Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Dworzec kolejowy Hel otwarty dla pasażerów. Odzyskał dawny blask

Mat. prasowe

20 grudnia 2023 roku pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z wyremontowanego dworca kolejowego w miejscowości Hel. Niewielki dworzec z lat 20. XX wieku odzyskał historyczny blask i stał się przestrzenią przyjazną dla wszystkich podróżnych.

Dworzec Hel po przebudowie
Dworzec Hel po przebudowie
Fot. mat. PKP S.A.

Niewielki dworzec w miejscowości Hel powstał w latach 20. XX wieku. To ostatni dworzec na linii kolejowej na Półwyspie Helskim i jednocześnie jeden z nielicznych obiektów czołowych w Polsce.  Ten historyczny obiekt o konstrukcji szachulcowej, po trwającym prawie półtora roku remoncie, niedawni został otwarty dla podróżnych.

Dworzec Hel po remoncie: co się zmieniło?

Od strony południowej zrekonstruowano otwartą wiatę. Renowację przeszła również unikatowa elewacja budynku w formie muru pruskiego. Elementy drewniane pomalowano na kolor ciemnobrązowy, a powierzchnie pomiędzy nimi na biało. Dach natomiast pokryto dachówką w kolorze naturalnej cegły. Na elewacji pojawiły się również zegary, a także szyldy z nazwą dworca (od peronów) oraz napisem „dworzec kolejowy” od strony miejscowości. Nowością jest stworzenie pod wiatą od strony peronów kącika dla najmłodszych pasażerów kolei. Dzieci znajdą tam ławki w kształcie lokomotywy oraz wagonów, a także kolorowe, okrągłe stoliki.

Na pasażerów czeka również nowa strefa obsługi podróżnych. W pobliżu poczekalni, którą zaaranżowano nowocześnie w odcieniach bieli (ściany, sufit) oraz szarości (podłoga) i wyposażono w gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki oraz zegar, pasażerowie znajdą toalety oraz pomieszczenia kasy biletowej oraz dla rodzica z dzieckiem.

Zobacz także: Trwa rozbiórka starego budynku dworca Łódź Kaliska. Tak będzie wyglądał nowy dworzec>>

Dworzec Hel po przebudowie
Dworzec Hel po przebudowie
Fot. mat. PKP S.A.

Dworzec Hel: bez barier, ekologicznie i bezpiecznie

Dzięki inwestycji dworzec stał się przestrzenią przyjazną dla wszystkich pasażerów. Zlikwidowano w nim bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich m. in. oznaczenia w alfabecie Braille`a, plany dotykowe dworca, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastową kolorystykę wnętrz.

Dworzec jest także ekologiczny i bezpieczny. Budynek nie tylko ocieplono od zewnątrz, ale też – by ograniczyć straty ciepła – wymieniono w nim okna i drzwi oraz zainstalowano kurtyny powietrzne przy wejściach do holu dworca. W obiekcie zamontowano również energooszczędne oświetlenie i pompy ciepła. Nowością jest system inteligentnego zarządzania budynkiem, sterujący urządzeniami i instalacjami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa nowoczesny system monitoringu. 

Przebudowa objęła również otoczenie dworca. Na placu przed budynkiem, który zyskał całkowicie nową nawierzchnię, znalazły się miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami,  foodtrucków oraz taksówek. Nowością w otoczeniu dworca jest wiata rowerowa, na dachu której zamontowano panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”.

Przebudowa dworca Hel została realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Łączny koszt inwestycji wyniósł 10,03 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy wykonała pracowania MERITUM PROJEKT Marek Myrcik, a wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm w składzie Sobin sp. z o. o. z siedzibą w Gdańsku (Lider konsorcjum) oraz Kamaro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Gdańsku.

 

    Więcej o:

Skomentuj:

Dworzec kolejowy Hel otwarty dla pasażerów. Odzyskał dawny blask