Niezrealizowane marzenia o Architekturze
Miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle... Czy w Polsce rzeczywiście nie da się zbudować budynku z prawdziwego zdarzenia? Oto spektakularne projekty wybitnych architektów, które zamiast cieszyć oko i promować nas w świecie, zaszył się głęboko w szufladzie.
![Muzeum Sztuki Nowoczesnej - widok od strony parku Świętokrzyskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej - widok od strony parku Świętokrzyskiego](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/cd/8030122-muzeum-sztuki-nowoczesnej-widok-od-strony-parku.jpeg)
Muzeum Sztuki Nowoczesnej Christiana Kereza
Gdy w 2007 roku rozstrzygany był konkurs na projekt Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie nikt nie przypuszczał, że po upływie pięciu lat konieczne będzie zaczynanie wszystkiego od początku. Zwyciężyła koncepcja autorstwa Christiana Kereza. Prosta i oszczędna w środkach architektonicznego wyrazu bryła od początku wzbudzała kontrowersje. Tylko nieliczni docenili wyważone i przemyślane formy. Większość okazała się zawiedziona. Oczekiwała budynku-ikony, nowego symbolu miasta, a tymczasem otrzymała obiekt, który jeden z internautów prześmiewczo porównał do hipermarketu.
Podczas dalszych prac koncepcja Kereza ulegała pewnym zmianom, ale wraz z upływem czasu pojawiało się coraz więcej głosów, iż współpraca architekta i władz Stolicy nie układała się tak jak powinna. Obie strony w wypowiedziach dla prasy wzajemnie obarczały się winą za opóźnienia. Architekt bronił się twierdząc, że na długość prac wpływ mają kolejne wprowadzane przez zleceniodawcę zmiany (m.in. wprowadzenie nie uwzględnionego w warunkach konkursowych teatru).Nad projektem zaczęły gromadzić się ciemne chmury. Coraz częściej wspominano o możliwości rozwiązania umowy z Kerezem.
Nastąpiło to w kwietniu bieżącego roku. Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta nadzorujący prace nad MSN poinformował architekta o rozwiązaniu umowy z jego winy. Można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że historia nieudanej budowy muzeum jeszcze się nie zakończyła i czekają nas jeszcze długotrwałe potyczki na sali sądowej. Trudno dziś stwierdzić jak długo potrwają i jakim werdyktem się zakończą, ale już dziś możemy uznać że przegrały obie strony- Kerez, któremu nie udało się zrealizować ambitnego projektu i Miasto, które nie posiada planu na zagospodarowanie Placu Defilad.
![Jak na razie nie powstanie budynek innego starchitekta - Centrum Camerimage zaprojektowanego przez Franka Gehryego. Niestety nie pomogła okupacja sali plenarnej łódzkiego magistratu przez zwolenników inwestycji. Władze miasta nie przyznały dodatkowych środków i projekt Centrum Camerimage został 'zawieszony na kołku'. frank gehry, łódź, camerimage center](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/vt/7364959-jak-na-razie-nie-powstanie-budynek-innego-starchitekta.jpeg)
Frank O. Gehry i Camerimage Łódź Center
Łódź marzyła o wykorzystaniu "efektu Bilbao" i transformacji z podupadłego ośrodka przemysłowego w centrum kultury. Powstała ambitna koncepcja Nowego Centrum Łodzi zorganizowanego wokół przebudowanego dworca Łódź Fabryczna. Masterplan całego założenia stworzył jeden z twórców Nowego Urbanizmu- Rob Krier.
Najważniejszym punktem całego założenia miało być centrum festiwalowo- kongresowe Camerimage Łódź Center autorstwa Franka O. Gehry'ego. Amerykański architekt, którego matka pochodziła z Łodzi, stworzył atrakcyjną wizję gmachu zbudowane z poprzemieszczanych względem siebie potężnych brył. Wszystko wskazywało na to, że w Łodzi powstanie dekonstruktywistyczne dzieło dorównujące muzeum w Bilbao.
