Natural Born - świadome projektowanie według Tomka Rygalika

Redakcja Pressland/WG/mp

Do 12 października w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na Powiślu można oglądać wystawę pod tytułem „Natural Born”, prezentującą kreatywne podejście Tomka Rygalika (Studio Rygalik) do świadomego projektowania z użyciem odnawialnych materiałów. Niezwykła instalacja, której głównym bohaterem jest bliski człowiekowi mebel – krzesło – pozwala w sposób bardziej świadomy spojrzeć na tworzenie i konsumpcję dóbr materialnych. Jednocześnie partnerzy projektu prezentują jeden z najciekawszych w ostatnim czasie surowców drewnianych do tworzenia mebli – czerwony dąb amerykański.

Tomek Rygalik i krzesło Natural Born
Tomek Rygalik i krzesło Natural Born
fot. Maciej Cioch

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) podjęło współpracę z Tomkiem Rygalikiem (Studio Rygalik) oraz polskim studiem produkcji i projektowania mebli Swallow’s Tail Furniture w celu zaprojektowania krzesła – najbliższego człowiekowi mebla, a zarazem ważnego przedstawiciela kategorii produktów użytkowych. Tomek Rygalik pracę koncepcyjną zaczął od podstaw, czyli dokładnego poznania materiału, jego możliwości – nie tylko estetycznych, ale także użytkowych. W projekcie pod nazwą Natural Born wiedza o surowcu stanowi najmocniejszy fundament zarówno konstrukcji, jak i idei.

Celem projektu Natural Born jest zaprezentowanie nowego sposobu myślenia o projektowaniu, który polega na świadomym zerwaniu ze skomplikowaną formą, często nieadekwatną do funkcji. W czasach nadmiernej konsumpcji Tomek Rygalik zwraca uwagę na pilną potrzebę projektowania w sposób zrównoważony. W czerwonym dębie amerykańskim dostrzegł szeroki zakres różnorodności wynikającej przede wszystkim z czynników takich jak pochodzenie drewna (miejsce, w którym rośnie konkretne drzewo może wpłynąć na wygląd i strukturę drewna), czy sposób jego wykończenia.

Rozłożone krzesło Natural Born
Rozłożone krzesło Natural Born
Fot. mat. prasowe

Proste, różnorodne deski stały się̨ dla mnie inspiracją. Zamiast szukać́, a potem narzucać́ wyimaginowaną formę̨, zastanawiałem się̨ nad jak najkrótszą̨ drogą przetwarzania materiału z lasu, czyli miejsca jego pochodzenia, aż̇ po gotowy produkt użytkowy. Podstawowe elementy drewniane w formie prostych desek składają̨ się̨ na w pełni funkcjonalne rozwiązanie. Zależało mi na tym, aby konstrukcja krzesła nie wymagała wielkiego nakładu energii i roboczogodzin. Krzesło Natural Born to prosty, trwały, wygodny i w pełni naturalny mebel cechujący się̨ bardzo niskim śladem węglowym

tłumaczy Tomek Rygalik.
Natural Born - fragment wystawy
Natural Born - fragment wystawy
fot. Yassen Hristov

Magdalena Hubka z firmy Swallow’s Tail podkreśla, że prawdziwa wartość wynika z charakteru surowca, przez co może być unikalną propozycją dla, nieco już znużonych powtarzającymi się materiałami, konsumentów.

Bardzo niski ślad węglowy

Ślad węglowy krzesła Natural Born wykonanego z czerwonego dębu amerykańskiego jest niezwykle niski dla tak wysoce jakościowego produktu, którego żywotność szacowana jest na długie lata. Przy ekwiwalencie CO2 wynoszącym 9,84 kg, ślad węglowy krzesła jest mniej więcej taki sam jak przejechanie odcinka niespełna 100 km zwykłym europejskim samochodem, a także równy emisji CO2 wytwarzanej przez typowego Europejczyka w okresie 12 godzin.

Natural Born - twórcy wystawy
Natural Born - twórcy wystawy
fot. Yassen Hristov

Znak epoki

Krzesło dla Tomka Rygalika to nośnik idei danej epoki. W tym przypadku propagujący myślenie o zrównoważonym rozwoju, a także o odpowiedzialności projektantów i producentów. To oni powinni oferować produkty trwałe, dobre, wykonane z odnawialnych surowców, w tym przede wszystkim takich, których dostępność jest stale zapewniona. Naturalny przyrost roczny każdego gatunku amerykańskiego drewna liściastego znacznie przekracza jego roczny wyrąb.

Pionierski projekt Natural Born jest prezentowany dzięki współpracy z Wydziałem Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39). Codziennie do 12 października br. (w godz. 8-20, wstęp wolny) będzie można zobaczyć artystyczną instalację będącą interpretacją procesu powstawania krzesła Natural Born. Wystawa uwypukla ponadto istotne wątki w dyskusji na temat produkcji, ekologii oraz roli projektanta.

 

Skomentuj:

Natural Born - świadome projektowanie według Tomka Rygalika