Nowoczesna stodoła od JEMS
Inwestorzy chcieli ultranowoczesnej willi z płaski dachem. Architekci z pracowni JEMS ostudzili ich zamiary. W rezultacie powstał nie mniej nowoczesny, lecz klasyczny w kształcie dom, który umiejętnie wpisał się w chaotyczną zabudowę okolicy, a jego mieszkańcom zagwarantował maksimum prywatności.












Głównym problemem w procesie projektowania, oprócz podłużnej i wąskiej działki, był brak jakiegokolwiek kodu przestrzennego, do którego można by nawiązać. Domy z katalogów, gierkowske kostki, czy w końcu wille udające staropolskie dworki zdominowały otoczenie. Tak popularny w naszym krajobrazie melanż form, Marcin Sadowski, główny projektant domu, nazywa "syndromem Expo". Jego zdaniem wprowadzenie "architektonicznej ikony", czyli kolejnej bryły o indywidualnym wyrazie jest w takim przypadku wykluczone. Budynek zniknąłby w tłumie agresywnych kształtów i kolorów oraz pogłębił jeszcze bardziej wrażenie chaosu.
Zamiast wyrazistej bryły powstał więc budynek o wyważonej stylistyce i tradycyjnym kształcie. - To archetyp formy, z którym się nie dyskutuje, czysta geometria - mówi Sadowski. Prosty dom o dwuspadowym dachu nie konkuruje z otoczeniem, lecz staje się dla niego tłem, elementem porządkującym i poprawiającym wygląd otoczenia.
Aby nie popaść w banał architekci zabawili się geometrią domu-stodoły, podcinając bryłę w narożach oraz tworząc w niej wnęki. Zabieg chirurgiczny był ściśle powiązany z układem wnętrz - okna w wykrojach wychodzą na przestrzenie możliwie jak najbardziej pozbawione sąsiedztwa innych domów, a wewnętrzny układ pomieszczeń stwarza optyczne amfilady, ciągnące się przez całą długość domu. Dzięki przemyślanej reżyserii przestrzeni mieszkańcom pozostawiono dużą dozę prywatności.
Ciekawi brak wyraźnej elewacji domu. Nie wiemy, gdzie kończy lub zaczyna się dach, bo wszystkie elementy spaja jedna powłoka z tytan-cynku. Architekt porównuje ją do zimnej i stalowej karoserii samochodu. Dla kontrastu wnęki, wyłożone naturalnym drewnem, nazywa miękką tapicerką, która stanowi sferę buforową między wnętrzem a zewnętrzem domu.
Z bezradności kontekstu powstał dom, który co prawda nie jest ikoną, ale ciekawie uzupełnia zastane otoczenie i zapewnia komfort jego mieszkańcom, a o to przede wszystkim chodziło architektom.
- Więcej o:
- dom jednorodzinny
![Z lewej: Gerrit Rietveld; Z prawej na górze: Czerwono-niebieskie krzesło ; Z prawej na dole: Dom Rietvelda w Utrechcie Z lewej: Gerrit Rietveld; Z prawej na górze: Czerwono-niebieskie krzesło ; Z prawej na dole: Dom Rietvelda w Utrechcie]()
Gerrit Rietveld. Nie tylko czerwono-niebieskie krzesło i Dom Rietvelda [ZNANI ARCHITEKCI]
![Palácio da Alvorada w Brasilii. Proj. Oscar Niemeyer Palácio da Alvorada w Brasilii. Proj. Oscar Niemeyer]()
Dom godny prezydenta. Palácio da Alvorada w Brasilii [IKONY ARCHITEKTURY]
![fot.Steven Vance,CC BY 2.0 fot.Steven Vance,CC BY 2.0]()
Kosmiczne projekty, które miały podbić Ziemię. Tak wyobrażano sobie domy przyszłości
![Willa Tugenhadtów w Brnie. Proj. Mies van der Rohe Willa Tugenhadtów w Brnie. Proj. Mies van der Rohe]()
Willa Tugendhatów w Brnie. Ekskluzywny modernizm Miesa van der Rohe [IKONY ARCHITEKTURY]
![Antilia Tower w Mubaju - największy i najdroższy dom jednorodzinny na świecie Antilia Tower w Mubaju - największy i najdroższy dom jednorodzinny na świecie]()
Najdroższy i największy dom jednorodzinny świata. Antilla Tower w Mumbaju
![Fallingwater - proj. Frank Lloyd Wright Fallingwater - proj. Frank Lloyd Wright]()
Fallingwater - dom nad wodospadem. Frank Lloyd Wrigth zaprojektował budynek, który wyprzedził epokę [IKONY ARCHITEKTURY]
![Dom Alberta Einsteina pod Poczdamem Dom Alberta Einsteina pod Poczdamem]()
Dom Alberta Einsteina pod Poczdamem
![Kopulaki w Warszawie. Domy na Ustrzyckiej wyglądają jak wioska Smerfów Kopulaki w Warszawie. Domy na Ustrzyckiej wyglądają jak wioska Smerfów]()
Kopulaki w Warszawie. Domy na Ustrzyckiej wyglądają jak wioska Smerfów









