Indyjscy architekci wciąż wybierają beton
Sanjay Puri Architects oddali nie dawno do użytku swoje nowe dzieło. Wielokrotnie opisywani przez nas indyjscy architekci tym razem zaprezentowali nam obiekt o zupełnie innym przeznaczeniu niż zazwyczaj. Głównym budulcem wciąż jest beton jednak w nowej dla nas formie. Sami zobaczcie...
Sanjay Puri Architects na każdym kroku przekonują nas o tym, że betonowe obiekty nie muszą wcale być ciężkie i toporne. Tym razem pokazali to na przykładzie bramy wjazdowej do Miasteczka TDI usytuowanego w Kundli, na północy Delhi.
Brama wjazdowa, której głównym motywem jest masywny łuk, ma szerokość 25 metrów. Daje to prześwit o szerokości 20 metrów. Konstrukcja opiera się na trzech głównych, stalowych filarach o wysokości 21,5 metrów. Filary także znajdują się po przeciwnej stronie, jednak są one znacznie krótsze.
Najciekawszym elementem tej rzeźbiarskiej konstrukcji, są liczne wycięcia w betonowym łuku. Za dnia rzucają one cień na znajdującą się pod spodem jezdnie. W nocy natomaist są one podświetlane przez niebieskie, ksenonowe lampy, dając konstrukcji zupełnie nowy, atrakcyjny wygląd.
Brama wjazdowa do Miasteczke TDI może nie jest najciekawszym obiektem świata, jednak zdecydowanie warto spojrzeć także i na inne typy architektury, nie tylko budynki.
- Więcej o:
Znani architekci: Oscar Niemeyer - poeta architektury. Brasília była dziełem jego życia
Znani architekci: Gerrit Rietveld. Nie tylko czerwono-czarne krzesło i Dom Rietvelda
Wnętrza hotelu Mercure Wien City inspirowane stylem Warsztatów Wiedeńskich. To nagradzany projekt polskiej pracowni AKA Studio
Kowloon Walled City. Gęstość zaludnienia wyburzonego osiedla wynosiła prawie 2 miliony osób na kilometr kwadratowy
Philip Johnson - pierwszy laureat nagrody Pritzkera. Od szklanych domów po postmodernistyczne wieżowce [ZNANI ARCHITEKCI]
Willa Schulenburga w Gerze. Tak projektował "artysta uniwersalny" - Henry van de Velde
Chorwacja: Pomnik Petrova Gora. Ostatnie szaleństwo Josipa Broza-Tito
Wieżowiec Zachodnia Brama Belgradu (Genex Tower). Piękny brutal?