Czy w Warszawie powstanie pierwszy most łukowy? [MOST KRASIŃSKIEGO]
O planach budowy Mostu Krasińskiego w Warszawie mówiło się już przed II Wojną Światową, kiedy to ówczesny prezydent stolicy Stefan Starzyński wymieniał go w swoich planach rozwoju Warszawy. Od kilku lat znów jest ujęty w oficjalnych miejskich planach, jednak jego budowa cały czas odsuwana jest w czasie. Czy najnowsze podejście skończy się sukcesem?
W 2006 roku władze Warszawy ogłosiły przetarg na budowę mostu Krasińskiego. Po długich bojach i odwołaniach od wyników przetargu udało się wyłonić firmę, która zaprojektowała przeprawę. Budowa jednak była wiele razy odkładana i do dziś nie rozpoczęły się żadne prace budowlane.
Niedawno jednak miasto ogłosiło przetarg na aktualizację dokumentacji oraz uzyskanie pozwolenia na budowę. Teraz wiceprezydent Jacek Wojciechowicz ogłosił, że na początku grudnia rozpoczną się konsultacje, które dadzą odpowiedź na pytanie, jaki będzie ostateczny kształt mostu.
Chcemy jeszcze w tym roku rozpocząć konsultacje, myślę, że to jest początek grudnia. Będziemy starali dotrzeć do tych wszystkich, którzy mają w tej sprawie swoje opinie, zdanie, żeby te poznać, usiąść do stołu i rozmawiać. Efekt tych konsultacji zostanie na pewno uwzględniony – zapewnił Wojciechowicz.
Planowana przeprawa ma mieć 722 metry. Główne przęsło mostu zostało zaplanowane w miejscu o najmniejszej szerokości Wisły, tj. 246,6 m. Most łączył by Żoliborz (Przebudowaną ulicą Krasińskiego do Placu Wilsona) z Targówkiem (połączenie do ul. Matki Teresy z Kalkuty nad torami kolejowymi).
Jeśli powstanie byłby to pierwszy most w Warszawie o konstrukcji łukowej. Mosty o podobnej konstrukcji są w Polsce między innymi w Toruniu, Puławach czy Wolinie.
Konsultacje są niezbędne, gdyż budowie przeprawy w tym miejscu sprzeciwia się część mieszkańców i samorządowców z Żoliborza, którzy obawiają się wzmożonego ruchu i dużej ilości samochodów, które z Targówka jeździłyby tędy do Śródmieścia. Wstępna koncepcja zakłada iż będzie to jedynie most lokalny z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i osobnym torowiskiem tramwajowym, oraz ścieżkami rowerowymi i chodnikami po obydwu stronach przeprawy.
Czy ożywienie wokół mostu oznacza, że niebawem rozpocznie się jego budowa?
Most planowany jest na tym odcinku Wisły:
- Więcej o:
Właśnie otwarto najdłuższy tunel na świecie. Podróż PRZEZ Alpy
[WARSZAWA] Pieszo przez Wisłę. Są pieniądze na nową kładkę dla pieszych i rowerzystów
Konkurs na most w Atlancie. Projekt z Polski zwyciężył w głosowaniu
Oto najlepszy pomysł dla Warszawy! Wyniki konkursu FUTUWAWA
Największe w Europie wodne skrzyżowanie! Niezwykły wyczyn inżynieryjny
Kwartał Dworcowa - inwestycja w centrum Katowic ruszy już w październiku
Biuro Viterra na najwyższym piętrze Olivia Prime w Gdańsku. To projekt Design Anatomy
Gdańsk: ekologiczne obiekty mieszkalne i biura Urzędu Miasta. Powstaną w 9 miesięcy