Centrum Dialogu Kultur w Tarnowie [WASZE PROJEKTY]
W swojej pracy dyplomowej Angelika Kurowska opracowała koncepcję architektoniczną Centrum Dialogu Kultur w Tarnowie. Główne decyzje projektowe wynikają ze zrozumienia zjawiska współistnienia kultur. Dlatego też zdecydowała się na użycie refleksyjnych przestrzeni, które mają odbijać zróżnicowaną tkankę miejską.
Projekt Centrum Dialogu Kultur w Tarnowie
Punktem wyjścia dla koncepcji była analiza zjawiska wielokulturowości. Wzorzec przyjęty do jej zobrazowania miał być zrozumiały i bliski lokalnej społeczności, oparty nie na zjawiskach globalnych, lecz dotyczących Tarnowa. Misją Centrum Dialogu Kultur jest pokazanie, że wielokulturowość to nie tylko różnorodność wyznań i narodowości na całym świecie, lecz codzienność, która nas otacza i której sami jesteśmy częścią.
Analiza architektury Tarnowa
Gdy staniemy na placu przed Centrum Dialogu Kultur, ujrzymy obiekty reprezentujące bieg historii Tarnowa, zobrazowany architekturą pochodzącą z różnych okresów, przyporządkowaną odmiennym stylom i powstałą z rozmaitym przeznaczeniem. Począwszy od Bimy Starej Synagogi, pozostałości po przedwojennej żydowskiej społeczności w Tarnowie, przez zabudowę mieszkaniową reprezentującą odmienne style architektoniczne, odsłonięte oficyny kamienic, kończąc na średniowiecznych murach miejskich i gotyckiej bazylice. Gdy obrócimy się i spojrzymy na elewację złożoną z podłużnych płaszczyzn polerowanego metalu zaginanego pod różnymi kątami, dostrzeżemy, jak poszczególne elementy układanki zwielokrotniają się i przenikają, tworząc nowe połączenia. Zobaczymy też, że sami jesteśmy częścią tej kompozycji kulturowej.
Ukształtowanie bryły
Układ przestrzenny działki nie pozostawiał dużego pola manewru w kwestii kształtowania bryły. Dużym wyzwaniem było zaprojektowanie przestronnej przestrzeni wewnętrznej usytuowanej na tak wąskiej działce - w tym celu cofnięto stropy nad hallem głównym, otwierając tę przestrzeń.
Elewacja składa się z pionowych metalowych, wypolerowanych płaszczyzn ustawianych względem siebie pod różnymi kątami. Te lustrzane powierzchnie odbijają otaczający świat w różnych perspektywach, zakrzywiając cały obraz, zwielokrotniając go i zniekształcając, pozwalając na spotkanie elementom w rzeczywistości oddalonym od siebie.
Powierzchnia elewacji rozstępuje się w miejscu otwarcia perspektywicznego od strony Placu Starej Synagogi (tam też zlokalizowane jest wejście), odsłaniając przeszkloną powierzchnię. Drugie rozstąpienie znajduje się na elewacji od strony ulicy Żydowskiej, aby odsłonić wejście.
Ważnym elementem założenia było wykorzystanie elewacyjnej metalowej instalacji do tworzenia wnętrza. Aby spełnić ten postulat, stropy kondygnacji +1 i +2 zostały skrócone w strefie hallu głównego, pozostawiając wolną przestrzeń wewnątrz, wzdłuż całej elewacji w części ogólnodostępnej budynku.
Na program funkcjonalny budynku składa się sala wielofunkcyjna na 80 osób, strefa dydaktyczna z księgozbiorem tematycznym, kawiarnia, strefa administracyjna oraz użytkowy taras na dachu. Centrum Dialogu Kultur ma być miejscem organizacji wydarzeń kulturalnych, w szczególności tych, które zawierają aspekt wielokulturowości.
Autorka projektu: Angelika Kurowska
Opieka naukowa:
dr hab. inż. arch. Piotr Burak-Gajewski, dr inż. arch. Paweł Żuk, mgr. inż. arch. Bartosz Dendura
Dyplom obroniony na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki
- Więcej o:
Pasterska chata spotyka nowoczesną formę. Dom letniskowy w Pieninach
Mariaż mody i architektury - projekt dla Prady [WARSZAWA]
Zamiast rozbiórki projekt przebudowy Hotelu Cracovia. Szklane bryły i wiszące ogrody
Zakopiański dworzec w góralskim stylu
Dom Loop od pracowni Mobius. Gdy architektura czerpie z natury
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Zapora wodna w Solinie. "Betonowa dama" to największa zapora w Polsce
Leśna Sopot - dwa willowe budynki w zacisznej części kurortu