Innowacyjne Dworce Systemowe czy klony? Nowe dworce PKP w mniejszych miastach
Polskie koleje po latach stagnacji wreszcie się zmieniają. W dużych miastach powstają nowoczesne reprezentacyjne budynki dworcowe, remontowane są stare i zabytkowe obiekty, ale kolejowa rewolucja ma jeszcze jedno oblicze: Innowacyjne Dworce Systemowe. Działają już cztery pierwsze takie budynki, a kolejarze testują rozwiązania i szykują się do budowy kolejnych takich budynków.




































Innowacyjne Dworce Kolejowe to projekt budowy modułowych, powtarzalnych budynków dworcowych w mniejszych miejscowościach, w których dziś istnieją często przeskalowane i będące w złym stanie technicznym budynki z PRL-u. W ich miejscu kolejarze budują mniejsze obiekty, które dzięki ekologicznym rozwiązaniom i mniejszym rozmiarom mają być tańsze w utrzymaniu jednocześnie oferując pasażerom komfortowe warunki oczekiwania na pociąg.
Pierwsze cztery obiekty powstały w Nasielsku, Mławie, Strzelcach Krajeńskich i w Ciechanowie. Jeśli się sprawdzą, kolej szykuje się już do budowy następnych obiektów w kolejnych miejscowościach. Z założenia wszystkie mają się składać z części dworcowej, niewielkiej części komercyjnej i niedużej przestrzeni miejskiej z ławkami i stojakami rowerowymi. Całość pod jednym wspólnym dachem łączącym bryły w jeden spójny obiekt. Do dyspozycji pasażerów w nowych dworcach są niewielkie poczekalnie, w którym można korzystać z sieci internetowej. Kolejarze zapewniają także że mniejsze dworce będą łatwiejsze do utrzymania w czystości, a dzięki zastosowaniu oświetlenia LEDowego i ekologicznych systemów pozyskiwania energii takich jak pompy ciepła czy panele słoneczne także tańsze w utrzymaniu od dotychczasowych o kilkadziesiąt procent.
Od zewnątrz budynki różnią się między sobą jedynie w bardzo nieznacznym stopniu. W bryłach dominują powtarzalne rozwiązania i elewacje z włóknocementowych elementów. Takie rozwiązanie na pewno obniża koszty i skraca czas potrzebny na wybudowanie budynków, ale pozostaje wątpliwość dotycząca samej formy architektonicznej. Pozostaje też pytanie o rozmiar dworcowych poczekalni. O ile w budynkach z poprzedniej epoki są one często naprawdę duże i niedostosowane do dzisiejszych potrzeb, ale rodzi się pytanie o przyszłość i o to, ile podróżnych będzie podróżowało koleją za 10 czy 15 lat. Czy decydując się na wyburzenia obecnych dworców nie produkujemy kolejnego problemu, który pojawi się za kilka czy kilkanaście lat?

Wyburzenie starych budynków to także symboliczne pożegnanie się ze starą epoką, nie tylko tą, w której kolej popadała w stagnację i likwidowała kolejne połączenia, ale także intensywnego rozwoju i nowych wspaniałych budynków, które w małych miejscowościach były prawdziwym oknem na wielki świat i powiewem nowości. Nowe dworce zdecydowanie nie mają takich ambicji - to raczej głos ekonomisty i rozsądku.
Zobaczcie galerię pokazujące nowe dworce i podzielcie się w komentarzach swoją opinią na ich temat. To głos rozsądku i racjonalnego myślenia czy smutny koniec wielkiej przeszłości?
- Więcej o:
![Stacja Muzeum - nowa siedziba Muzeum Kolejnictwa W Warszawie - I nagroda Forum Architekci Stacja Muzeum - nowa siedziba Muzeum Kolejnictwa W Warszawie - I nagroda Forum Architekci]()
Stacja Muzeum. Tak będzie wyglądać nowe Muzeum Kolejnictwa w Warszawie
![Antresola na Dworcu Centralnym w Warszawie Dlaczego antresola na Dworcu Centralnym została nominowana do Makabryły? Tłumaczą autorzy zestawienia na bryla.pl: - Powodów jest co najmniej kilka. Po pierwsze projekt autorstwa SUD Architectes zdaje się nie zauważać oryginalnej koncepcji budynku opracowanej przez Arseniusza Romanowicza. Postmodernistyczne, opływowe kształty bliższe są przypominającej blob architekturze Złotych Tarasów, niż modernistycznej bryle Dworca Centralnego. Ponadto wprowadzenie wielkich lamp i zasłaniającej słońce antresoli (o czym świadczy konieczność doświetlania hallu w ciągu dnia) zakłóciło pierwotny charakter wnętrza oraz symetryczny podział hallu głównego na strefę kas i zejście na perony. Zniknęła gdzieś wielka przestrzeń. Całe wnętrze bardziej kojarzy się z centrum handlowym niż dworcem, który przede wszystkim powinien zapewniać szybką i sprawną obsługę podróżnych. Antresola na Dworcu Centralnym w Warszawie]()
Nowe wnętrza Dworca Centralnego. Antresola i ogromne lampy
![Odnowiony budynek dworca w Piasecznie Odnowiony budynek dworca w Piasecznie]()
Dwa dworce - dwie historie. Różne koleje dworców w Piasecznie i Puławach
![Nowe Centrum Sopotu Nowe Centrum Sopotu]()
Nowe Centrum Sopotu gotowe. Czy tym razem udało się połączyć dworzec z handlem?
![Dworzec Bydgoszcz Główna Dworzec Bydgoszcz Główna]()
Nowy dworzec w Bydgoszczy jest już gotowy. Jak wygląda? [ZDJĘCIA]
![Stockholm Waterfront Stockholm Waterfront]()
Stockholm Waterfront, czyli dworzec inaczej
![Podziemna stacja kolejowa w Lipsku zaprojektowana przez Maxa Dudlera Podziemna stacja kolejowa w Lipsku zaprojektowana przez Maxa Dudlera]()
Podziemna stacja kolejowa w Lipsku. Tylko beton i szkło
![Dworzec Centralny w Warszawie. Dworzec Centralny w Warszawie.]()
Dworzec Centralny w Warszawie ma 50 lat! Garść ciekawostek, które warto znać









