Wystawa projektów na 15-lecie pracowni Nizio Design
Makiety i wizualizacje projektów architektonicznych, zdjęcia gotowychrealizacji oraz poświęcone ich powstawaniu projekcje filmowe - wszystko to będzie można oglądać od 22 września podczas jubileuszowej wystawydedykowanej najważniejszym projektom pracowni Nizio Design International.
![Park Rekreacyjny Zoom Natury w Janowie Lubelskim 'Znam te okolice od bardzo dawna, spędzałem tu dużo czasu zanim okazało się, że będę miał szansę robić projekt Zoomu Natury. Krajobraz jest niesamowity, więc było jasne, że nie można tu postawić czegoś, co go zaburzy. Pomysł był prosty - podporządkować architekturę przyrodzie, zanurzyć zaprojektowane obiekty w zieleni i pozwolić zwiedzającym na odkrywanie bogactwa tutejszej flory i fauny. W pawilonach wybudowanych z użyciem materiałów z odzysku pokazujemy multimedialne ekspozycje poświęcone naturze, zjawiskom przyrodniczym i ekologii. W ten sposób połączyliśmy nie tylko naturę z architekturą, ale i rekreację z edukacją' - opowiada Mirosław Nizio. Park Rekreacyjny Zoom Natury w Janowie Lubelskim 'Znam te okolice od bardzo dawna, spędzałem tu dużo czasu zanim okazało się, że będę miał szansę robić projekt Zoomu Natury. Krajobraz jest niesamowity więc było jasne, że nie można tu postawić czegoś, co go zaburzy. Pomysł był prosty - podporządkować architekturę przyrodzie, zanurzyć zaprojektowane obiekty w zieleni i pozwolić zwiedzającym na odkrywanie bogactwa tutejszej flory i fauny. W pawilonach wybudowanych z użyciem odzyskowych materiałów pokazujemy multimedialne ekspozycje poświęcone naturze, zjawiskom przyrodniczym i ekologii. W ten sposób połączyliśmy nie tylko naturę z architekturą, ale i rekreację z edukacją' - opowiada Mirosław Nizio.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_cover/zq/22094586-park-rekreacyjny-zoom-natury-w-janowie-lubelskim-znam.jpeg)
![Park Rekreacyjny Zoom Natury w Janowie Lubelskim 'Znam te okolice od bardzo dawna, spędzałem tu dużo czasu zanim okazało się, że będę miał szansę robić projekt Zoomu Natury. Krajobraz jest niesamowity, więc było jasne, że nie można tu postawić czegoś, co go zaburzy. Pomysł był prosty - podporządkować architekturę przyrodzie, zanurzyć zaprojektowane obiekty w zieleni i pozwolić zwiedzającym na odkrywanie bogactwa tutejszej flory i fauny. W pawilonach wybudowanych z użyciem materiałów z odzysku pokazujemy multimedialne ekspozycje poświęcone naturze, zjawiskom przyrodniczym i ekologii. W ten sposób połączyliśmy nie tylko naturę z architekturą, ale i rekreację z edukacją' - opowiada Mirosław Nizio. Park Rekreacyjny Zoom Natury w Janowie Lubelskim 'Znam te okolice od bardzo dawna, spędzałem tu dużo czasu zanim okazało się, że będę miał szansę robić projekt Zoomu Natury. Krajobraz jest niesamowity więc było jasne, że nie można tu postawić czegoś, co go zaburzy. Pomysł był prosty - podporządkować architekturę przyrodzie, zanurzyć zaprojektowane obiekty w zieleni i pozwolić zwiedzającym na odkrywanie bogactwa tutejszej flory i fauny. W pawilonach wybudowanych z użyciem odzyskowych materiałów pokazujemy multimedialne ekspozycje poświęcone naturze, zjawiskom przyrodniczym i ekologii. W ten sposób połączyliśmy nie tylko naturę z architekturą, ale i rekreację z edukacją' - opowiada Mirosław Nizio.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/zq/22094586-park-rekreacyjny-zoom-natury-w-janowie-lubelskim-znam.jpeg)
