Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Polska artystka tworzy jedną z największych szklanych instalacji w Dubaju. Spektakularny projekt Edyty Barańskiej dla Dubai Mall

Mat. prasowe

W sercu jednej z najbardziej prestiżowych przestrzeni handlowych świata – Dubai Mall – zawisła niezwykła instalacja artystyczna autorstwa Edyty Barańskiej z pracowni Barańska Design. Lekka, migotliwa chmura szklanych ptaków wpisuje się harmonijnie w architekturę przeszklonej kopuły, stając się częścią spektakularnego dialogu ze światłem, ruchem i otoczeniem.

Instalacja Edyty Barańskiej dla Dubai Mall
Instalacja Edyty Barańskiej dla Dubai Mall
Fot. Artur Walczewski

Od pomysłu do prestiżowej realizacji

Historia tego projektu zaczęła się kilka lat temu – od współpracy z firmą Art in Public Space, która w Dubaju zajmuje się wprowadzaniem sztuki do przestrzeni publicznych. Edyta Barańska, znana z pracy ze szkłem artystycznym, nie przypuszczała jeszcze wtedy, że jej kolejnym projektem będzie jedna z największych szklanych instalacji artystycznych w tej części świata. Jednak, gdy Art in Public Space ponownie nawiązała kontakt z deweloperem Emaar Properties, właścicielem Dubai Mall, padło pytanie o możliwość stworzenia nowej, wyjątkowej instalacji do przeszklonej kopuły w świeżo rewitalizowanej części centrum – The District.

Do konkursu przystąpiło kilka pracowni z całego świata. – „My zaproponowaliśmy szkło fusingowe, w delikatnych, organicznych formach przypominających ptaki. Przygotowaliśmy prototypy i pokazaliśmy je na spotkaniu z projektantką odpowiedzialną za estetykę przestrzeni Dubai Mall” – wspomina Edyta Barańska. To właśnie te szkła zostały wybrane do prezentacji właścicielowi. Po akceptacji, rozpoczął się żmudny proces tworzenia bryły i koncepcji przestrzennej.

Wybór motywu ptaków w tej imponującej instalacji nie był przypadkowy. W kulturze arabskiej ptaki – obok koni – zajmują miejsce szczególne, silnie zakorzenione w tradycji i wyobraźni lokalnej społeczności.

„Choć wielu osobom arabskie kraje kojarzą się głównie z wielbłądami, to w rzeczywistości to właśnie konie i ptaki, zwłaszcza sokoły, są tam szczególnie cenione” – tłumaczy Edyta Barańska. – „Sokoły pojawiają się w licznych emblematycznych przedstawieniach, bywają obecne w domach, biurach — często jako symbole prestiżu, siły, wolności.

Instalacja w idealnym balansie

Kluczowym założeniem projektowym było zawieszenie każdego elementu w idealnym poziomie. — „Ptaki nie mogły się przechylać w żadną stronę — miały "lecieć" równo pod kopułą, tworząc harmonijną, uporządkowaną kompozycję”— podkreśla projektantka. Równie istotna była symbolika osi widokowej prowadzącej wprost ku Burj Khalifa — najwyższemu budynkowi świata. — „Inwestorowi zależało, by patrząc w górę, dostrzegać zarówno lekkość instalacji, jak i majestat wieży. Ten widok miał tworzyć spójną, pełną znaczeń całość” — dodaje.

W tak prestiżowym miejscu jak Dubai Mall, symbol ptaka idealnie wpasowuje się w przekaz luksusu, wolności i siły. Instalacja pod kopułą miała stać się ich poetycką manifestacją — „chmurą ptaków” zawieszoną w powietrzu, lekką, ale zarazem spektakularną. 

„Ponieważ kopuła jest całkowicie przeszklona i widać przez nią niebo, aż się prosiło, żeby umieścić tam taką ‘chmurę ptaków’. To naturalne nawiązanie do przyrody, do lotu, do lekkości” – mówi Edyta Barańska. – „Dzięki temu instalacja zyskuje też dynamikę – nie tylko w sensie wizualnym, ale również przestrzennym”.

Instalacja Edyty Barańskiej dla Dubai Mall
Instalacja Edyty Barańskiej dla Dubai Mall
Fot. Artur Walczewski

Ruch, który hipnotyzuje

Ta dynamika okazała się zaskakująco… rzeczywista.

„Początkowo obawialiśmy się działania klimatyzacji. Wydawało się, że ruch powietrza będzie przeszkadzał, że ptaki będą się niekontrolowanie poruszać. A tymczasem… zupełnie przypadkowo stworzyliśmy mobilną instalację”– opowiada Edyta Barańska.

Kopuła, otoczona nawiewami z każdej strony, w centrum tworzy wir powietrza, który wprowadza ptaki w subtelny, niemal organiczny ruch. Co ciekawe, najbardziej poruszają się nie formy najbliżej nawiewów, lecz te zawieszone w centrum.

„Cała kompozycja zaczyna delikatnie wirować, co daje niezwykły efekt – jakby ptaki naprawdę leciały. To nie było planowane, ale wyszło fenomenalnie” – dodaje z uśmiechem projektantka.

