[WARSZAWA] Most Łazienkowski będzie dostępny dla rowerzystów. Powstaną specjalne kładki
Warszawski Most Łazienkowski, to jedna z głównych warszawskich przepraw przez Wisłę. Dziś dostępna jest tylko dla samochodów, ale wkrótce z przeprawy będą mogli korzystać także piesi i rowerzyści. Po obydwu stronach mostu zawieszone zostaną dodatkowe kładki łączące obydwa brzegi Wisły.
Rok temu jeden z najważniejszych warszawskich mostów - Most Łazienkowski uległ zniszczeniu w wyniku pożaru. Pozbawienie Warszawy jednej z głównych przepraw przez Wisłę spowodowało ogromne utrudnienia komunikacyjne.
Most udało się odbudować w przeciągu kilku miesięcy, ale bardzo szybkie tempo przystąpienia do budowy nie dawało szansy na zaprojektowanie mostu w nowej formie. Po odbudowie w dotychczasowym kształcie, tak jak przed pożarem, most dalej jest niedostępny dla pieszych i rowerzystów.
Władze zapowiadały jednak, że przeprawa zostanie dostosowana do potrzeb wszystkich użytkowników, nie tylko tych, którzy poruszają się samochodami czy komunikacją zbiorową. Wszystko wskazuje na to, że warszawski samorząd wywiąże się z danej pieszym i cyklistom obietnicy - właśnie został ogłoszony przetarg na wykonanie kładek, na których znajdą się ścieżki rowerowe i ciągi piesze.
Istniejąca konstrukcja mostu umożliwia wykonanie dodatkowych pomostów przyczepionych do filarów podtrzymujących główne jezdnie mostowe. Dzięki temu możliwe będzie wykonanie szerokich na 3,4 m kładek znajdujących się po południowej i północnej stronie przeprawy. Takie rozwiązanie polegające na umieszczeniu ich poniżej głównego poziomu mostu zmniejszy też różnicę w wysokości, którą będą musieli pokonywać piesi i rowerzyści.
Na praskim brzegu Wisły możliwy będzie bezpośredni zjazd z planowanych ścieżek bezpośrednio na rekreacyjną ścieżkę wzdłuż Wisły oraz za pomocą dodatkowej kładki bezkolizyjny przejazd także nad jezdniami Wału Miedzeszyńskiego i połączenie ze znajdującą się po drugiej stronie istniejącą i powstającą infrastrukturą rowerową.
Po stronie zachodniej na razie będzie istniały zjazdy na ścieżki na Cyplu Czerniakowskim. Przeprowadzenie ich dalej w kierunku zachodnim planowane jest w późniejszym czasie.
Od kilku lat widać zmianę w podejściu władz Warszawy - powstaje nowa, wygodna infrastruktura rowerowa, która planowana jest tak, aby tworzyła spójną sieć komunikacyjna a nie oderwane od siebie i niezbyt przydatne krótkie i niepołączone ze sobą odcinki. Pojawiły się miejskie wypożyczalnie rowerów i punkty do samodzielnych napraw jednośladów. Rower stał się jednym z elementów systemu transportu - zajmującym mniej miejsca niż samochody, zachęcającym do aktywnego i zdrowego trybu życia i co bardzo ważne w czasach, gdy polskie miasta zmagają się ze smogiem i przekroczonymi normami zanieczyszczeń powietrza - całkowicie ekologicznym.
Na nowe kładki mieszkańcy warszawy będą musieli zaczekać ok półtora roku. Wszystko zależy od czasu, który zaoferuje firma wyłoniona w przetargu. Łukasz Puchalski, Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej zapowiada, że jednym z kryteriów wyboru będzie najkrótszy czas budowy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem kładki zostaną oddane do użytku przed latem 2017, tak aby w wakacje można już było korzystać z nowych przepraw.
______________________________________________________________________
ZOBACZ TEŻ: Infrastruktura rowerowa na świecie. Najfajniejsze kładki i rowerowe autostrady! [ZDJĘCIA]
- Więcej o:
[WARSZAWA] Pieszo przez Wisłę. Są pieniądze na nową kładkę dla pieszych i rowerzystów
Niczym aleja gwiazd. Pierwsza w Polsce świecąca droga rowerowa
Czy w Warszawie powstanie pierwszy most łukowy? [MOST KRASIŃSKIEGO]
Obrotowa kładka połączyła brzegi Ustki
Autostrada dla rowerów! Tak to się robi w Kopenhadze [ZDJĘCIA]
Wielki most w Bydgoszczy. Miasto zaoszczędziło na chodnikach i pasach dla rowerów
Modernizm międzywojenny w Polsce [TOP 10]
Osiedle Kwiatów Polskich w warszawskim Wawrze projektu RMK.A. Blacha na elewacjach była strzalem w dziesiątkę