Dwa tysiące drzew do wycinki! Mieszkańcy i samorządowcy zapowiadają obronę
Wzdłuż linii WKD mają zniknąć wszystkie drzewa rosnące w odległości mniejszej niż 15 metrów od torów. Zagrożone są także drzewa na stacji kolejowej w Piastowie - w ich miejsce kolejarze chcą ustawić szare ekrany akustyczne.

Całe zamieszanie powstało w wyniku kontroli Urzędu Kolejowego. Zgodnie z przepisami z lat 60-tych w odległości mniejszej niż 15 metrów od torów kolejowych nie mogą rosnąć żadne drzewa. To, że w bardzo wielu miejscach jest inaczej, oznacza jedynie to, że przepisy są częściowo martwe. Jeśli jednak kontrola stwierdzi uchybienia - drzewa trzeba wyciąć.
Drzew bronią zarówno pasażerowie, mieszkańcy pobliskich miejscowości, jak i wiele samorządów oraz lokalnych organizacji. Drzewa wzbogacają krajobraz, zacieniają i chronią przed hałasem. W ich miejsce w Piastowie trzeba będzie wybudować ekrany akustyczne. Tylko jak wtedy będzie wyglądała okolica?
Tu ma być wycięte wszystko. Ale mieszkańcy do tego nie dopuszczą. To może być "druga Rospuda". Ludzie będą się przywiązywać do drzew. W Malichach te rosnące wzdłuż ul. Bałtyckiej tworzą szpaler, który chroni przed hałasem pociągów - mówi Olgierd Lewan ze Stowarzyszenia Mieszkańców Osiedla-Ogrodu Malichy. - Dalej, wzdłuż pól w stronę stacji w Regułach, rosną kilkumetrowe mirabelki, które nie są zagrożeniem. Przeciwnie, chronią tory przed zasypywaniem przez śnieg.
Miasta-ogrody, takie jak Podkowa Leśna będące w rejestrze zabytków mają także dodatkowego obrońcę w postaci konserwatora zabytków, który zapewnia, że będzie wydawał zgody dla każdego drzewa z osobna korzystając z pomocy dendrologa, który ma badać, czy drzewa rzeczywiście mogą stanowić zagrożenie.
Ministerstwo Infrastruktury w komentarzu rozwiewa jednak wszelkie nadzieje:
Nie ma możliwości zaniechania wycinki drzew znajdujących się w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru linii kolejowej - mówi Stanisław Krakowski z biura prasowego resortu.
Choć urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że trwają pracę nad nowelizacją ustawy, która ma dopuszczać mniejsze odległości przy lokalnych liniach kolejowych, to dziś ciągle obowiązują przepisy z lat sześćdziesiątych, a nowelizacja może trwać nawet kilka lat.
- Więcej o:
![Park przed i po wycince Park przed i po wycince]() - MAKABRYŁA ROKU 2014: wygrała wycinka parku w Rybniku!
![Nowa siedziba Fundacji na rzecz Nauki Polskiej Nowa siedziba Fundacji na rzecz Nauki Polskiej]() - Pierwsza w Polsce "żywa elewacja". Piękny budynek z prawdziwej ruiny [METAMORFOZA]
![Dach Warszawskiego Centrum Handlowego Arkadia Dach Warszawskiego Centrum Handlowego Arkadia]() - Dach to świetne miejsce na... pasiekę! Miejskie ule na dachach budynków
![Styl grecko-jakiśtam - Łeba Styl grecko-jakiśtam - Łeba]() - Polisz Arkitekczer: największe kity polskiej architektury [cz. VI]
![Świetlica Terapeutyczna w Lewinie Brzeskim. Proj. Weronika Muras W² STUDIO PRACOWNIA ARCHITEKTURY Świetlica Terapeutyczna w Lewinie Brzeskim. Proj. Weronika Muras W² STUDIO PRACOWNIA ARCHITEKTURY]() - Nowa Świetlica Terapeutyczna w Lewinie Brzeskim – architektura z empatią
![Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Proj. rewitalizacji: WXCA Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Proj. rewitalizacji: WXCA]() - Jedna z najstarszych polskich scen teatralnych odzyskała dawny blask. Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach z nominacją do Mies van der Rohe Award 2026.
![Dworzec Łódź Kaliska Dworzec Łódź Kaliska]() - Nowy dworzec Łódź Kaliska już otwarty
![Wave Świnoujście Thermal & SPA. Proj. Medusa Group i IDS Architekci Wave Świnoujście Thermal & SPA. Proj. Medusa Group i IDS Architekci]() - Wave Świnoujście Thermal & SPA projektu Medusa Group i IDS Architekci. To pierwszy nadmorski kompleks termalno-wypoczynkowy w Europie Środkowej