![Mirosław Nizio o projekcie wystawy w Muzeum Powstania Warszawskiego: 'Muzeum, od którego zaczęła się moja zawodowa przygoda z projektowaniem ekspozycji narracyjnych. To było przedsięwzięcie pionierskie na każdym polu. Wiedzieliśmy, że nie będzie łatwo zrobić nowoczesną i angażującą odbiorców wystawę o wydarzeniu tak bolesnym, jak Powstanie Warszawskie. Powstała interaktywna wystawa, która jest wyważona pod względem formalnym, wierna historii i przystępna dla zwiedzających'. Mirosław Nizio o projekcie wystawy w Muzeum Powstania Warszawskiego: 'Muzeum, od którego zaczęła się moja zawodowa przygoda z projektowaniem ekspozycji narracyjnych. To było przedsięwzięcie pionierskie na każdym polu.Wiedzieliśmy, że nie będzie łatwo zrobić nowoczesną i angażującą odbiorców wystawę o wydarzeniu tak bolesnym, jak Powstanie Warszawskie. Powstała interaktywna wystawa, która jest wyważona pod względem formalnym, wierna historii i przystępna dla zwiedzających'.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/9b/22094539-miroslaw-nizio-o-projekcie-wystawy-w-muzeum-powstania.jpeg)
![Makiety i wizualizacje projektów architektonicznych, zdjęcia gotowych realizacji oraz poświęcone ich powstawaniu projekcje filmowe - wszystko to będzie można oglądać od 22 września podczas jubileuszowej wystawy dedykowanej najważniejszym projektom pracowni Nizio Design International. Wystawa organizowana w Galerii Nizio na warszawskiej Pradze Północ odbywa się z okazji przypadającego w tym roku jubileuszu 15-lecia działalności studia Mirosława Nizio. Podczas wystawy pokazane zostaną sztandarowe projekty, które przyniosły pracowni uznanie w kraju i za granicą. To one ugruntowały pozycję jako wiodącego studia architektonicznego w kraju, tworzącego obiekty muzealne i komercyjne, projektującego i realizującego stałe oraz czasowe ekspozycje narracyjne, koncepcje rewitalizacji obszarów miejskich i ważnych dla polskiej kultury obiektów użyteczności publicznej. Z okazji jubileuszu Mirosław Nizio podsumował 15 najważniejszych jego zdaniem projektów pracowni, które zostaną zaprezentowane publiczności podczas wystawy w Galerii Nizio. Wśród jego prac także jest bydgoska realizacja. Która? Na zdjęciu pierwszy z najważniejszych projektów Mirosława Nizio. Tak mówi o Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie: 'Największe wyzwanie w mojej karierze. Stały za tym największe wymagania, oczekiwania oraz największy 'wkład' historyczny i merytoryczny - tysiąc lat historii Żydów w Polsce. Dzięki temu projektowi rozwinąłem się jako architekt, artysta, projektant, manager. Lata pracy, jakie spędziliśmy nad tą potężną narracyjną ekspozycją wypełnioną specjalnie projektowaną scenografią, multimediami i stanowiskami interaktywnymi, zaowocowały stworzeniem drugiego z najchętniej odwiedzanych muzeów w Polsce (po Muzeum Powstania Warszawskiego), które uhonorowano w 2016 roku prestiżową nagrodą European Museum of the Year'. Mirosław Nizio o Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie: 'Największe wyzwanie w mojej karierze. Stały za tym największe wymagania, oczekiwania oraz największy 'wkład' historyczny i merytoryczny - tysiąc lat historii Żydów w Polsce. Dzięki temu projektowi rozwinąłem się jako architekt, artysta, projektant, manager. Lata pracy jakie spędziliśmy nad tą potężną narracyjną ekspozycją, wypełnioną specjalnie projektowaną scenografią, multimediami i stanowiskami interaktywnymi, zaowocowały stworzeniem drugiego z najchętniej odwiedzanych muzeów w Polsce (po Muzeum Powstania Warszawskiego), które uhonorowano w 2016 roku prestiżową nagrodą European Museum of the Year'.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/3z/22094547-makiety-i-wizualizacje-projektow-architektonicznych.jpeg)
![Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. rodziny Ulmów w Markowej. Muzeum-symbol zamknięte w unikatowej bryle. Proste w formie, wręcz ascetyczne, a jednocześnie naładowane znaczeniami, historią i emocjonalnym przekazem. To jeden z takich projektów, którego siłą jest formalna skromność i wysunięcie na pierwszy plan narracji ukrytej we wnętrzu. Opowieść o rodzinie Ulmów, zamordowanej podczas okupacji za niesienie pomocy rodzinom żydowskim, jest mocna i wyrazista sama w sobie. 'Projektując ekspozycję, skupiłem się na ich postaciach, na zachowanych pamiątkach i artefaktach. W jej centrum umieściłem świetlisty kubik, skonstruowany na kształt domu Ulmów' - wspomina Mirosław Nizio. Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. rodziny Ulmów w Markowej Muzeum-symbol zamknięte w unikatowej bryle. Proste w formie, wręcz ascetyczne a jednocześnie naładowane znaczeniami, historią i emocjonalnym przekazem. To jeden z takich projektów, którego siłą jest formalna skromność i wysunięcie na pierwszy plan narracji ukrytej we wnętrzu. Opowieść o rodzinie Ulmów, zamordowanej podczas okupacji za niesienie pomocy rodzinom żydowskim, jest mocna i wyrazista sama w sobie. 'Projektując ekspozycję skupiłem się na ich postaciach, na zachowanych pamiątkach i artefaktach. W jej centrum umieściłem świetlisty kubik, skonstruowany na kształt domu Ulmów' - wspomina Mirosław Nizio.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/t2/22094569-muzeum-polakow-ratujacych-zydow-podczas-ii-wojny-swiatowej.jpeg)
![Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie. 'Bardzo mnie cieszy, że doceniono nie tylko formę, ale też ideę mauzoleum. Ta symbolicznie podzielona, 'niszczejąca' betonowa bryła pomieści interaktywną ekspozycję pokazującą etapy represji, jakim poddawano mieszkańców polskich wsi podczas II wojny światowej. Od strony budowlanej inwestycja jest zakończona, kolejnym etapem realizacji będzie wykończenie wnętrza i wykonanie wystawy stałej' - mówi Mirosław Nizio. Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie 'Bardzo mnie cieszy, że doceniono nie tylko formę, ale też ideę mauzoleum. Ta symbolicznie podzielona, 'niszczejąca' betonowa bryła pomieści interaktywną ekspozycję pokazującą etapy represji, jakim poddawano mieszkańców polskich wsi podczas II wojny światowej. Od strony budowlanej inwestycja jest zakończona, kolejnym etapem realizacji będzie wykończenie wnętrza i wykonanie wystawy stałej' - mówi Mirosław Nizio.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/ge/22094579-mauzoleum-martyrologii-wsi-polskich-w-michniowie.jpeg)
!['Świętokrzyski Sztetl' w Chmielniku. 'Jedna z pierwszych rewitalizacji autorstwa mojej pracowni. Gruntownie odrestaurowaliśmy zabytkowy obiekt i nadaliśmy mu nowe funkcje. Budynek siedemnastowiecznej synagogi w Chmielniku okazał się wdzięczną materią do wykreowania przestrzeni, która nie tylko podtrzymuje pamięć o historii miasta i żydowskiej diaspory, ale też służy edukacji oraz pobudzaniu aktywności lokalnej społeczności. A szklana bima, którą zaprojektowałem dla 'Świętokrzyskiego Sztetla' to ewenement na skalę światową, wykonany z kilku ton szkła' - mówi Mirosław Nizio. 