Konflikt pomiędzy władzami miasta, a Markiem Żydowiczem- twórcą i dyrektorem festiwalu Camerimage, doprowadził do tego, że w atmosferze skandalu święto operatorów filmowych zostało w 2010 roku przeniesione do Bydgoszczy. Równocześnie zarzucone zostały plany realizacji koncepcji Gehry'ego w samej Łodzi. Wspaniałe centrum festiwalowo-kongresowe, do którego pielgrzymowaliby wielbiciele architektury nowoczesnej z całego świata, pozostało jedynie uwiecznioną na wizualizacjach wizją.
![Taki pomysł na Polski Hak - zaniedbaną dzielnicę Gdańska - ma Daniel Libeskind Taki pomysł na Polski Hak - zaniedbaną dzielnicę Gdańska - ma Daniel Libeskind](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/gm/7364962-taki-pomysl-na-polski-hak-zaniedbana-dzielnice-gdanska.jpeg)
Daniel Libeskind w Łodzi i Gdańsku
Daniel Libeskind urodził się w Łodzi i dla swego rodzinnego miasta postanowił zaprojektować obiekt współtworzący Nowe Centrum. "To miasto woła by coś dla niego zrobić"- stwierdził w 2009 roku podpisując list intencyjny o współpracy z miastem. Na szlachetnych intencjach iraz pięknych słowach o niezwykłym potencjale Łodzi i jej wyjątkowym dla Libeskinda znaczeniu wszystko się jednak skończyło. Rozmowy z architektem nigdy nie wykroczyły poza fazę ogólników.
Nieco więcej szczęście we wpółpracy z amerykańskim projektantem miał Gdańsk. W 2008 roku zauroczony postindustrialnym krajobrazem ujścia Motławy Libeskind przedstawił koncepcję zabudowy mieszkaniowo-usługowej składającej się z 10 niewysokich budynków oraz dominującego nad nimi 193-metrowego wieżowca o ekspresyjnej formie. Ambitne zamierzenie nigdy nie wyszło jednak poza bardzo ogólnikową fazę koncepcyjną.
![PAŹDZIERNIK. Peter Zumthor przebuduje kielecką synagogę. Jeden z najwybitniejszych współczesnych architektów po kilku miesiącach zastanowienia przyjął propozycję wykonania projektu przebudowy 100-letniej kieleckiej świątyni. Budynek za dwa lata stać się ma Centrum Spotkań Kultur i Religii. Obiekt od 70 lat nie służy już jako synagoga, a w niedługim czasie przestanie być siedzibą Archiwum Państwowego. Zumthor w 2009 roku odebrał Nagrodę Pritzkera w Buenos Aires. Architekt akceptuje wyłącznie te zlecenia, którym jest w stanie całkowicie się poświęcić, które może zrozumieć, przeniknąć, zinterpretować. podsumowanie, bryła](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/t4/7229017-pazdziernik-peter-zumthor-przebuduje-kielecka-synagoge.jpeg)
Centrum Spotkań Kultur i Religii - Peter Zumthor w Kielcach
W 2009 roku szwajcarski architekt Peter Zumthor przyjął propozycję władz Kielc, które zwróciły się do laureata Nagrody Pritzkera by ten stworzył projekt zagospodarowania stuletniej synagogi na potrzeby Centrum Spotkań Kultur i Religii. Obiekt miał pomieścić między innymi awangardowy teatr Grzegorza Artmana, publiczną bibliotekę oraz czytelnią, a także miejsce modlitwy.
Architekt rozpoczął przygotowania do pracy projektowej i przybył do Kielc, aby dokładnie poznać budynek synagogi, jego historię i otoczenie. Nadzieję, że szwajcarski projektant stworzy dzieło wyjątkowe, mocno wpisujące się w istniejący kontekst wydawały się nader zasadne.
