20 lat od otwarcia stałej ekspozycji w Muzeum Powstania Warszawskiego. Zobaczyło ją 10 milionów ludzi
31 lipca 2004 roku Muzeum Powstania Warszawskiego otworzyło oficjalnie swoją ekspozycję dla zwiedzających – do dziś stanowi ona jedną z najczęściej i najchętniej odwiedzanych ekspozycji muzealnych w Polsce – od początku istnienia przyciągnęła już 10 milionów osób w każdej grupie wiekowej. Za współtworzenie projektu i realizację wystawy odpowiadała autorska pracownia Nizio Design International prowadzona przez Mirosława Nizio.

Trwają obchody okrągłej, 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, a w budynku na ulicy Grzybowskiej w Warszawie świadomie opowiadana jest nadal jego wielowątkowa historia. Główne założenia koncepcyjne wystawy, łączącej historyczną narrację z elementami multimedialnymi, przetarły dwadzieścia lat temu szlaki architektury narracyjnej w środowisku, a Muzeum było jednym z pierwszych interaktywnych tego typu w Polsce. I choć dzisiaj technologia postępuje w imponującym tempie, wystawa spełnia dalej swoją uniwersalną funkcję – ma odwiedzających zatrzymywać i być możliwie zrozumiała, zarówno w wymiarze intelektualnym, jak i zmysłowym za pomocą obrazów, dźwięków, tekstów i światła.

Siła konstruktywnej prostoty
Ścieżka zwiedzania prowadzi przez poszczególne sale tematyczne, m.in. Salę Małego Powstańca, Kanał, Niemcy i oddaje rzeczywistość 1944 roku. Nie odtwarza jednak nieistniejącego już świata, a pokazuje go sugestywnie za pomocą różnorodnych środków, m.in. indywidualnych eksponatów, które w zaprojektowanych specjalnie surowych gablotach oddają swoją brutalną realność. Zgromadzonych dokumentów, map, zdjęć, listów, przedmiotów osobistych czy broni ekspozycja liczy około tysiąca. Sposób organizacji przestrzeni jest prosty, ale umożliwia jednocześnie głębokie poznanie tematu, również w szerszej, geopolitycznej perspektywie. Poszczególne etapy Powstania Warszawskiego ułożone i pokazane
są chronologicznie i z perspektywy osób, które w nim walczyły.

Realizm namacalny przez kontakt z materią
Dramaturgię wydarzeń autorzy koncepcji podkreślili stosując różnorodne materiały wykończeniowe, m.in. żelazo, stal, cegłę, drewno, granitowy bruk. Materiały podchodzą w większości z odzysku, zarówno z kraju i zagranicy i dosłownie pamiętają czasy, o których opowiadają w Muzeum. Ze względu na niewielki na tamte czasy budżet kreacyjny ekspozycji, pracownia odwiedziła wiele składowisk materiałów z ruin i starych domów, by wydobyć na wierzch rzeczywistą tkankę narracyjną i później osobiście montowała jej fragmenty m.in. wspomniane gabloty ze stali. Ekspozycję spaja również stalowy monument przechodzący przez wszystkie trzy kondygnacje, które zajmują łącznie ponad 3 tysiące metrów kwadratowych.
Zatrzymanie spełniające swój przekaz
Architekt i współautor koncepcji Mirosław Nizio podkreśla, że jego zdaniem ekspozycja przetrwała próbę czasu, gdyż była nie tylko wynikiem wyobraźni pracujących nad nią osób, ale za nadrzędny cel konsekwentnie stawiała sobie utrzymanie zrozumiałej formuły narracyjnej:
„Jestem dumny i wzruszony, że w ciągu 20 lat od otwarcia ekspozycji odwiedziło ją tak wiele osób z rozmaitym zapleczem osobistym, historycznym, kulturowym. Pokazuje to, że kierunek jakości, jaki chcieliśmy jako zespół wyznaczyć jest ponadczasowy i wpisał się w potrzeby odwiedzających. Pomimo zmian zachodzących w muzeach w Polsce i Europie nadal zachowuje świeżość. Praca nad wystawą stałą w Muzeum Powstania Warszawskiego zbudowała też podwaliny pod moją filozofię architektury narracyjnej. Będąc w przeddzień rocznicy w jednej z wyciszonych, przyciemnionych sal ekspozycji miałem poczucie, jakby to miejsce zostało otwarte dopiero wczoraj – zachowało żywą energię, na której tak zależy mi w każdym projekcie”.
- Więcej o:
![Mirosław Nizio - wywiad z założycielem Nizio Design International Mirosław Nizio - wywiad z założycielem Nizio Design International]()
Mirosław Nizio: Kilka ważnych muzealnych projektów w życiu zrobiłem [WYWIAD]
![Muzeum Polaków ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej. Proj. Nizo Design International Muzeum Polaków ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej. Proj. Nizo Design International]()
Nizio Design International - najważniejsze realizacje i projekty
![Sylwester „Kris” Braun, Kolumna powstańców z pierwszego plutonu Oddziału Osłonowego Wojskowych Zakładów Wydawniczych maszerująca ulicą Chmielną, połowa sierpnia 1944 Sylwester „Kris” Braun, Kolumna powstańców z pierwszego plutonu Oddziału Osłonowego Wojskowych Zakładów Wydawniczych maszerująca ulicą Chmielną, połowa sierpnia 1944]()
Sylwester „Kris” Braun. Fotograf od powstania – album i wystawa na 80. rocznicę powstania warszawskiego
![Nowa siedziba Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w Poznaniu. Proj. WXCA Nowa siedziba Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w Poznaniu. Proj. WXCA]()
W Poznaniu ruszyła budowa Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919. To projekt WXCA
!["Jedynak" w Bydgoszcy po remoncie. Zdjęcie z 2013 roku. "Jedynak" w Bydgoszcy po remoncie. Zdjęcie z 2013 roku.]()
Dom Towarowy „Jedynak” w Bydgoszczy – perła architektury handlowej z początku XX wieku
![Nowy woonerf na ul. Brandysa Nowy woonerf na ul. Brandysa]()
Warszawa: Znany deweloper współtworzy miejską przesztrzeń. Nowe ulice i woonerf dla mieszkańców Żoliborza
![Świetlica Terapeutyczna w Lewinie Brzeskim. Proj. Weronika Muras W² STUDIO PRACOWNIA ARCHITEKTURY Świetlica Terapeutyczna w Lewinie Brzeskim. Proj. Weronika Muras W² STUDIO PRACOWNIA ARCHITEKTURY]()
Nowa Świetlica Terapeutyczna w Lewinie Brzeskim – architektura z empatią
![Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Proj. rewitalizacji: WXCA Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Proj. rewitalizacji: WXCA]()
Jedna z najstarszych polskich scen teatralnych odzyskała dawny blask. Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach z nominacją do Mies van der Rohe Award 2026.