Ta nieoczekiwana interakcja z przestrzenią i powietrzem nadaje instalacji życia – staje się nie tylko dziełem sztuki do oglądania, ale także do doświadczania. Delikatne wiry światła i ruchu sprawiają, że każda wizyta pod kopułą może wyglądać nieco inaczej – jakby natura sama uczestniczyła w tym artystycznym spektaklu.

Ustawienie wszystkich elementów instalacji w sposób tak precyzyjny, by ptaki nie obijały się o siebie, było jednym z największych wyzwań realizacyjnych. — „Po każdym nocnym montażu trzeba było nanosić poprawki, korygować zawieszenia, balansować całość, żeby dojść do perfekcyjnego układu” – opowiada Edyta Barańska. Efekt? Subtelny ruch – niemal niewidoczny, ale odczuwalny – który zachwyca zarówno gości, jak i samych twórców. Stojąc pod kopułą, patrząc w górę, można poczuć się jak pod niebem pełnym lekkich, poruszających się w rytmie powietrza ptaków.

„To jeden z najbardziej magicznych elementów całej instalacji” – podkreśla artystka. – „Ten ruch jest delikatny, ale przyciąga uwagę. Buduje nastrój. Dodaje życia przestrzeni”.

Instalacja Edyty Barańskiej dla Dubai Mall
Instalacja Edyty Barańskiej dla Dubai Mall
Fot. Artur Walczewski

The District – nowa odsłona prestiżu

Instalacja autorstwa Edyty Barańskiej zawisła w samym sercu jednej z najbardziej prestiżowych przestrzeni handlowych świata – Dubai Mall. Nie powstała jednak w nowo wybudowanej części, lecz w przearanżowanej, istniejącej wcześniej kopule – centralnym punkcie zrewitalizowanej strefy nazwanej The District.

The District to nie tylko architektoniczne serce Dubai Mall, ale także miejsce, w którym nowoczesność spotyka się z lokalną tradycją. Zlokalizowana tuż przy głównym wejściu do centrum, ta część została zaprojektowana z myślą o luksusie — jednak nie globalnym, lecz skierowanym przede wszystkim do lokalnej społeczności Emiratów. Wśród sklepów nie brakuje też światowych ikon mody – Manolo Blahnik, Chanel, Versace czy Louis Vuitton – obecnych tu w wysmakowanej, butikowej formie. The District to miejsce elegancji, które wyróżnia nie tylko oferta, ale również subtelna oprawa wizualna: kremowe barwy, zieleń – częściowo naturalna, częściowo sztuczna – i wyrafinowane detale architektoniczne. Dlatego właśnie tak istotne było, by szklana instalacja współgrała z tą przestrzenią.

„Zależało projektantce wnętrz, żeby ptaki miały lekkość, by nie dominowały, lecz dopełniały charakter miejsca. Wydaje mi się, że to się naprawdę udało. Kompozycja doskonale wpisuje się w otoczenie” – podsumowuje Edyta Barańska.

Światło, które ożywia szkło

Efekt ten pozwoliło uzyskać zastosowane w instalacji szkło fusingowe – z charakterystyczną, delikatnie pomarszczoną strukturą, z którym Edyta Barańska pracuje od lat. Materiał ten reaguje na światło w sposób wyjątkowy, tworząc refleksy, głębię i wrażenie ruchu. Instalacja składa się z setek szklanych ptaków, występujących w czterech rozmiarach: 60, 40, 30 i 20 cm. Wszystkie ptaki zawieszone pod kopułą Dubai Mall zostały wykonane w technice fusingu – formowania szkła na gorąco w specjalnych piecach.

„To proces, w którym szkło opada na przygotowaną wcześniej formę. Co istotne – nie jest to technika pozwalająca na tworzenie zamkniętych form. Można w niej uzyskać tylko takie kształty, które po wypaleniu da się z formy zdjąć – czyli forma zawsze musi być otwarta” – tłumaczy Edyta Barańska.

Fusing daje ogromne możliwości kształtowania faktury szkła. Przy odpowiednim przygotowaniu formy można uzyskać powierzchnie matowe, pofalowane, porowate. Takie nieregularności, połączone z przeziernością i barwą szkła, pozwalają uzyskać unikatowy, złożony efekt wizualny – zwłaszcza w zmieniającym się świetle.

„To właśnie szkło tworzy unikalny efekt wizualny – żyje w świetle, odbija je, załamuje, wprowadza dynamikę i emocję. I wydaje mi się, że to podejście bardzo wyróżnia tę realizację na tle innych projektów obecnych w regionie” – podkreśla artystka.

Także samo światło odgrywa w tej instalacji kluczową, wielowymiarową rolę – nie tylko estetyczną, ale też emocjonalną i symboliczną. Najbardziej spektakularne efekty można zaobserwować rano – między godziną 10 a 12 – kiedy naturalne światło wpada przez przeszkloną kopułę pod idealnym kątem, wydobywając fakturę szkła i uruchamiając jego naturalny blask.

