Kompleks Diuna na warszawskim Mokotowie ma nowe wnętrza. To projekt Anny Łoskiewicz
Cztery nowe przestrzenie wspólne, cztery wielkie rzeźby oraz niezwykła kolekcja sztuki. Tak prezentują się odnowione lobby biurowców Diuny zaprojektowane przez Annę Łoskiewicz. Podobnie jak miało to miejsce przy modernizacji patio – we wnętrzach Diuny użyte zostały materiały ekologiczne oraz te pochodzące całkowicie lub częściowo z recyklingu.
Kompleks Diuna (dawniej Marynarska Business Park) na warszawskim Służewcu to 4 budynki biurowe o łącznej powierzchni użytkowej 46.000 mkw. Modernizacja kompleksu objęła zarówno teren zewnętrzny inwestycji, jak również przestrzenie wspólne budynków. Nowa odsłona holi wejściowych w Diunie to dzieło projektantki Anny Łoskiewicz z Łoskiewicz Studio, która jest także autorką projektu nowej strefy rowerowej oraz identyfikacji wizualnej inwestycji.
Nowy design, wyposażenie, materiały i oświetlenie zastosowane we wnętrzach sprawiają, że lobby Diuny to obecnie nowoczesne i funkcjonalne miejsca do spotkań i pracy. Przestrzenie wspólne wyposażone są w nowoczesny system kontroli dostępu oraz dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. We wszystkich lobby zainstalowane są również multimedialne terminale informacyjne, pomagające w nawigacji po obiekcie. Główna recepcja kompleksu zlokalizowana jest w biurowcu B usytuowanym od ulicy Taśmowej. Znajduje się tu nowe centrum konferencyjne, gdzie na 250 mkw. najemcy mają do dyspozycji 4 sale konferencyjne. Największa z nich po godzinach pracy służy najemcom jako miejsce do ćwiczeń. Kolorystyka wnętrz utrzymana jest w jasnych barwach i uzupełniona miękkimi tkaninami oraz designerskimi meblami. Do projektu zastosowane zostało przede wszystkim przyjazne środowisku drewno CLT, charakteryzujące się dużą wytrzymałością. Z tego materiału wykonana została m. in. recepcja w głównym holu kompleksu. Ciekawym elementem aranżacji przestrzeni w lobby C jest także kominek, który wizualnie ociepla pomieszczenie.
Wspólnym elementem przykuwającym uwagę w każdym lobby Diuny są ogromne rzeźby, które powstały poprzez połączenie antresoli ze słupem. Konstrukcje nie są identyczne jednak mają wspólny motyw, wpływają na harmonię wnętrz i tworzą tło do dalszej aranżacji przestrzeni. Zarówno rzeźby, jak i ściany każdego z lobby pokryte zostały specjalnym naturalnym glinianym tynkiem o grubej strukturze. Tego rodzaju tynk utrzymuje stałą wilgotność pomieszczenia, pochłania zanieczyszczenia oraz znacznie poprawia akustykę przestrzeni.
Przebudowa wnętrz Diuny prowadzona była zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. W przestrzeniach wspólnych kompleksu odzyskane zostały wcześniejsze elementy, które udało się odnowić i wkomponować w nowy projekt. Zachowane zostały kamienne posadzki, stolarka, która zyskała inny kolor i wykończenia oraz szklane bariery i poręcze. W zupełnie nowej odsłonie zobaczyć można też stare lampy, które wcześniej wisiały w lobby. Również materiały użyte do projektu przestrzeni wspólnych Diuny pochodzą z recyklingu.
- Kierując się wartościami ESG staraliśmy się dobierać materiały tak, aby pochodziły całkowicie bądź częściowo z recyclingu. Część mebli wykonana jest z płyt pochodzących z odpadów plastikowych, które są zmielone i przetworzone w taki sposób, że można robić z nich meble lub inne przedmioty. Jest to piękny materiał o organicznym charakterze, trochę przypomina kamień, można go też podświetlać. Do wszystkich lobby zaprojektowaliśmy dywany, które są wydrukowane na podłożu zrobionym częściowo ze starych sieci rybackich – mówi Anna Łoskiewicz, projektantka przestrzeni wspólnych Diuny.