Niestety, w 2011 roku prezydent Kielc zadecydowało rezygnacji ze współpracy z Zumthorem. Bezpośrednią przyczyną stał się niewyjaśniony stan prawny nieruchomości. Przed jego określeniem nie można podjąć żadnych prac przy obiekcie. Tymczasem o zwrot budynku wystąpiła Gmina Wyznaniowa Żydowska w Katowicach. Władze miasta uznały te roszczenia za bezzasadne, ale jednocześnie wstrzymały jakiekolwiek prace nad projektem, który, jak stwierdził prezydent Lubawski był obiecującym przedsięwzięciem, którym interesowały się osoby z całej Polski.
![Lilium Tower projektu Zahy Hadid MATERIALY PRASOWE](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/c5/10856944-lilium-tower-projektu-zahy-hadid.jpeg)
Lilium Tower - warszawski wieżowiec Zahy Hadid
W grudniu 2007 roku zaprezentowano wstępne koncepcje Lilium Tower- nowego wieżowca, który miał zostać wzniesiony w centrum Warszawy. Na działce w zbiegu ulicy Chałubińskiego i Alei Jerozolimskich wzniesiony miał zostać okazały, 70-kondygnacyjny budynek o funkcji apartamentowi-hotelowej autorstwa Zahy Hadid.
Oryginalna forma o organicznym charakterze spolaryzowała opinie mieszkańców stolicy. Koncepcja pochodzącej z Iraku laureatki Pritzkera miała swoich żarliwych zwolenników, jak i wrogów, którzy uważali, iż jej forma jest zbyt agresywna w stosunku do otoczenia.
Kryzys sprawił, że inwestor, firma Lilium, zmuszona została do odstąpienia od ambitnych planów. Prace projektowe zostały wstrzymane, a w kuluarach mówi się, iż prowadzone są działania mające na celu sprzedaż działki obok hotelu Mariott, na której niegdyś wzniesiony miał zostać Lilium Tower.
![Projekt podziemnego muzeum sztuki, które zaprojektował dla Grażyny Kulczyk Tadao Ando, niestety nie powstanie FOT.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/lx/7364971-projekt-podziemnego-muzeum-sztuki-ktore-zaprojektowal.jpeg)
Poznańskie "Art Stations" Tadao Ando
Grażyna Kulczyk od wielu lat kreuje wyjątkowy charakter poznańskiego Starego Browaru- udanego połączenia kultury i komercji. Jednym z jej planów było stworzenie na terenach w pobliżu Browaru podziemnego muzeum sztuki współczesnej.
Projekt "Art Stations" powierzony został wybitnemu japońskiemu architektowi Tadao Ando. Całość przedsięwzięcia przez długi czas utrzymywana była w ścisłej tajemnicy na osobistą prośbę projektanta, który nie chciał aby opinia publiczna dowiedziała się o nim przed oficjalnym potwierdzeniem budowy. Problemy finansowe, brak dofinansowań ze źródeł municypalnych i unijnych, spowodowały że G. Kulczyk i Tadao Ando musieli zrezygnować z dalszej współpracy.
- Więcej o:
Nowoczesny pawilon restauracyjny w Bondyrzu przy zabytkowym młynie z 1936 roku
Restauracja Albatros w Augustowie. Była jednym z najnowocześniejszych obiektów gastronomicznych w regionie
W Gdańsku powstaje nowy akademik. Na najwyższych kondygnacjach mieścić się będzie hotel
Otwierano je z wielką pompą. Inwestycje i budynki "urodzone" 22 lipca
Tak będzie wyglądał dworzec kolejowy w Chełmie. Po starym budynku zostanie tylko część piwnic
Marina Hel Apartamenty. Nowa inwestycja w bezpośrednim sąsiedztwie portu
Nova Marina Gdynia - nowy dom polskiego żeglarstwa przy Molo Południowym. Architektura nawiązuje do modernistycznych tradycji miasta
Archipelag Łeba - kompleks kameralnych budynków projektu APA Wojciechowski