TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie [ZDJĘCIA]
Od początku sierpnia 2013 roku Szczecin może chwalić się pierwszym w całym regionie centrum sztuki współczesnej. Otwarcie TRAFO Trafostacji Sztuki zbiegło się z drugim zlotem żaglowców w Szczecinie - The Tall Ships Races 2013.
Za projekt rewitalizacji i transformacji zabytkowej transformatorowni w centrum sztuki współczesnej odpowiedzialne jest jedno z najbardziej prężnych szczecińskich biur architektonicznych Studio A4. Projekt powstał pod kierunkiem architekta Jacka Lenarta.
Oryginalny budynek przy ulicy Świętego Ducha zaprojektowany był w 1912 jako elektrownia i transformatorownia dla tej części Szczecina. Ceglana fasada elektrowni nawiązuje do stojącego po drugiej stronie ulicy najstarszego w Szczecinie kościoła świętego Jana.
Przestrzenie wystawiennicze mieszczą się na czterech poziomach. Główne wejście wraz z recepcją i sklepem są po lewej stronie budynku - co jest nieco dezorientujące i jakby wbrew logice starej fasady, gdzie wejście główne znajduje się na osi symetrii. Centralna i największa przestrzeń wystawowa znajduje się za ceglaną fasadą i wykorzystuje całą wysokość budynku - 19 metrów. Hala główna umożliwia prezentację multidyscyplinarnych projektów włącznie z przedstawieniami i koncertami. Dookoła zawieszone są obejścia / galerie a obok pomocnicze sale wystawowe. Dodatkowe pomieszczenia wystawiennicze znajdują się w piwnicy. Główna sala w podziemiu, doświetlona pośrednio częściowo przeszkloną podłogą, z gęstą siatką oryginalnych słupów przywodzi na myśl halę hypostylową starożytnej egipskiej świątyni. We wnętrzach dominuje biel w myśl wystawienniczej strategii neutralnego tła 'białej kostki'. Podłogi pokryte są przemysłową drewnianą posadzką w odcieniach szarości.
Generalnie wrażenia z nowej świątyni sztuki w Szczecinie są bardzo pozytywne. Jest to światowej klasy przestrzeń ekspozycyjna - pierwszy tego typu obiekt w tym mieście. Cieszy też zauważenie i wykorzystanie istniejącego tu potencjału w postaci pięknych poprzemysłowych budynków, często deklasujących niestety większość powojennej produkcji architektoniczno-budowlanej. Kolejnym kandydatem na tego typu rewitalizację jest Stara Olejarnia - opuszczony potężny ceglany gmach w północnym Szczecinie nieopodal Odry.
Z zewnątrz trochę zaskakuje i psuje efekt całości pusta, ślepa ściana od strony ul. Wyszyńskiego, która aż prosi się o wykorzystanie na cele ekspozycyjne (np. wielkoformatowe projekcje, tymczasowe instalacje) , czy jakiekolwiek inne zagospodarowanie. Rozczarowuje też rozmiar tarasu na dachu będącego rozszerzeniem równie miniaturowej kawiarni.
TRAFO wraz z nowym gmachem Filharmonii Szczecińskiej (na ukończeniu, według projektu Estudio Barozzi Veiga z Barcelony przy współpracy Studio A4) oraz nowym oddziałem Muzeum Narodowego Centrum Dialogów Przełomy (w budowie, według projektu pracowni KWK Promes Roberta Koniecznego) rozszerzą znacząco kulturalną ofertę Szczecina.
Już wiadomo, że w najbliższej przyszłości (październik 2013) Trafostacja Sztuki ma gościć tegoroczny festiwal architektury - Westival 2013.
- Więcej o:
Postindustrialne dziedzictwo utracone [WYWIAD]
Filharmonia w Szczecinie prawie gotowa, wygląda oszałamiająco [ZDJĘCIA]
Ranking polskich miast według Diagnozy Społecznej 2013. Najlepiej żyje się w...
Architektura w Szczecinie. TOP 10 najciekawszych budowli "małego Paryża"
Modernizm międzywojenny w Polsce [TOP 10]
Osiedle Kwiatów Polskich w warszawskim Wawrze projektu RMK.A. Blacha na elewacjach była strzalem w dziesiątkę
Biblioteka Publiczna w Tuchowie projektu GK-Atelier. Tu nie ma nudy!
Rewitalizacja na rynku nieruchomości premium, czyli jak oddać hołd historii w zgodzie z aktualnymi trendami