Elementem wyróżniającym Diunę jest kolekcja prac polskich i zagranicznych artystów, która zdobi przestrzenie wspólne czterech budynków – Kolekcja Sztuki Diuna. W każdym lobby oglądać można dzieła innego artysty, które wpisują się w szeroko pojętą ideę krajobrazu całego kompleksu. Prezentowane w lobby B prace Jana Dziaczkowskiego z kolekcji „Góry dla Warszawy" to metafora wielkiej miłości artysty do gór. Dzieła pokazują co by było, gdyby Warszawa była w górach. W lobby C znajdują się prace Nikodema Szpunara, które tworzą abstrakcyjny krajobraz. Szpunar ma zaprojektowane narzędzie – specjalny pędzel – którym maluje nieskończone i przenikające się formy, korespondujące ze zlokalizowaną w lobby architektoniczną rzeźbą. W lobby D prezentowana jest z kolei instalacja „Kokarda” autorstwa Sofii Hannah Dunkelberg stworzona z metalu. Kokarda jest z pozoru gładka i miękka jednak materiał, z którego wykonana jest instalacja jest ostry, kanciasty i ciężki. Artystka kwestionuje w ten sposób konwenanse i utarte szlaki oraz role społeczne, jakie są nam przypisywane. Kolekcję sztuki uzupełnia zlokalizowana w lobby A „Różowa Syrenka” - neon autorstwa Maurycego Gomulickiego z 2013 roku. Dzieło to wpisuje się w teatralność lobby i łączy w sobie elementy wyrazu, na które autor chętnie stawia w swojej twórczości – neonowy róż i zamiłowanie do postaci warszawskiej syrenki, która jest ważną częścią krajobrazu stolicy.
Metamorfoza biurowego kompleksu przy ulicy Taśmowej to wspólna inicjatywa Syrena Real Estate oraz PineBridge Benson Elliot. Autorski program modernizacji projektu obejmował trzy obszary: teren zewnętrzny i otoczenie budynków, hole wejściowe czterech biurowców oraz udoskonalenia w systemach wentylacji, ciepła i klimatyzacji, które docelowo doprowadzą do znaczącej poprawy efektywności energetycznej całego projektu.
W ramach prac największą metamorfozę przeszło patio, gdzie zamiast wybetonowanego parkingu o powierzchni 6.000 mkw. pojawił się otwarty na miasto park pokryty zielonymi wzniesieniami pełen drzew i rodzimej roślinności. Na dziedzińcu zasadzonych zostało łącznie 50 drzew i 96 gatunków krzewów, dzięki czemu Diuna jest obecnie jednym z najbardziej zielonych i powiązanych z naturą projektów w Warszawie. Na terenie kompleksu znalazło się także 13 ekranów antysmogowych, które obsadzone zostały pnącymi roślinami. Dawna strefa wjazdowa do kompleksu od strony ulicy Taśmowej zamieniła się w woonerf z zielenią i miejscami do odpoczynku. Dodatkowo cały teren został wyłączony z ruchu samochodowego, możliwe są tylko krótkoterminowe postoje. Stworzona została ponadto nowa infrastruktura dedykowana rowerzystom: parking dla jednośladów na 114 miejsc na poziomie podziemnym, szatnia z prysznicami, cztery ładowarki dla rowerów elektrycznych, stacje do samodzielnej naprawy, a także stojaki naziemne. Rewitalizacji Diuny prowadzona była zgodnie z ideą ESG oraz gospodarki cyrkularnej.
Więcej o metamorfozie patio Diuny przeczytacie tu>>
Głównym projektantem nowej odsłony Diuny jest Pracownia Architektoniczna MJZ, projekt zieleni opracowało iGreen Architektura Krajobrazu, projekt wnętrz oraz nowej identyfikacji wizualnej to dzieło Łoskiewicz Studio. Za przebudowę odpowiada Grupa Reesco, a za project management cmT Group.
- Więcej o:
Biurowiec LIXA E w pobliżu Ronda Daszyńskiego w Warszawie z pozwoleniem na użytkowanie
Kompleks biurowy Brain Park w Krakowie z pozwoleniem na użytkowanie. To projekt Baumschlager Eberle Architekci Kraków
W Warszawie powstaje pierwszy drewniany biurowiec. Poleczki Park z pozwoleniem na budowę
Warszawa: biurowiec VIBE odsłania elewacje. Za projekt budynku odpowiada pracownia PIG Architekci
"Las - Schronienie ofiar. Kryjówka zbrodni" – wystawa czasowa w Muzeum II Wojny Światowej zaprojektowana przez Biuro Kreacja
Instalacja stworzona z rdzy w ascetycznych wnętrzach Filharmonii Szczecińskiej
Młodzi architekci chcą zmiany. Czy polskie pracownie słuchają głosu młodych?
Jak wybrać pokrycie dachowe, które będzie trwałe i wytrzymałe? Na co zwrócić uwagę, aby dach był nie tylko estetyczny, ale i bezpieczny na długie lata?