnych prawach człowieka, w tym - prawie do egzystencji. Niemowlęca „prostota ducha”, wyrażona w czytelnych znakach, daje szansę na porozumienie, które pozwoli odnaleźć elementarny wymiar komunikacji, jaki spotykamy w zabawie i pierwotnym rytuale. Ale pozwoli także uzmysłowić sobie, jak bardzo niewinność narażona jest na przemoc,
wyobcowanie i wykluczenie ze wspólnoty. W projekcie wykorzystanych jest także pięć filmów wykonanych w technice komputerowej animacji 3D, których projekcje będą odbywały się w specjalnie zaprojektowanych kontenerach.

ZOBACZ TAKŻE >>> Biurowiec Bałtyk został Bryłą Roku 2017!

Skomentuj:

Z muzeum do przestrzeni publicznej, czyli sztuka dla wszystkich. Wystawa rzeźb Sylwestra Ambroziaka na Przystani Sztuki w Poznaniu