Siedziba Fundacji Galerii Foksal w Warszawie. Szwajcarzy skroili jej nowe szaty

Kamil Białas

Na tyłach Nowego Światu w Warszawie pojawiła się zadziwiająca szara bryła. To sprawka architektów ze szwajcarskiej pracowni Diener&Diener. W środku mieści się galeria sztuki

Budynek Fundacji Galerii Foksal w Warszawie
Budynek Fundacji Galerii Foksal w Warszawie
fot. Juliusz Sokołowski

Budynek przy ul. Górskiego 1a powstał w 1963 r. Zaprojektował go architekt Leszek Klajnert. W założeniu miał być modernistycznym uzupełnieniem ciągu reprezentacyjnych neoklasycystycznych budynków przy Nowym Świecie, które zostały odrestaurowane w latach 50. Pawilon przez wiele lat nie był remontowany, dlatego konieczna okazała się być jego przebudowa.

Budynek Fundacji Galerii Foksal został przebudowany według projektu szwajcarskiego architekta Rogera Dienera (Diener&Diener), który zaprojektował między innymi Ambasadę Szwajcarii w Berlinie czy wschodnie skrzydło Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie. W 2011 r. zorganizowano w Warszawie warsztaty, podczas których analizowano sytuację budynku. Po ich przeprowadzeniu architekt brał pod uwagę trzy opcje: zostawić budynek w obecnej formie i doraźnie naprawiać wadliwe elementy, próbować zrekonstruować obiekt wykorzystując współczesne materiały lub przebudować go całego.

Ostatecznie wybór padł na trzecią opcję. Pracami zostały objęte trzy piętra i taras na dachu. Ażurową, metalową elewację zastąpiono litą strukturą z dużymi otworami okiennymi. Wymiary tych ostatnich to 3 m na 3 m.

Obecny wygląd budynku to współczesna interpretacja postmodernistycznej architektury i technologii budownictwa socjalistycznego. Elewację wykonano z wielkich płyt, których wgłębienia i wybrzuszenia oraz nieregularne rozmieszczenie powodują ciekawą grę świateł i cieni.

Budynek Galerii Foksal dawniej i dziśSiedziba Fundacji Galerii Foksal dawniej i dziś (źródło: Fundacja Galerii Foksal | fot. Juliusz Sokołowski)

W środku powstały przestronne pomieszczenia wystawowe. Ciekawie potraktowano klatkę schodową. Jej wygląd jest niemal identyczny jak kiedyś. Schody wykonano z lastryko, a balustrady ze spawanej stali pomalowanej na czarno. Z kolei poręcz to niebieskie PCW. Klatkę schodową jednak wydłużono tak, by umożliwiła dojście na powstały na dachu taras.

Co istotne, projekt przebudowy budynku nie obejmował parteru, w którym znajduje się zakład fryzjerski. Najniższa część gmachu została zmodernizowana wcześniej.

Skomentuj:

Siedziba Fundacji Galerii Foksal w Warszawie. Szwajcarzy skroili jej nowe szaty