'Świętokrzyski Sztetl' w Chmielniku 'Jedna z pierwszych rewitalizacji mojej pracowni. Gruntownie odrestaurowaliśmy zabytkowy obiekt i nadaliśmy mu nowe funkcje. Budynek siedemnastowiecznej synagogi w Chmielniku okazał się wdzięczną materią do wykreowania przestrzeni, która nie tylko podtrzymuje pamięć o historii miasta i żydowskiej diaspory, ale też służy edukacji oraz pobudzaniu aktywności lokalnej społeczności. A szklana bima, którą zaprojektowałem dla 'Świętokrzyskiego Sztetla' to ewenement na skalę światową, wykonany z kilku ton szkła'.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/h9/22094588-swietokrzyski-sztetl-w-chmielniku-jedna-z-pierwszych.jpeg)
![Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie. 'Od początku było dla mnie jasne, że to muzeum musi pobudzić wszystkie zmysły zwiedzających. Dlatego przy pomocy multimedialnej i interaktywnej wystawy pokażemy procesy, pozwolimy usłyszeć dźwięki, poczuć smaki i zapachy towarzyszące produkcji polskiej wódki. Zanurzymy gości w świecie wódki, ale nie pozwolimy im się w nim kompletnie zatracić. Oprócz części ekspozycyjnej zaplanowaliśmy też bar, restaurację i przestrzenie rekreacji dostępne dla pełnoletnich gości' - mówi Mirosław Nizio. Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie 'Od początku było dla mnie jasne, że to muzeum musi pobudzić wszystkie zmysły zwiedzających. Dlatego przy pomocy multimedialnej i interaktywnej wystawy pokażemy procesy, pozwolimy usłyszeć dźwięki, poczuć smaki i zapachy towarzysząc produkcji polskiej wódki. Zanurzymy gości w świecie wódki, ale nie pozwolimy im się w nim kompletnie zatracić. Oprócz części ekspozycyjnej zaplanowaliśmy też bar, restaurację i przestrzenie rekreacji dostępne dla pełnoletnich gości' - mówi Mirosław Nizio.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/t6/22094608-muzeum-polskiej-wodki-w-warszawie-od-poczatku-bylo.jpeg)
![Apartamentowiec Nordic Haven w Bydgoszczy. 'Raczej nie robię takich projektów, ale zdecydowałem, że gra jest warta świeczki. Szczególnie, że apartamentowiec 'Nordic Haven' powstał w samym centrum Bydgoszczy, nad Brdą, w miejscu, z którym wcześniej połączyła mnie zawodowa więź, gdy pracowałem nad koncepcją rewitalizacji Wyspy Młyńskiej' - tłumaczy Mirosław Nizio. Apartamentowiec Nordic Haven w Bydgoszczy 'Raczej nie robię takich projektów, ale zdecydowałem, że gra jest warta świeczki. Szczególnie, że apartamentowiec 'Nordic Haven' powstał w samym centrum Bydgoszczy, nad Brdą, w miejscu, z którym wcześniej połączyła mnie zawodowa więź, gdy pracowałem nad koncepcją rewitalizacji Wyspy Młyńskiej' - tłumaczy Mirosław Nizio.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/ri/22094613-apartamentowiec-nordic-haven-w-bydgoszczy-raczej.jpeg)
![Stara Kopalnia - Centrum Nauki i Sztuki w Wałbrzychu. 'Potężne rewitalizacyjne wyzwanie. Kompleksowy projekt, który sprawił, że na dobre przesiąknęliśmy ideą tworzenia całościowych koncepcji rewitalizacji. W przypadku Starej Kopalni założyliśmy szereg działań w sferze architektury, kultury i życia społecznego, zmierzających do wyprowadzenia obszaru zdegradowanego z kryzysu. Opracowaliśmy projekty dla kilkunastu obiektów dawnej kopalni węgla kamiennego 'Julia', zaplanowaliśmy dla nich funkcje i działania, które pomogły w zaktywizowaniu skupionych wokół 'Julii' ludzi, mieszkańców Wałbrzycha' - mówi Mirosław Nizio. Stara Kopalnia - Centrum Nauki i Sztuki w Wałbrzychu 'Potężne rewitalizacyjne wyzwanie. Kompleksowy projekt, który sprawił, że na dobre przesiąknęliśmy ideą tworzenia całościowych koncepcji rewitalizacji. W przypadku Starej Kopalni założyliśmy szereg działań w sferze architektury, kultury i życia społecznego, zmierzających do wyprowadzenia obszaru zdegradowanego z kryzysu. Opracowaliśmy projekty dla kilkunastu obiektów dawnej kopalni węgla kamiennego 'Julia', zaplanowaliśmy dla nich funkcje i działania, które pomogły w zaktywizowaniu skupionych wokół 'Julii' ludzi, mieszkańców Wałbrzycha'.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/1x/22094619-stara-kopalnia-centrum-nauki-i-sztuki-w-walbrzychu-potezne.jpeg)
![Gross-Rosen 'Kamienne Piekło'. 'To mój najważniejszy projekt. Autorska, rzeźbiarska wizja pomnika pamięci, dedykowanego ofiarom obozu pracy KL Gross-Rosen, która miała wyrosnąć w centralnej części dawnego kamieniołomu w Rogoźnicy. Poświeciłem mu wiele czasu i uwagi, dlatego traktuję go bardzo osobiście i wierzę, że uda się go zrealizować. Precyzyjnie zaprojektowana monumentalna architektura, która symbolizuje ogrom tragedii i katorżniczej pracy, niesie ze sobą potężny ładunek emocjonalny. 'Kamienne Piekło' zaprojektowałem tak, by chcąc poznać historię, zwiedzający musieli przemierzyć drogę podobną do tej, jaką codziennie podążali więźniowie nazistowskiego obozu pracujący w kamieniołomie' - opowiada Mirosław Nizio. Gross-Rosen 'Kamienne Piekło' 'To mój najważniejszy projekt. Autorska, rzeźbiarska wizja pomnika pamięci, dedykowanego ofiarom obozu pracy KL Gross-Rosen, która miała wyrosnąć w centralnej części dawnego kamieniołomu w Rogoźnicy. Poświeciłem mu wiele czasu i uwagi, dlatego traktuje go bardzo osobiście i wierzę, że uda się go zrealizować. Precyzyjnie zaprojektowana monumentalna architektura, która symbolizuje ogrom tragedii i katorżniczej pracy, niesie ze sobą potężny ładunek emocjonalny. 'Kamienne Piekło' zaprojektowałem tak, by chcąc poznać historię, zwiedzający musieli przemierzyć drogę podobną do tej, jaką codziennie podążali więźniowie nazistowskiego obozu pracujący w kamieniołomie' - opowiada Mirosław Nizio.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/68/22094625-gross-rosen-kamienne-pieklo-to-moj-najwazniejszy.jpeg)
![Galeria Sztuki Starożytnej w Muzeum Narodowym w Warszawie. 'Konkursowa koncepcja, którą szczególnie cenię, bo kluczem do niej jest równowaga. Zachowaliśmy ją, projektując oszczędną w formie scenografię i niezbędne minimum nowoczesnych środków wystawienniczych. Dzięki temu na pierwszym planie są tu bogate zbiory antycznej sztuki, które publiczność będzie mogła oglądać już w 2019 roku. Inspirujące były tu dla mnie nie tylko starożytne rzeźby, malowidła i artefakty, ale też sam gmach i przestrzenie MNW, które wpłynęły na ostateczną formułę tego projektu' - mówi Mirosław Nizio. Galeria Sztuki Starożytnej w Muzeum Narodowym w Warszawie 'Konkursowa koncepcja, którą szczególnie cenię, bo kluczem do niej jest równowaga. Zachowaliśmy ją projektując oszczędną w formie scenografię i niezbędne minimum nowoczesnych środków wystawienniczych. Dzięki temu na pierwszym planie są tu bogate zbiory antycznej sztuki, które publiczność będzie mogła oglądać już w 2019 roku. Inspirujące były tu dla mnie nie tylko starożytne rzeźby, malowidła i artefakty, ale też sam gmach i przestrzenie MNW, które wpłynęły na ostateczną formułę tego projektu'.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/yg/22094644-galeria-sztuki-starozytnej-w-muzeum-narodowym-w-warszawie-konkursowa.jpeg)