Po zmroku instalacja zyskuje zupełnie inny wyraz – dzięki zaprogramowanemu oświetleniu sztucznemu. Reflektory sufitowe, boczne oraz delikatne podświetlenia LED-owe ukryte w architekturze kopuły sprawiają, że brązowe, miejscami pozłacane szkło zaczyna mienić się złotem. Gra światła i cienia zmienia dynamikę kompozycji – od lekkiej, niemal naturalnej chmury ptaków po spektakularny, świetlny spektakl.

„Myślę, że to może być jedna z największych realizacji na świecie zrobionych ze szkła fusingowego – i z pewnością pierwsza taka wykonana przez Polaków w tym miejscu” – podkreśla Edyta Barańska. 

Instalacja Edyty Barańskiej dla Dubai Mall
Instalacja Edyty Barańskiej dla Dubai Mall
Fot. Artur Walczewski

Inżynieria i mistrzowski montaż

Za organizację techniczną i koordynację całego przedsięwzięcia odpowiadał Maciej Frej – partner Edyty Barańskiej w tym projekcie. Skala wyzwania była ogromna, a jego sednem okazała się inżynieria.

„Jednym z największych wyzwań była konstrukcja, na której miała zawisnąć cała instalacja, ponieważ kopuła ma aż 24 metry wysokości, a najdłuższy z ptaków mierzy 8 metrów. Do podłogi było 4,5 metra, a my wieszaliśmy wszystko na wysokości około 13–14 metrów, tuż ponad systemem klimatyzacji”– tłumaczy artystka.

Kopuła nie była nową konstrukcją – istniała od lat, a jej punkty montażowe zostały wcześniej przygotowane z myślą o konkretnych obciążeniach. Aby bezpiecznie zawiesić tak dużą kompozycję, konieczne było zaprojektowanie specjalnej kratownicy nośnej.

„Potrzebna była precyzyjna praca inżynierska – konstruktor musiał wszystko dokładnie przeliczyć, by projekt był bezpieczny i zgodny z wymaganiami obiektu”– podkreśla Edyta Barańska.

Artystka sama przygotowała wstępny rysunek techniczny, który trafił do zespołu inżynierskiego. Projekt konstrukcji opracowała firma Atorial z Gliwic pod kierownictwem inż. Bartłomieja Minora, natomiast wykonanie odbyło się już na miejscu, w Dubaju.

„Cała moja pracownia poleciała do Dubaju – instalację montowaliśmy osobiście, na miejscu. Centrum handlowe cały czas funkcjonowało, więc mogliśmy pracować tylko nocą” – opowiada. – „Co wieczór wjeżdżał specjalny dźwig, rozkładaliśmy cały sprzęt, wykonywaliśmy montaż, a nad ranem wszystko składaliśmy i przewoziliśmy do pobliskiego magazynu.”

Nocny montaż w sercu Dubaju

Jednym z kluczowych warunków narzuconych przez zarządcę Dubai Mall było bowiem zachowanie pełnej funkcjonalności i estetyki przestrzeni w ciągu dnia. Każdej nocy zespół montował kolejne elementy, a o poranku musiał doprowadzić miejsce do idealnego stanu – jakby nic się nie wydarzyło.

„Montaż konstrukcji trwał trzy dni – z użyciem wyciągarek, które również trzeba było wcześniej przygotować. Dwa dni zajęło ich umieszczenie i zamocowanie przy pomocy dźwigu, potem wykorzystaliśmy je do uniesienia kratownicy, a po zamocowaniu – zostały odpięte” – relacjonuje artystka.

Na tym jednak nie kończy się inżynierska precyzja. Sama instalacja ptaków – mimo skali – przebiegła błyskawicznie.

„Dosłownie Mistrzostwo Świata – zamontowaliśmy te ptaki w ciągu sześciu nocy”– mówi z dumą Edyta Barańska. – „Dwie z tych nocy były wyjątkowo krótkie – z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę – bo w te dni centrum było czynne do pierwszej w nocy. Pracowaliśmy w tempie, które naprawdę robiło wrażenie.”

Choć wizualnie ptaki sprawiają wrażenie lekkich i zawieszonych w ruchu, cała kompozycja miała imponującą wagę. Szklane formy ważyły w sumie blisko 880 kilogramów, a kratownica podtrzymująca instalację – około jednej tony.

Instalacja Edyty Barańskiej dla Dubai Mall
Instalacja Edyty Barańskiej dla Dubai Mall
Fot. Artur Walczewski

Szkło, światło, sztuka

Efekt końcowy to instalacja, która zachwyca subtelnością i lekkością, a jednocześnie silnie oddziałuje na emocje. Zmienna w świetle, niemal poetycka, tworzy nowy, symboliczny wymiar przestrzeni The District. To realizacja, która udowadnia, że polski design może być nie tylko na światowym poziomie – ale także wyznaczać nowe kierunki w najbardziej prestiżowych lokalizacjach świata.

    Więcej o:

Skomentuj:

Polska artystka tworzy jedną z największych szklanych instalacji w Dubaju. Spektakularny projekt Edyty Barańskiej dla Dubai Mall