![Muzeum Współczesne Wrocław. 'Projekt nagrodzony w międzynarodowym konkursie w 2009 roku. Myślę, że jego siłą jest prosta, ale efektowna bryła, intrygująca forma, która łatwo wpasowałaby się w przestrzeń. Gdy patrzę na wizualizacje, wiem, że mimo upływu czasu projekt się nie starzeje i wiem, że jeśli dojdzie do jego realizacji, to Wrocław zyska ciekawy obiekt z perfekcyjnie rozplanowaną przestrzenią ekspozycyjną' - mówi Mirosław Nizio. Muzeum Współczesne Wrocław 'Projekt nagrodzony w międzynarodowym konkursie w 2009 roku. Myślę, że jego siłą jest prosta ale efektowna bryła, intrygująca forma, która łatwo wpasowałaby się w przestrzeń. Gdy patrzę na wizualizacje wiem, że mimo upływu czasu projekt się nie starzeje i wiem, że jeśli dojdzie do jego realizacji to Wrocław zyska ciekawy obiekt z perfekcyjnie rozplanowaną przestrzenią ekspozycyjną - mówi Mirosław Nizio.'](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/qv/22094650-muzeum-wspolczesne-wroclaw-projekt-nagrodzony-w.jpeg)
Wystawa organizowana w Galerii Nizio na warszawskiej Pradze Północ odbywa
się z okazji przypadającego w tym roku jubileuszu 15-lecia działalności studia Mirosława Nizio.
Nizio Design International to utytułowana, autorska pracownia architektoniczna, która działa od 2002 roku. Wystawa przygotowana przez zespół pracowni oraz Galerii Nizio odbędzie się w jej siedzibie przy ulicy Inżynierskiej. Będzie ona formą podsumowania półtorej dekady intensywnej działalności projektowej Mirosława Nizio, która zaowocowała powstaniem kilkudziesięciu docenianych na świecie realizacji.
To ważny dla mnie jubileusz i jako projektanta, który ma swój wkład w kształtowanie polskiej przestrzeni publicznej, i jako człowieka, który uważnie się jej przygląda. Chciałbym, żeby wystawa, którą organizujemy, nie była odbierana jako laurka wystawiona samemu sobie, ale żeby przez pryzmat naszych projektów spojrzeć na to, co w rodzimej architekturze wydarzyło się przez ostatnich 15 lat i dyskutować o tym z publicznością oraz profesjonalistami
– mówi Mirosław Nizio. Podczas wystawy pokazane zostaną sztandarowe projekty, które przyniosły pracowni uznanie w kraju i za granicą. To one ugruntowały pozycję jako wiodącego studia architektonicznego w kraju, tworzącego obiekty muzealne i komercyjne, projektującego i realizującego stałe oraz czasowe ekspozycje narracyjne, koncepcje rewitalizacji obszarów miejskich i ważnych dla polskiej kultury obiektów użyteczności publicznej. Z okazji jubileuszu Mirosław Nizio podsumował 15 najważniejszych jego zdaniem projektów pracowni, które zostaną zaprezentowane publiczności podczas wystawy w Galerii Nizio.
- Więcej o:
Natalia Romik: Architektura nie czeka na zmiany, ona się po prostu rujnuje [WYWIAD]
Najpiękniejsze wille na świecie 2017 roku. Finaliści World Architecture Festival
Elbphilharmonie - imponująca filharmonia nad Łabą
Muzeum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie - wieści z budowy [ZDJĘCIA]
Nowoczesny pawilon restauracyjny w Bondyrzu przy zabytkowym młynie z 1936 roku
Restauracja Albatros w Augustowie. Była jednym z najnowocześniejszych obiektów gastronomicznych w regionie
W Gdańsku powstaje nowy akademik. Na najwyższych kondygnacjach mieścić się będzie hotel
Otwierano je z wielką pompą. Inwestycje i budynki "urodzone" 22 lipca